Hej

Börjar bli små desperat nu och behöver er hjälp!

Vi bor i ett helt nybyggt hus i trä. Helt nya vitvaror. Vi märkte första natten redan att i vardagsrummet så är det ett dåvt brummande som kommer från frysen och sprider sig i hela huset.

Värst är ovanvåningen och sovrummet som ligger ovanför köket där frysen står. Blir ett extremt obehagligt brummande man blir illamående av. Att sova i rummet kommer inte på tal.

Frysen är inbyggd bredvid kylskåpet som ni ser på bilderna.

Reklamerade till Siemens som bytte kompressorn. Ingen skillnad.

Nästa steg var att byggföretaget kom och kapade av mittenbrädan som var mellan frys och kyl för att skapa mer mellanrum då dom trodde att det stod för tight så att frysen tog emot och på så vis skapade oljudet i hela bygget.

Hör och häpna: sedan vi tog bort mittenbrädan låter det ännu mer! :(

Min idé är att ta ut frys och kyl samt klä in hela "boxen" i ljudisoleringsplattor typ dessa: https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/ljuddampningsplatta-2000017199

Vad tror ni om detta, jag hoppas på att i synnerhet väggen bakom frys i nederdel där kompressorn står ska absobera upp en del av brummandet.

Har ni haft samma bekymmer och lyckats lösa det? All hjälp är just nu ovärdelig då vi knappt kan vistas i stora delar av ett nybyggt hus :(.
 
  • Bilden visar inbyggda vitvaror, en kyl och en frys sida vid sida, med en borttagen mittenbräda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Suddig bild på kanten av en inbyggd frys med utsikt till ett vardagsrum i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inbyggd Siemens kyl och frys bredvid varandra med dörrhandtag i centrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Vad händer om du trycker med handen på skåpet i sidled , framifrån samt drar lite i överkant , det kan vara att det inte står exakt på fötterna , då kan det morra med resonans i golvet
 
J jojo123 skrev:
Vad händer om du trycker med handen på skåpet i sidled , framifrån samt drar lite i överkant , det kan vara att det inte står exakt på fötterna , då kan det morra med resonans i golvet
Testat att luta trycka och vrida i alla riktningar som fysiskt är möjliga, ingen eller minimal skillnad...
 
Är väggarna bakom skåpen isolerade?
Hur blir ljudet om du drar ut skåpen och låter de stå framdragna över natten? Mindre oljud så att ni kan sova?

Ta gärna en bild på kompressorn nu och lägg upp här
 
torbeno torbeno skrev:
Är väggarna bakom skåpen isolerade?
Hur blir ljudet om du drar ut skåpen och låter de stå framdragna över natten? Mindre oljud så att ni kan sova?

Ta gärna en bild på kompressorn nu och lägg upp här
Hej! Alla väggar ska vara isolerade vad vi vet så det utgår vi från.

Dragit ut frysen nu och det låter mindre helt klart med det framdraget.

Se bifogade foton med kompressor samt boxen där det står.
 
  • Kompressor och kondensator av bakom frysskåpet med sladdar och kopplingar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett utdraget arkivskåp vid en vägg med synliga isoleringsskikt, gulaktiga skuggor och elektronikboxar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utrymme bakom ett framdraget kylskåp med exponerad kompressor och kablage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljud är ingen lätt vetenskap ...
Ibland har det hänt att rör kan ligga och vibrera mot varandra men det ser jag inte på din bild. (Dock saknas det en ventilhatt på serviceröret på vänster sida om den nya kompressorn, kanske kan be siemens skicka en sådan till dig och sen bara skruva på den. Du kan ju skicka med fotot till dem så ser de vad det handlar om).
 
P Patrik_k skrev:
Hej

Börjar bli små desperat nu och behöver er hjälp!

