Det här köket är renoverat 2003. Vi måste byta det tänkte lägga in ett vinylklickgolv. Det är elektriska värmeslingor under och vi har ju varit lite oroliga för hur det ska se ut när vi river upp det.
Såhär ser det ut under golvet. Det ligger en kabel från golvvärmen synlig precis i ett "hörn". Resten av golvet har vi inte öppnat upp ännu (ville bara se hur det såg ut under någon bräda) men det verkar vara täckt av 2 lager av det där "prickiga" sen ser vi inte värmeslingorna och man känner ingen kabel under så det ser ut som de är inbakade i själva den "prickiga plasten"
Behöver man åtgärda den synliga kabeln på något sätt innan man lägger på nytt golv?
Såhär ser det ut under golvet. Det ligger en kabel från golvvärmen synlig precis i ett "hörn". Resten av golvet har vi inte öppnat upp ännu (ville bara se hur det såg ut under någon bräda) men det verkar vara täckt av 2 lager av det där "prickiga" sen ser vi inte värmeslingorna och man känner ingen kabel under så det ser ut som de är inbakade i själva den "prickiga plasten"
Behöver man åtgärda den synliga kabeln på något sätt innan man lägger på nytt golv?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Syns inte någon värmeslinga, så är det säkert en värmefolie som är utrullad under. Går det att lyfta golvet, utan att skada folien, så går det bra att ta bort det och lägga ett nytt direkt på. Nu ligger golvet bara rakt på och är säkert inte på något sätt limmat eller på annat sätt fäst
Allt som är ovanpå folien ska då vara lika, när det nya golvet monteras. Men ta det försiktigt när det gammla golvet tas bort. Mycket lätt att skada folien, det är bara som en riktigt tunn folie som värmer. Ta på mjuka tofflor när du går på folien.
Allt som är ovanpå folien ska då vara lika, när det nya golvet monteras. Men ta det försiktigt när det gammla golvet tas bort. Mycket lätt att skada folien, det är bara som en riktigt tunn folie som värmer. Ta på mjuka tofflor när du går på folien.
Jag la Pergo vinylgolv i mitt Attefallshus och där står i anvisningarna:
Ett PERGO Vinyl-golv kan inte installeras ovanpå så kallade löst lagda
värmesystem som t.ex. elektriska folier, PERGO QuickHeat m.m.
Jag ville ha Ebeco golvvärmefolie under och ringde då till leverantören som rekommenderade att jag skulle lägga ett mellangolv innan jag la vinylgolvet. Skälet tror jag var att vinylgolvet är konstruerat för att ligga på ett hårt underlag. Jag köpte då ett sk mellangolv av MDF som var 6 mm tjockt och la mellan folien och vinylgolvet.
Nu har jag lite svårt att se exakt hur ditt elgolv ser ut, men det är kanske värt att kolla upp för dig.
Jag ville ha Ebeco golvvärmefolie under och ringde då till leverantören som rekommenderade att jag skulle lägga ett mellangolv innan jag la vinylgolvet. Skälet tror jag var att vinylgolvet är konstruerat för att ligga på ett hårt underlag. Jag köpte då ett sk mellangolv av MDF som var 6 mm tjockt och la mellan folien och vinylgolvet.
Nu har jag lite svårt att se exakt hur ditt elgolv ser ut, men det är kanske värt att kolla upp för dig.
Du bör först och främst hitt dokumentstionen på anläggningen. Som någon skrev vid elcentralen eller i en byggpärm. Av vilket fabrikat är golvvärmetermostaten? Innan du lägger nytt golv så testa resistansen/tångampermät slingan vid termostaten så allt är Ok. Finns det äldre foto?L Lennart 57 skrev:Jag la Pergo vinylgolv i mitt Attefallshus och där står i anvisningarna:
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Under förutsättning att ditt laminatgolv rekommenderas att ligga på golvvärme (tror inte alla laminatgolv är "godkända"), så borde det inte vara ngt problem att bara ersätta det bef. parkettgolvet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden