Jag har haft Trygg Hansa många, många år och haft några skador som alltid blivit "OK" värderade... Tappade systemkameran i poolen och fick tillbaka så jag kunde köpa en ny (minus självrisk förstås men lite måste man ju stå för själv när man drullar...). Vi fick bagaget stulet på en resa och fick då bra ersättning etc.

Tills nu då... En 22 månader gammal Dell XPS 9550 med touchskärm, 16 GB minne 500 GB SSD som kostade nästan 24.000 kr i februari 2016.
Jag lyckades snubbla på laddsladden när den låg uppe på bokhyllan och den for i golvet med hörnet först och spräckte höljet. Bitar inne i datorn slogs loss, bl.a. ladduttaget eftersom kontakten satt i när den landade så den går inte alls att ladda mer och gångjärnet till skärmen är trasigt.
Dell bedömde att reparation blir dyrare än ny dator så då återstod ju försäkringen...
Enligt avtalet för försäkringen ska de ersätta 60% av nyvärdet för en dator mindre än 2 år gammal, alltså då drygt 14.000 kr men de värderar datorn till 5.500 kr så efter självrisk kommer jag att få ut 4.000 kr...

De anser att "återanskaffningspris" alltså är 5.500 kr vilket ju inte kan vara rimligt...

Är det någon annan som har haft liknande erfarenheter av Trygg Hansa och överklagat (med positiv utgång)?

Men nyvärdet är ju vad det pris man kunde köpa den för när du köpte den. Inte vad den ev. går att köpa för idag. Det är inte nödvändigtvis vad du betalade, för du kan ju ha blivit blåst av en återförsäljare som tar långt över normalpris, eller du kan ju ha fått den, vunnit på en tävling etc. Men ett pris som den gick att köpa för ungefär då du köpte. Oftast är det det pris du betalade.

Det låter som skaderegleraren har missförstått något. Om han inte rättar till det efter en kontakt, så får du prata med bolagets kundombudsman, det är första överklagandeinstans.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
Jag ser nu i ärendet att "Timrådata" har skickat in värdering av datorn så jag har nu begärt ut den för att säkerställa att de värderat rätt datormodell först och främst...

S
Du har väl kvitto på datorn som du gett till försäkringsbolaget?

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Eftersom 9550 har utgått är denna närmast i spec [länk]

Det bör vara 60% av värdet för den som gäller dvs 14.000 säger de annat har dom jämfört med billigaste i7 modell de kunde hitta typ
Ja, det är den jag köpt som ersätter gamla datorn och hade räknat med att få ut runt 12.000 kr från TH...
Det lär väl inte hända mycket under mellandagarna men jag undrar vad Timrå Data är för klåpare som gjorde värderingen...?

S Stadsfiskalen skrev:
Du har väl kvitto på datorn som du gett till försäkringsbolaget?
Kvittot ligger på SSD disken på den kraschade datorn och jag har BIOS lösenord och Bitlocker på den...
Jag har skickat in bilder och kvitto på ersättningsdatorn (Dell XPS 9650). På bilderna syns Dell Service Tag som listar datorns exakta konfiguration och jag har erbjudit mig att skicka den till dem...

Edit: bilder på den skadade datorn alltså... Inte den nya... :)

Trygg Hansa är värsta jag har haft både som företagsförsäkring och privat. De brukar krågla till och dra kunderna inför domstol för det de har rätt till ! Oftast förlorar bolaget i rätten och betalar höga rättegångskostnader. Inte så konstig att de vill tjafsa för en dator. Nån måste betala för deras advokater.
Efter datorn bytt FB med fördel till bolag son sköter sig som Folksam eller länsförsäkringar.

S
anders07 anders07 skrev:
Kvittot ligger på SSD disken på den kraschade datorn och jag har BIOS lösenord och Bitlocker på den...
Jag har skickat in bilder och kvitto på ersättningsdatorn (Dell XPS 9650). På bilderna syns Dell Service Tag som listar datorns exakta konfiguration och jag har erbjudit mig att skicka den till dem...

Edit: bilder på den skadade datorn alltså... Inte den nya... :)
Men vart köpte du datorn? Kontakta dem och be att få ett nytt kvitto? Sen brukar de flesta få kvittot på mail nuförtiden?

hsd
L Lars48 skrev:
Trygg Hansa är värsta jag har haft både som företagsförsäkring och privat. De brukar krågla till och dra kunderna inför domstol för det de har rätt till ! Oftast förlorar bolaget i rätten och betalar höga rättegångskostnader. Inte så konstig att de vill tjafsa för en dator. Nån måste betala för deras advokater.
Efter datorn bytt FB med fördel till bolag son sköter sig som Folksam eller länsförsäkringar.
Konstigt, TryggHansa är det bolag som jag har bästa erfarenheterna av- absolut inget trassel de till och med ringde upp och upplyste om ersättning som jag skulle få

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Konstigt, TryggHansa är det bolag som jag har bästa erfarenheterna av- absolut inget trassel de till och med ringde upp och upplyste om ersättning som jag skulle få
Ja, precis, jag har alltid fått bra bemötande och bra värderingar tidigare. Systemkameran för drygt 12.000kr fick jag t.o.m mer än jag hade väntat mig...

S Stadsfiskalen skrev:
Men vart köpte du datorn? Kontakta dem och be att få ett nytt kvitto? Sen brukar de flesta få kvittot på mail nuförtiden?
Ja, det är på mail men arkiverat lokalt på datorn efter att jag bytte till Office365... :(
Jag har inte tänkt på att kontakta Dustin.se faktiskt... Trygg Hansa sa att det inte spelar någon roll om jag inte har kvitto bara det går att verifiera ålder och modell (och det går det ju via service tag).

Efter inbott i en bil så skulle stereon ersättas men TH utgick från vad nuvarande stereo kostade när dom räknade.
Då dom inte hade någon koll så hänvisade dom till en sämre modell än den jag hade men när jag visade svart på vitt vad som skiljde så utgick dom från en annan modell som jag tyckte var mer relevant.

hsd
Logga in på "mitt konto",så har Du väl Dina köp där

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.