Vi bor i ett helt nybyggt hus i trä. Helt nya vitvaror. Vi märkte första natten redan att i vardagsrummet så är det ett dåvt brummande som kommer från frysen och sprider sig i hela huset.

Värst är ovanvåningen och sovrummet som ligger ovanför köket där frysen står. Blir ett extremt obehagligt brummande man blir illamående av. Att sova i rummet kommer inte på tal.

Frysen är inbyggd bredvid kylskåpet som ni ser på bilderna.

Reklamerade till Siemens som bytte kompressorn. Ingen skillnad.

Nästa steg var att byggföretaget kom och kapade av mittenbrädan som var mellan frys och kyl för att skapa mer mellanrum då dom trodde att det stod för tight så att frysen tog emot och på så vis skapade oljudet i hela bygget.

Hör och häpna: sedan vi tog bort mittenbrädan låter det ännu mer! :(

Min idé är att ta ut frys och kyl samt klä in hela "boxen" i ljudisoleringsplattor typ dessa: [länk]

Vad tror ni om detta, jag hoppas på att i synnerhet väggen bakom frys i nederdel där kompressorn står ska absobera upp en del av brummandet.

Har ni haft samma bekymmer och lyckats lösa det? All hjälp är just nu ovärdelig då vi knappt kan vistas i stora delar av ett nybyggt hus :(.
Har samma bekymmer i vårt nybyggda hus, men det är vår kyl som låter mest och märket är Bosch.
 
P
P Patrik_k skrev:
Hej! Alla väggar ska vara isolerade vad vi vet så det utgår vi från.

Dragit ut frysen nu och det låter mindre helt klart med det framdraget.

Se bifogade foton med kompressor samt boxen där det står.
Inget bra att ventilhatten saknas då systemet har undertryck på den sidan
detta kommer att medföra att rumsluften sugs in genom ventilen och medför en icke obetydlig skada.
be dom komma tillbaka och byta torkare samt vacumsuga ytterst noga för att därefter fylla på ny gas och slutligen skruva fast en ny hatt
 
Lokring.... suck... har inga bra erfarenheter av dom. Med tiden börjar dom läcka pga termiska utmattningar. Jag förordar lödningar alla dagar i veckan, en lödfog håller livet ut om man utfört den korrekt.
 
P
inget fel på läckringar...
 
Tack för alla svar!

Jag frågade varför kopplingarna pressades dit och svaret jag fick av servicekillen var att det blev dyrare för Bosch Siemens att utbilda folk i det samt mer komplicerat...

Vad tror ni om att isolera hela boxen med ljuddämpningsplattor?

Är nära på att ringa dom som byggt detta och be dom hämta sin frys och köpa in en avsevärt tystare modell...

Ska man acceptera detta i nytt hus anser ni?
 
5
Jag skulle prova å ställa frysen på nån mjuk frigolit eller liknande för å se om ljudet avtar.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
5
Och ev. dra ut frysen å låta den stå å gå så är det kanske lättare å få en uppfattning varifrån på frysen ljudet fortplantar sig ifrån
 
5 AlmostDwarf skrev:
Jag skulle prova å ställa frysen på nån mjuk frigolit eller liknande för å se om ljudet avtar.
Tänkte göra detta i samband med att jag isolerar hela boxen.
 
På din beskrivning låter det snarare som att ljudet är stomburet än luftburet. Tror inte på några mattor. Bäst vore att frikoppla hela frysen från golvet genom att ställa den på något flexibelt. Det kan vara tassar av gummi eller någon matta. Det man vill åstadkomma är att uppställningen får mycket lägre resonansfrekvens än störningen. Vet man mer om maskinen i termer av massa och störfrekvenser kan man räkna på det men det enklaste är nog att börja laborera. Gummifötter hittar du i byggvaruhus. Ju ”vingligare” det blir desto mer effektivt isoleras vibrationerna. Men samtidigt ska det vara vettigt styvt när man drar i dörren. Där får man hitta en kompromiss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.