C cpalm skrev:
Kanske får tas med en nypa salt, men en intressant sak som nämndes när de var hos mig är att rörisen konstaterade att han aldrig hade varit med om att proppen sitter mitt i slangen, utan att det alltid fryser i änden.
Det kan jag mycket väl tänka mig, framförallt om man har metallkopplingar. Vi har plintgrund så det är förväntat att det fryser flera gånger om året och då har vi under kanske 15 års tid bara startat en värmefläkt riktad mot slangen så har det släppt efter ett par minuter. Men en vinter när det var väldigt kallt i flera dagar så frös det ordentligt över natten så det hjälpte inte med värmefläkten trots att den stod på i någon timme. Då kröp jag in under huset, rev bort isoleringen på slangen och började värma med varmluftspistol och inte förrän jag lyckades gräva fram en metallkoppling som låg precis i marknivå och värmde den så släppte isproppen. Så jag antar att det alltid är där det fryser hos oss och hade vi inte haft den så hade det säkert frusit närmast huset

• Gilla
Sulfur6041
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det går inte så mycket snabbare med varmvatten. Att gå från fast till flytande form motsvarar 80 graders temperaturhöjning. Så det går inte ens dubbelt så snabbt att spola med vanlig temp på varmvatten (60 grader) jämfört med att spola med kallvatten.
Mängden energi som flyttas från vattnet till isen borde vara ganska linjär mot dt mellan isen (omkring 0) och det tillförda vattnet. Så 60-gradigt vatten borde vara omkring 10 gånger mer effektivt än 6-gradigt dito.

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
hsd
Är det 25 mm slang så bör det gå med högtryckstvätt och avloppsrensslan, ska vara med munstycke som blåser rakt framåt
Den jag köpte var 25 m lång, finns säkert andra längder

pacman42 pacman42 skrev:
Det går inte så mycket snabbare med varmvatten. Att gå från fast till flytande form motsvarar 80 graders temperaturhöjning. Så det går inte ens dubbelt så snabbt att spola med vanlig temp på varmvatten (60 grader) jämfört med att spola med kallvatten.

Jag hade valt att (om möjligt) stoppa in en slang i slangen och spola kallvatten till dess att proppen är borta. Man får räkna med att kontinuerligt mata in mer slang.

Hur lång sträcka är det?
Detta är planen. Idag har jag införskaffat en pump + mindre slang och ska försöka spola från husets sida (skulle tro att proppen sitter närmare huset), medan jag stängt av vattnet.

Uppskattar sträckan till ca 14m.

Nu får vi se hur det går!

• Gilla
  • Älska
fribygg och 2 till
  • Laddar…
C corrannys skrev:
Nu får vi se hur det går!
Lycka till och jag litar på att du håller oss uppdaterade!

• Gilla
corrannys
  • Laddar…
S hjulia skrev:
Hur är slangen insolerad i krypgrunden och går det att komma in där? Om det går så kan du testa att värma med valfri värmefläkt på slangen och hoppas att det är nära krypgrunden det har frusit så att det räcker för att få loss proppen. Om det fungerar så isolera slangen än mer och fixa slangvärme runt/i slangen
Testade igår kväll att värma med en kupévärmare (ca 2kw) riktad mot änden i köket i ca 1h utan framgång. (Under diskbänken). Det drar rejält kallt där. Nästan förvånad att det inte har fryst tidigare i år, det drar riktigt kallt där alltså. Tyvärr svårt med åtkomst.

Där röret kommer upp är det en blandning av sågspån och "skit". Själva slangen ser ut att vara lindad med gullfiber upp till sista kopplingen just under diskbänken.

Arbetet fortgår.
Blev inspirerad av "Ång-janne", som någon annan nämnde.
När jag var på biltema handlade jag deras ångtvätt samt en 10m 8mm bränsleslang. Används enligt bilden nedan, med våtdammsugare, för att fånga upp vattnet som kommer tillbaka. Funkar bra, tinat 50cm på ca 10 min.

Se bild nedan:
Ångtvätt och slangar används under diskbänk för upptining av frysta rör, omgiven av verktyg och trasor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så det kan nog bli tinat med lite tålamod. Käka lite middag nu bara sen på det igen.

Men som vanligt uppstår nya problem direkt, det var fryst in i kopplingen så nu är man ju orolig att man sprängt PRK:n och tillhörande kopplingar. Sjukt svårt att veta omfattningen. Verkar ju ha fryst bra mycket.

