8 940 läst ·
23 svar
9k läst
23 svar
Fruktansvärt dålig värdering på dator av Trygg Hansa...
Bara man kan visa när den är köpt och till vilket pris så blir det problemfritt. Det är när de "gissar" som de alltid gissar på billigaste standardprylen. Det är tyvärr rätt vanligt att folk drar till med exklusivare grejer.anders07 skrev:
Det löste sig!
Tydligen hade de fått en värdering för återskaffningsvärdet på 12.000 kr enligt Timrå data och inte inköpspris i februari 2016...
Jag har nu fått ersättning enligt avtal.
Lönar sig att ifrågasätta...
Tydligen hade de fått en värdering för återskaffningsvärdet på 12.000 kr enligt Timrå data och inte inköpspris i februari 2016...
Jag har nu fått ersättning enligt avtal.
Lönar sig att ifrågasätta...
Jag har skrivit rätt många värderingsintyg på främst datorer, men också en hel del annan elektronik, när jag på 90-talet ägde stadens enda datorbutik. När det handlar om EN produkt av ett specifikt märke och modell är det rätt så lätt att värdera. Men ofta var det ju en dator som uppgraderats två gånger med större hårddisk och mer internminne, sedan en monitor köpt vid ett annat tillfälle, och inte sällan skrivare, modem och skanner som köpts vid olika tillfällen.
Eller en stereostapel som köpts i olika omgångar, inte sällan någon del begagnad. TV och video som inte var köpta vid samma tillfälle, ibland med någon satellitbox och TV-spelskonsol till etc. Vi hade ett stort blixtnedslag i ett radhus där ALLT elektriskt i den längan gick sönder, och en hel del i husen intill. Vi höll på att bli tokiga av att försöka värdera allt något så när juste och rättvist.
Några hade rätt bra ordning på papper och kvitton, det gick rätt så snabbt att skriva deras intyg. Jag erkänner att vi ibland avrundade saker som var 26 månader gamla till 22 månader för att de skulle få ut rimliga pengar från försäkringen, Några hade mindre bra ordning, och då fick man försöka uppskatta. Det tog tid när det handlade om 25-30 prylar i ett hem som skulle specificeras.
Någon försökte med en "going" och lastade fram prylar som aldrig varit i det där huset, däribland en dator med kommunens stöldskyddsmärkning på. Där satte vi oss på tvären.
Sensmoralen är att det oftast går mycket snabbare och enklare om man försöker leta reda på sina kvitton, och högst troligt får man en bättre värdering också. Och blir det fel, så var inte rädd för att påpeka. De som värderar och matar in är inte mer än människor de heller och kan visst göra fel.
Eller en stereostapel som köpts i olika omgångar, inte sällan någon del begagnad. TV och video som inte var köpta vid samma tillfälle, ibland med någon satellitbox och TV-spelskonsol till etc. Vi hade ett stort blixtnedslag i ett radhus där ALLT elektriskt i den längan gick sönder, och en hel del i husen intill. Vi höll på att bli tokiga av att försöka värdera allt något så när juste och rättvist.
Några hade rätt bra ordning på papper och kvitton, det gick rätt så snabbt att skriva deras intyg. Jag erkänner att vi ibland avrundade saker som var 26 månader gamla till 22 månader för att de skulle få ut rimliga pengar från försäkringen, Några hade mindre bra ordning, och då fick man försöka uppskatta. Det tog tid när det handlade om 25-30 prylar i ett hem som skulle specificeras.
Någon försökte med en "going" och lastade fram prylar som aldrig varit i det där huset, däribland en dator med kommunens stöldskyddsmärkning på. Där satte vi oss på tvären.
Sensmoralen är att det oftast går mycket snabbare och enklare om man försöker leta reda på sina kvitton, och högst troligt får man en bättre värdering också. Och blir det fel, så var inte rädd för att påpeka. De som värderar och matar in är inte mer än människor de heller och kan visst göra fel.
Jag förstår ju att det blir extra "känsligt" med en så pass dyr dator men med moderna datorer (laptops främst) går det ju inte att uppgradera speciellt mycket (annat än kanske disk och minne men de kan man ju ta ur igen i så fall).
Dessutom har ju nästan alla "märkesdatorer" en unik Service Tag där man kan se exakt specifikation och i Dell's fall t.o.m. "skeppningsdatum".
Går man in på Prisjakt.nu, Pricerunner, etc. kan man snabbt se vad den kostade vid en given tidpunkt i deras "prisgrafer".
Att man då måste anlita en (dyr förmodar jag) extern "expert" (som dessutom gör fel) verkar ju lite konstigt...
Nu har jag fått kvittot från Dustin.se dessutom men Trygg Hansa ville inte ha det ändå...
Dessutom har ju nästan alla "märkesdatorer" en unik Service Tag där man kan se exakt specifikation och i Dell's fall t.o.m. "skeppningsdatum".
Går man in på Prisjakt.nu, Pricerunner, etc. kan man snabbt se vad den kostade vid en given tidpunkt i deras "prisgrafer".
Att man då måste anlita en (dyr förmodar jag) extern "expert" (som dessutom gör fel) verkar ju lite konstigt...
Nu har jag fått kvittot från Dustin.se dessutom men Trygg Hansa ville inte ha det ändå...
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om du orkar så kan du ju sätta Timrå data i arbete, så de får jobba lite för arvodet de (troligen) tog ut.
Skriv till deras VD och begär en förklaring på varför de försökte blåsa dig. Du vill veta vad som gick fel i deras uppdrag. Om du är lite envis så kan du säkert bränna en halv arbetsdag för VDn.
Skriv till deras VD och begär en förklaring på varför de försökte blåsa dig. Du vill veta vad som gick fel i deras uppdrag. Om du är lite envis så kan du säkert bränna en halv arbetsdag för VDn.
Vore nästan värt det...H hempularen skrev:Om du orkar så kan du ju sätta Timrå data i arbete, så de får jobba lite för arvodet de (troligen) tog ut.
Skriv till deras VD och begär en förklaring på varför de försökte blåsa dig. Du vill veta vad som gick fel i deras uppdrag. Om du är lite envis så kan du säkert bränna en halv arbetsdag för VDn.
Klicka här för att svara
