6 196 läst ·
37 svar
6k läst
37 svar
Frispann på ekskiva
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Just nu funderar jag kring om jag skall fasa av långsidorna 25-35 grader eller behålla dem raka. Ser mer arbetat ut att fasa dem men gillar det stilrena i raka kanter..
Dominodelen är klar iaf och passformen r klockren vid torrpassningen. Inväntar besseytvingarna innan det blir limning.
Plattjärn, till skillnad från vinkeljärn, på bredden gör nog ingen nytta. Du vill ha något som stadgar ortogonalt mot skivans plan för att motverka att den buktar.T Tokv41 skrev:
Och om du har en cirkelsåg är det nog ett bättre verktyg att spåra med på längden, du får smalare spår än du kan fräsa
Kommer använda ett T-järn.. Inte plattjärn som jag skrev..nanowire skrev:
Den större fasningen jag funderade på gäller undersidan. Dvs undersidan på skivan blir isf smalare med en vinkel på 60-70 grader snett uppåt. Som vanligt så att säga på många bord.Ola C skrev:
Alt är en liten fräsning på bägge sidor med frasen men då pratar vi ngn mm för att bli av med de vassa kanterna bara. Ingen radie utan rakt 45 grader..
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Tänk på att radie är starkare än en 45 graders fas (tåligare mot stötskador).
Protte
Protte
Har läst lite olika åsikter angående att spåra undersidan. Verkar som att vissa menar att det är större risk för att det kan slå sig med spår än utan.
Känns också lite ologiskt att nu spåra plankorna som är sågade och hyvlade på alla sidor. Borde inte spänningarna vara borta? Och om det sedan slår sig när det torkar eller sväller så borde väl inte spår hjälpa eller har jag fel?
Känns också lite ologiskt att nu spåra plankorna som är sågade och hyvlade på alla sidor. Borde inte spänningarna vara borta? Och om det sedan slår sig när det torkar eller sväller så borde väl inte spår hjälpa eller har jag fel?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 025 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 025 inlägg
Om ett halvår är inte dina fina, hyvlade fyrkantiga bitar raka kanter längre. De har kupat sig på grund av ändrad fuktkvot i virket. Läs på i ämnet träkunskap för att veta mer. https://www.traguiden.se/om-tra/mat...rmforandringar-och-atgarder/formforandringar/
Spårar man så "dödar" man rörelsen lite grand och det blir lättare att spänna ned skivan.
Spårar man så "dödar" man rörelsen lite grand och det blir lättare att spänna ned skivan.
Dödar benägenheten att röra sig med fukt gör man väl inte men visst. Det blir mindre massa att spänna fast.S sinuslinus skrev:
Jag vet att trä förändras med tiden och till viss del över året då trät krymper på vintern och sväller på sommaren.
Att man måste spåra vet jag dock med egen erfarenhet att man inte behöver. Jag har ett massivt valnötsbord, 55 mm tjockt som inte rört sig de senaste fem åren åtminstone. Det är spikrakt. Men vi får se. Det är enkelt att spåra undersidan men jag är lite nyfiken på att se om det funkar utan även på denna ek. Den har runt 7 procents fukthalt just nu och jag tvivlar faktiskt på att set kommer röra sig så mycket över årstiderna..