6 196 läst ·
37 svar
6k läst
37 svar
Frispann på ekskiva
Har limmat och lyft upp skivan på bockar nu. Skivan väger uppskattningsvis mellan 120-150 kg.
Den är ruskigt stadig vilket gjort att jag är lite inne på att svetsa ihop en rektangel till benpar och sätta dessa i varje ände längst ut. Det gör dock att det blir runt 220 cm frispann mellan benparen. Just nu när jag testar buktar den ingenting men frågan är om det kanske blir väl långt med tiden eller om eken som är 40mm är tillräckligt självbärande?
Den är ruskigt stadig vilket gjort att jag är lite inne på att svetsa ihop en rektangel till benpar och sätta dessa i varje ände längst ut. Det gör dock att det blir runt 220 cm frispann mellan benparen. Just nu när jag testar buktar den ingenting men frågan är om det kanske blir väl långt med tiden eller om eken som är 40mm är tillräckligt självbärande?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
I min värld funkar det bara om så breda bitar är sågade radiellt med stående årsringar om de inte ska kupa sig.T Tokv41 skrev:
Jag gör då och då ekbänkskivor på jobbet med stavbredder på 70-80 mm med liggande årsringar och drar man med handen tvärs över dem så känner man att varje stav rört på sig lite.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med liggande årsringar menar du?S sinuslinus skrev:
De här planken la jag sålångt det gick varannan glad och varannan sur mun. Om det nu gör någon skillnad.
Risken som jag ser det med att spåra undersidan är att det tar bort lite bärighet om än mest på bredden såklart. Som skivan är nu så är den väldigt stabil och jag skulle helst vilja sätta benen långt ut på kortsidorna..
Slutresultatet.. Spårade varje planka med ett 20 mm spår längsgående. Satte ett fyrkantsrör på mitten på bredden och sedan är benen skruvade med 10 mm skruv som håller allt benhårt. Nu får vi se hur skrivna står sig över årstiderna. Bearbetade den en dag i solen vilket gjorde att den har bångnat ngn mm redan..
Placeringen på benen är satta för att bekvämt kunna sitta 8 personer på långsidorna och två på kortsidan..
Behandlad med Osmo dekorvax snö och skall få ett lager hårdvaxolja ovanpå sen.
Placeringen på benen är satta för att bekvämt kunna sitta 8 personer på långsidorna och två på kortsidan..
Behandlad med Osmo dekorvax snö och skall få ett lager hårdvaxolja ovanpå sen.
Klicka här för att svara