7 566 läst ·
26 svar
8k läst
26 svar
Frysskåp - felsökning
HejI ImseVimse skrev:Orsak till fel var glapp i ändhylsa som var nedtryckt i snabbkopplings-kontakt på kabel mellan kretskort (under frysskåpet) och kabel till tempgivare. Tillverkningsfel/montagefel?
Det tog firma som vi anlitat för reparationen tre (3!) besök att identifiera detta. Första besök bestod av "felsökning" där de tittade på panelen och de bilder jag skrivit ut (ingen fysisk undersökning mao). Vid andra tillfället bytte de temp-givaren. Vid tredje tillfället skulle kretskortet bytas, men firman hade beställt fel kort så det passade inte. I samband med det sista besöket fann reparatören att det var kabelbrott på temp-givaren till kretskortet.
Behöver jag nämna att hela processen med den här firman har tagit fem (5!) veckor...!?
Fakturan har inte kommit än, men de kan inte räkna med att få betalt för mer än ett besök och två skarvhylsor. Max.
Menar du i dessa kontakter har en electrulux EUE9000X kan vi ha samma problem ?
Minns felet, men inte upplösningen om jag ska vara ärlig. 😊 Flyttat sedan dess…
Men tips; Utgå ifrån att allt kan vara kass; kablar, kontakter, givare mm. Ryck och kläm. Testa med temporärt kablage. Mät på mot olika typer av givare. Googla kretsscheman och sprängskisser med artikelnummer. Beställ hem om något verkar trasigt och försök byta själv. Ta med barnen, de älskar sådant och är bra att ha till hands om/när man klantar till det… 😅
Men tips; Utgå ifrån att allt kan vara kass; kablar, kontakter, givare mm. Ryck och kläm. Testa med temporärt kablage. Mät på mot olika typer av givare. Googla kretsscheman och sprängskisser med artikelnummer. Beställ hem om något verkar trasigt och försök byta själv. Ta med barnen, de älskar sådant och är bra att ha till hands om/när man klantar till det… 😅
Det gröna kortet är styrkort på kompressorn. Det andra är för styrningen .D Det Ni inte visste skrev:
Tack på förhand
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden