7 010 läst ·
44 svar
7k läst
44 svar
Fruset vattenrör som inte är rir, hur tinar jag?
Det finns tekniker för att tina mark från tjäle exempelvis tjältiningamattor och tjältiningskol. Någon annan kan säkert detta bättre eller så hör du med någon lokal maskinuthyare om de har några förslag.
Tack för alla tips.
Lite mer info (nu när jag är mindre stressad):
"Förrådet" där inkommande vatten finns är ett gammalt pannrum (fd vedpanna). Här kommer det från brunn en 25mm PEM slang -> avstängningsventil -> t-koppling där pannrummets blandare är inkopplad (som fortfarande fungerar!) -> 25mm PEM som via marken går in till krypgrunden i bostadshuset, där den till slut kommer upp under diskbänken. Därifrån kopplas allt vatten i huset vidare.
Har öppnat på kökskranen (första tappatället) så att man hör om det skulle släppa, men jag tvivlar.
Jag har kollat runt lite och det enklaste kanske är att mata en värmekabel "bakvägen" via pannrummet? Dock oroad att det kommer ta tid. Det tillför ju även problemet att jag måste stänga av vattnet till den enda fungerande blandaren.
Känns som att man självmant kommer fram till att alla sätt är jobbiga och tar tid...
Lite mer info (nu när jag är mindre stressad):
"Förrådet" där inkommande vatten finns är ett gammalt pannrum (fd vedpanna). Här kommer det från brunn en 25mm PEM slang -> avstängningsventil -> t-koppling där pannrummets blandare är inkopplad (som fortfarande fungerar!) -> 25mm PEM som via marken går in till krypgrunden i bostadshuset, där den till slut kommer upp under diskbänken. Därifrån kopplas allt vatten i huset vidare.
Har öppnat på kökskranen (första tappatället) så att man hör om det skulle släppa, men jag tvivlar.
Jag har kollat runt lite och det enklaste kanske är att mata en värmekabel "bakvägen" via pannrummet? Dock oroad att det kommer ta tid. Det tillför ju även problemet att jag måste stänga av vattnet till den enda fungerande blandaren.
Känns som att man självmant kommer fram till att alla sätt är jobbiga och tar tid...
Hur du ska lösa det just nu vet jag inte vad som blir lämpligast.
Men när det tinat så kan du trycka in en vämekabel från ena änden, då kan du koppla in den vid behov nästa vinter. Välj en självreglerande kabel avsedd för att andvändas i vattenslang.
Men när det tinat så kan du trycka in en vämekabel från ena änden, då kan du koppla in den vid behov nästa vinter. Välj en självreglerande kabel avsedd för att andvändas i vattenslang.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Värma med värmekabel från pannrummet är kanske enklast. Men det är värmekabel, isolering ovanför, gräva ner djupare och konstant flöde som är alternativen.
Kan du lägga på extra isolering/Snö lokalt på marken för att minska tjäldjupet? Kanske för sent nu men kan hjälpa om du får loss isproppen.
Kan du lägga på extra isolering/Snö lokalt på marken för att minska tjäldjupet? Kanske för sent nu men kan hjälpa om du får loss isproppen.
Det går inte så mycket snabbare med varmvatten. Att gå från fast till flytande form motsvarar 80 graders temperaturhöjning. Så det går inte ens dubbelt så snabbt att spola med vanlig temp på varmvatten (60 grader) jämfört med att spola med kallvatten.F fribygg skrev:
Jag hade valt att (om möjligt) stoppa in en slang i slangen och spola kallvatten till dess att proppen är borta. Man får räkna med att kontinuerligt mata in mer slang.
Hur lång sträcka är det?C corrannys skrev:Vattnet har frusit till huset och jag behöver tips på hur jag ska göra. Inkommande vattnet i fristående förrådet är inte fruset så mellan förrådet och huset har det fryst. Det är inte ett rör i rör och en gammal ledning. Jag tror att det skett pga lite snö och låga temperaturer. Har nån några tips skriv gärna!
Hur är slangen insolerad i krypgrunden och går det att komma in där? Om det går så kan du testa att värma med valfri värmefläkt på slangen och hoppas att det är nära krypgrunden det har frusit så att det räcker för att få loss proppen. Om det fungerar så isolera slangen än mer och fixa slangvärme runt/i slangenC corrannys skrev:
Om man inte kommer åt eller har tid att tina upp slangen själv får man i praktiken ringa röris som kommer dit med sin ångtina/ångjanne. Det är sånt rörjour-firmorna har fullt upp med så här när kylan kryper på ordentligt.
Kanske får tas med en nypa salt, men en intressant sak som nämndes när de var hos mig är att rörisen konstaterade att han aldrig hade varit med om att proppen sitter mitt i slangen, utan att det alltid fryser i änden.
Kanske får tas med en nypa salt, men en intressant sak som nämndes när de var hos mig är att rörisen konstaterade att han aldrig hade varit med om att proppen sitter mitt i slangen, utan att det alltid fryser i änden.