Frostade idag av den gamla trotjänaren, den är nog +30 år. En 307 liters box som fortfarande fungerar utmärkt, men är det dags att byta ut den mot något modernare, energisnålare innan den rasar? Jag antar att det är en freonfrys, så laga den lär ju inte gå om den går sönder. 0,94kWh/24h känns ju fortfarande hyfsat jämfört med modernare frysar, om inte mätmetoderna ändrats.

/Höghus

Typskylt för hushållsapparat, troligen kylskåp/frys, med tekniska specifikationer, tillverkad i Danmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit frysenhet i förrådsmiljö, temperaturkontroller, märkeslogo, krämfärgad fot; enkel, robust design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Älska
Nalleman64
  • Laddar…
P
Höghus Höghus skrev:
Frostade idag av den gamla trotjänaren, den är nog +30 år. En 307 liters box som fortfarande fungerar utmärkt, men är det dags att byta ut den mot något modernare, energisnålare innan den rasar? Jag antar att det är en freonfrys, så laga den lär ju inte gå om den går sönder. 0,94kWh/24h känns ju fortfarande hyfsat jämfört med modernare frysar, om inte mätmetoderna ändrats.

/Höghus

[bild]
[bild]
JA om denna fungerar så kan du inte köpa något bättre öht.
skulle aldrig i helvetet byta ut denna så länge den går
och tack vara att det är en R12 (freon) så kommer den hålla många många år till. du kommer få byta 3 boxar under den tiden. inget energismart öht.

du kan räkna själv på förbrukningen och se om du någonsin kommer ikapp en investering på en ny med samma volym.
ota går dessa på mycket kallt , kallare än -24C så om du sätter termostaten på min lär du spara rätt mycket och ändå är den kallare än en ny

• Gilla
Höghus
  • Laddar…
Komiskt har en likadan i mitt garage som går felfritt men en ny står bredvid som ska dras igång i morgon då jag bara väntar på att den ska rasa 🤣

• Haha
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
JA om denna fungerar så kan du inte köpa något bättre öht.
skulle aldrig i helvetet byta ut denna så länge den går
och tack vara att det är en R12 (freon) så kommer den hålla många många år till. du kommer få byta 3 boxar under den tiden. inget energismart öht.

du kan räkna själv på förbrukningen och se om du någonsin kommer ikapp en investering på en ny med samma volym.
ota går dessa på mycket kallt , kallare än -24C så om du sätter termostaten på min lär du spara rätt mycket och ändå är den kallare än en ny
Jag var nog mest orolig för att den gick på övertid och rasar när som helst. Alltid jobbigt att byta frys oplanerat.
Men då får den fortsatt tjänstgöring, tack för svar.
Vad är bra temperatur, energiförbrukning vs hållbarhet på frysvarorna?

/Höghus

Redigerat:
P
Höghus Höghus skrev:
Jag var nog mest orolig för att den gick på övertid och rasar när som helst. Alltid jobbigt att byta frys oplanerat.
Men då får den fortsatt tjänstgöring, tack för svar.
Vad är bra temperatur, energiförbrukning vs hållbarhet på frysvarorna?

/Höghus
det rekommenderas -18C men det brukar bli kallare i boxar och ännu kallare längst ned

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.