I ImseVimse skrev:
Orsak till fel var glapp i ändhylsa som var nedtryckt i snabbkopplings-kontakt på kabel mellan kretskort (under frysskåpet) och kabel till tempgivare. Tillverkningsfel/montagefel?

Det tog firma som vi anlitat för reparationen tre (3!) besök att identifiera detta. Första besök bestod av "felsökning" där de tittade på panelen och de bilder jag skrivit ut (ingen fysisk undersökning mao). Vid andra tillfället bytte de temp-givaren. Vid tredje tillfället skulle kretskortet bytas, men firman hade beställt fel kort så det passade inte. I samband med det sista besöket fann reparatören att det var kabelbrott på temp-givaren till kretskortet.

Behöver jag nämna att hela processen med den här firman har tagit fem (5!) veckor...!?

Fakturan har inte kommit än, men de kan inte räkna med att få betalt för mer än ett besök och två skarvhylsor. Max.
Hej

Menar du i dessa kontakter har en electrulux EUE9000X kan vi ha samma problem ?

• Inre delen av en Electrolux-fryss, visar en kontakt med flera terminaler och en blå säkring eller komponent i botten av urtaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en inre del av en Electrolux EUE9000X-kontakt med en blå komponent och anslutningar i plastkapsling.
    Skapa konto
Minns felet, men inte upplösningen om jag ska vara ärlig. 😊 Flyttat sedan dess…

Men tips; Utgå ifrån att allt kan vara kass; kablar, kontakter, givare mm. Ryck och kläm. Testa med temporärt kablage. Mät på mot olika typer av givare. Googla kretsscheman och sprängskisser med artikelnummer. Beställ hem om något verkar trasigt och försök byta själv. Ta med barnen, de älskar sådant och är bra att ha till hands om/när man klantar till det… 😅

O osama_m skrev:
Hej

Menar du i dessa kontakter har en electrulux EUE9000X kan vi ha samma problem ?
nä dessa är ungerska och har inget med de i Mariestad tillverkade skåpen.
dessa har helt andra och fler fel

D Det Ni inte visste skrev:
nä dessa är ungerska och har inget med de i Mariestad tillverkade skåpen.
dessa har helt andra och fler fel
Hej

Har du nån kännedom om dessa electrulux skåp?

O osama_m skrev:
Hej

Har du nån kännedom om dessa electrulux skåp?
tyvärr ja

tyvärr ja
Jag har en electrulux EUE9000X frys där kompressorn inte går.
Jag har 110v på stiften ..10ohm mellan stiften när jag mäter men ändå startar den inte den hörs nån sekund sen tystnar .

tyvärr ja
Det gröna kortet är styrkort på kompressorn. Det andra är för styrningen .

Tack på förhand

• Grönt styrkort för kompressor med anslutna kablar på ett bord, delvis synlig multimeter i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Närbild av ett svart runt kontaktuttag på en kompressor med tre stift och märkningar runtom.
    Skapa konto
  • Kompressor med gul etikett, text "HKK95VSD 2104, MADE IN ITALY", symboler och streckkod synliga.
    Skapa konto
  • Grönt styrkort för kompressor visas med elektroniska komponenter, kablar och kylfläns.
    Skapa konto
  • Styrkort på en vit yta med komponenter såsom kondensatorer, kablar och motstånd. En skruvmejsel syns bredvid.
    Skapa konto
O osama_m skrev:
Det gröna kortet är styrkort på kompressorn. Det andra är för styrningen .

Tack på förhand
ja jamensan ett inveterkort

O osama_m skrev:
Jag har en electrulux EUE9000X frys där kompressorn inte går.
Jag har 110v på stiften ..10ohm mellan stiften när jag mäter men ändå startar den inte den hörs nån sekund sen tystnar .
kompressorhaveri

kompressorhaveri
Kan man konstatera det på nåt sätt? Eller du är säker

synd att du skriver i så många olika trådar man får ingen överblick var i felsökningen du befinner dig

returen returen skrev:
synd att du skriver i så många olika trådar man får ingen överblick var i felsökningen du befinner dig
Fick knappt svar därför jag provade flera trådar

• Arg
returen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.