hsd hsd skrev:
Logga in på "mitt konto",så har Du väl Dina köp där
Säkert om man har registrerat konto...

anders07 anders07 skrev:
Jag har inte tänkt på att kontakta Dustin.se faktiskt... Trygg Hansa sa att det inte spelar någon roll om jag inte har kvitto bara det går att verifiera ålder och modell (och det går det ju via service tag).
Bara man kan visa när den är köpt och till vilket pris så blir det problemfritt. Det är när de "gissar" som de alltid gissar på billigaste standardprylen. Det är tyvärr rätt vanligt att folk drar till med exklusivare grejer.

hsd
anders07 anders07 skrev:
Säkert om man har registrerat konto...
Tror Dina köp dyker upp när Du registrerar, allt ligger ju deras system

Det löste sig!

Tydligen hade de fått en värdering för återskaffningsvärdet på 12.000 kr enligt Timrå data och inte inköpspris i februari 2016...

Jag har nu fått ersättning enligt avtal.

Lönar sig att ifrågasätta...

• Gilla
RoBo och 6 till
  • Laddar…
Jag har skrivit rätt många värderingsintyg på främst datorer, men också en hel del annan elektronik, när jag på 90-talet ägde stadens enda datorbutik. När det handlar om EN produkt av ett specifikt märke och modell är det rätt så lätt att värdera. Men ofta var det ju en dator som uppgraderats två gånger med större hårddisk och mer internminne, sedan en monitor köpt vid ett annat tillfälle, och inte sällan skrivare, modem och skanner som köpts vid olika tillfällen.

Eller en stereostapel som köpts i olika omgångar, inte sällan någon del begagnad. TV och video som inte var köpta vid samma tillfälle, ibland med någon satellitbox och TV-spelskonsol till etc. Vi hade ett stort blixtnedslag i ett radhus där ALLT elektriskt i den längan gick sönder, och en hel del i husen intill. Vi höll på att bli tokiga av att försöka värdera allt något så när juste och rättvist.

Några hade rätt bra ordning på papper och kvitton, det gick rätt så snabbt att skriva deras intyg. Jag erkänner att vi ibland avrundade saker som var 26 månader gamla till 22 månader för att de skulle få ut rimliga pengar från försäkringen, Några hade mindre bra ordning, och då fick man försöka uppskatta. Det tog tid när det handlade om 25-30 prylar i ett hem som skulle specificeras.

Någon försökte med en "going" och lastade fram prylar som aldrig varit i det där huset, däribland en dator med kommunens stöldskyddsmärkning på. Där satte vi oss på tvären.

Sensmoralen är att det oftast går mycket snabbare och enklare om man försöker leta reda på sina kvitton, och högst troligt får man en bättre värdering också. Och blir det fel, så var inte rädd för att påpeka. De som värderar och matar in är inte mer än människor de heller och kan visst göra fel.

• Gilla
anders07 och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår ju att det blir extra "känsligt" med en så pass dyr dator men med moderna datorer (laptops främst) går det ju inte att uppgradera speciellt mycket (annat än kanske disk och minne men de kan man ju ta ur igen i så fall).

Dessutom har ju nästan alla "märkesdatorer" en unik Service Tag där man kan se exakt specifikation och i Dell's fall t.o.m. "skeppningsdatum".
Går man in på Prisjakt.nu, Pricerunner, etc. kan man snabbt se vad den kostade vid en given tidpunkt i deras "prisgrafer".
Att man då måste anlita en (dyr förmodar jag) extern "expert" (som dessutom gör fel) verkar ju lite konstigt...

Nu har jag fått kvittot från Dustin.se dessutom men Trygg Hansa ville inte ha det ändå... :)

anders07 anders07 skrev:
Nu har jag fått kvittot från Dustin.se dessutom men Trygg Hansa ville inte ha det ändå... :)
Nä, det räcker för dem att de vet att det finns :-)
Mycket bedrägeriförsök på sånt här förståss.

Om du orkar så kan du ju sätta Timrå data i arbete, så de får jobba lite för arvodet de (troligen) tog ut.

Skriv till deras VD och begär en förklaring på varför de försökte blåsa dig. Du vill veta vad som gick fel i deras uppdrag. Om du är lite envis så kan du säkert bränna en halv arbetsdag för VDn.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om du orkar så kan du ju sätta Timrå data i arbete, så de får jobba lite för arvodet de (troligen) tog ut.

Skriv till deras VD och begär en förklaring på varför de försökte blåsa dig. Du vill veta vad som gick fel i deras uppdrag. Om du är lite envis så kan du säkert bränna en halv arbetsdag för VDn.
Vore nästan värt det... :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.