Har alltid varit lite skeptiskt till hur detta är gjort. Självklart får man inte ha några dolda kopplingar, men det är lite svårt när PEM-slangen i sig är för kort för att dra upp genom diskbänksskåpet. Funderar på att sträcka mig ner och försöka bygga någon "vattensäker"-låda med alla kopplingar + ett läckagelarm. S.k plåster-på-plåster. Mäste ju få igång det liksom, svårt att gräva ner ny slang nu...

Återkommer...

• Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
C
C corrannys skrev:
Funkar bra, tinat 50cm på ca 10 min.
Snyggt! Det där kommer att funka alldeles utmärkt.
Skulle inte oroa mig så mycket för att kopplingen tagit stryk så länge allt ser bra ut och inte läcker.

• Gilla
corrannys
  • Laddar…
Hej alla igen, tack för all hjälp!

Nu verkar (nästan) allt vara igång igen!

Jag fortsatte tina med "bil-temu-ång-janne" och till slut gav isproppen med sig! Den satt från PRK-kopplingen och ungefär 2,5m ner. Det antyder att själva slangen är frostfritt lagd i marken men genomföringen i krypgrunden för dåligt isolerad. Blir att fixa ett t-rör och värmekabel. Frågan är väl mer var jag ska montera saken, har inte så lyckat slang att jobba med.

Behövde ta bort ett 15mm t-rör för att få in slangen som jag ång-tinade med. Jag linade om detta och det verkar tätt. Har lagt trasor runt varje koppling så ska se till hålla koll ett tag innan jag stänger igen.

Kommer att köpa rejält med rörisolering och försöka komma åt så gott det går. Blir att fixa en värmekabel också.

Allt fungerar på nedervåningen men det är dåligt tryck på övervåningen. Kanske en ispropp som har "åkt med" upp? En svag stråle kommer ut. Det är inte helt stopp dock, så jag lämnar kranen på och hoppas att det löser sig själv + stöttar med byggfläkt. Lämnar även köksblandaren på dropp så förhoppningsvis fryser inget fram till att jag kan komplettera med isolering+värmekabel. Nu är det ju bara -15, istället för -25 som det var för några dagar sen.

Lärdomar, lärdomar.

Tack för all hjälp igen!

• Gilla
  • Älska
rakt09 och 6 till
  • Laddar…
C corrannys skrev:
så jag lämnar kranen på och hoppas att det löser sig själv
Det bör det göra. Lämna den inte bara vidöppen så att det kan bli problem när proppen släpper.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Kan väl tillägga att man bör kolla alla inblandade kopplingar så att slang/rör bottnar i kopplingen och inte har pressats isär av proppen.

Och att inkommande vatten givetvis skall stängas av utanför huset när/om detta kallställs eller lämnas utan uppsikt.

Redigerat:
C corrannys skrev:
Ja men det var nära vår så det tinade av sig själv
Samma överraskning varje vinter😂

Ett tips ! Om du har en gammal tryckkokare.
Anslut en smal slang på pipen på toppen fyll med lite vatten värm kokaren . Så får du ånga . Sen är det bara att mata ner slangen , i det frysta röret.

T
C corrannys skrev:
Tack för alla tips.

Lite mer info (nu när jag är mindre stressad):
"Förrådet" där inkommande vatten finns är ett gammalt pannrum (fd vedpanna). Här kommer det från brunn en 25mm PEM slang -> avstängningsventil -> t-koppling där pannrummets blandare är inkopplad (som fortfarande fungerar!) -> 25mm PEM som via marken går in till krypgrunden i bostadshuset, där den till slut kommer upp under diskbänken. Därifrån kopplas allt vatten i huset vidare.

Har öppnat på kökskranen (första tappatället) så att man hör om det skulle släppa, men jag tvivlar.

Jag har kollat runt lite och det enklaste kanske är att mata en värmekabel "bakvägen" via pannrummet? Dock oroad att det kommer ta tid. Det tillför ju även problemet att jag måste stänga av vattnet till den enda fungerande blandaren.

Känns som att man självmant kommer fram till att alla sätt är jobbiga och tar tid...
Låter som du behöver ner i krypgrunden. Spinn en värmekabel runt röret därunder så släpper det nog.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.