Vi har en ekskiva som har suttit på en köksö.
Köksön är nedmonterad då vi lade nytt golv och nu vill vi ha upp en ö men utan förvaring under, utan endast ben/underrede.
Skivan är oljad ek.
Den är gigantisk och ska sågas av så den inte är så djup, men vi behåller nog längden.

Nu till det kniviga, vi vill behandla den men vet inte exakt hur eller vad som blir snyggast.
Tips mottages tacksamt.
Bilden på tidigare ö, är inte kanon, det är en före-bild. Vi har nu målat om köket och lagt nytt golv. Vi får inte plats med skivan i nuvarande format då vi satsade på större köksbord istället. Se före/efter-bild på köket.

Tips på hur behandla skivan mottages tacksamt

• Köksö med oljad ekskiva, hyllor fyllda med böcker och papper, stående på ett stengolv. Planerade förändringar i köket pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Före- och efter-bild av kök med förändringar i skåp, fläkt och golv. Vänster: ljust trä och kakelgolv. Höger: grå skåp och ljust golv.
    Skapa konto
S SECR skrev:
nu vill vi ha upp en ö men utan förvaring under, utan endast ben/underrede.
Skivan är oljad ek.
Det låter på beskrivningen som ett köksbord.
S SECR skrev:
Vi får inte plats med skivan i nuvarande format då vi satsade på större köksbord istället.
Vad vinner man på att ha ett ytterligare köksbord? Jag misstänker att det blir som med många sk köksöar. En plats för diverse saker man borde tagit hand om. Men som bara ligger framme och får rummet att se ostädat ut.
S SECR skrev:
Nu till det kniviga, vi vill behandla den men vet inte exakt hur eller vad som blir snyggast.
Vad ni tycker är snyggast vet ni nog betydligt bättre än jag. Oljad ek behandlar man med olja.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Vi behöver mer bänkyta. Det är väl oftast därför man har en ö eller bardord i köket. Jag bad ju inte om åsikter på varför jag ska ha detta, bara på vilka olika sätt man kan behandla en oljad ekskiva. Vad blir snyggast.
Har man inget konstruktivt att komma med på faktiskt fråga, så undanbeder jag mig för åsikter på användningsområde

• Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
Vi har en köksö av valnöt, den var ursprungligen hårdvaxbehandlad vilket jag missade, efter att ha slipat ner och oljat in den igen var den betydligt känsligare och svårare att göra rent.
Så nu har jag slipat om den och hårdvaxat igen.

• Gilla
SECR och 1 till
  • Laddar…
Oljad ek är tyvärr alldeles för vag beskrivning. Är det en skiva som behöver oljas lite då och då för att funka hyfsat, eller är den behandlad med en oxiderande olja som gjort skivan vattentålig?

Ofta är oljade skivor behandlade på samma sätt som t ex skärbrädor eller möbler för torra utrymmen. På en avställningsyta i ett kök funkar det mycket bättre med en olja som oxiderar och bildar en barriär mot vatten. Hur är skivan behandlad nu, eller om du inte vet - vad händer om du låter vatten ligga på ytan? Ligger det kvar som en droppe, eller flyter det ut och sugs in efter ett tag?

• Gilla
SECR
  • Laddar…
Ossian K Olsson
S SECR skrev:
Vi har en ekskiva som har suttit på en köksö.
Köksön är nedmonterad då vi lade nytt golv och nu vill vi ha upp en ö men utan förvaring under, utan endast ben/underrede.
Skivan är oljad ek.
Den är gigantisk och ska sågas av så den inte är så djup, men vi behåller nog längden.

Tips mottages tacksamt.
Bilden på tidigare ö, är inte kanon, det är en före-bild. Vi har nu målat om köket och lagt nytt golv. Vi får inte plats med skivan i nuvarande format då vi satsade på större köksbord istället. Se före/efter-bild på köket.

Tips på hur behandla skivan mottages tacksamt
Den här oljan använder jag här hemma på våra ekskivor. Himla bra, kan verka dyr, men är värd det!

https://www.bygghemma.se/golv-och-v...ZdfpTcOUb0OtNarrJhFTRTyTJmGwa4xdhr7IyT-BxO-5g

Slipa ner befintlig skiva ordentligt och framförallt med finare slippapper så det verkligen blir slätt. Sen pensla på tunna lager tills det är tillräckligt.

• Gilla
SECR
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi har en köksö av valnöt, den var ursprungligen hårdvaxbehandlad vilket jag missade, efter att ha slipat ner och oljat in den igen var den betydligt känsligare och svårare att göra rent.
Så nu har jag slipat om den och hårdvaxat igen.
Hårdvax är ju absolut ett alternativ. Vi har inte använt skivan själva än, vi köpte huset och började med att göra ytskikt och nu har vi flyttat in men inser att det är alldeles för lite bänkyta utan en ö.
Min beskrivning av skivan är vag för att jag inte riktigt vet mer än det jag skrivit :)

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Den här oljan använder jag här hemma på våra ekskivor. Himla bra, kan verka dyr, men är värd det!

[länk]

Slipa ner befintlig skiva ordentligt och framförallt med finare slippapper så det verkligen blir slätt. Sen pensla på tunna lager tills det är tillräckligt.
Tack snälla, ska kolla detta.
Kul med olika tips!!

Jag använde Herdins motsvarighet, har hört folk säga att Osmos är bättre, men tyckte det funkade.
Hårdvaxoljan känns dyr, men jag tycker den räcker förvånansvärt länge.

La på genom att hälla upp lite av "oljan" på bordet och dra ut det med en degskrapa sedan torka bort överflödet.
Fick lägga på fyra tunna lager för att få tillbaka lystern som bänkskivan hade som ny.

En köksbänkskiva i trä med nyligen applicerad hårdvaxolja för att återställa glans.
Skapa konto

• Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Hårdvaxolja hade jag valt. Osmo Hårdvaxolja natur är min personliga favorit!

• Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Oljad ek är tyvärr alldeles för vag beskrivning. Är det en skiva som behöver oljas lite då och då för att funka hyfsat, eller är den behandlad med en oxiderande olja som gjort skivan vattentålig?

Ofta är oljade skivor behandlade på samma sätt som t ex skärbrädor eller möbler för torra utrymmen. På en avställningsyta i ett kök funkar det mycket bättre med en olja som oxiderar och bildar en barriär mot vatten. Hur är skivan behandlad nu, eller om du inte vet - vad händer om du låter vatten ligga på ytan? Ligger det kvar som en droppe, eller flyter det ut och sugs in efter ett tag?
Jag vet inte mer än så då vi precis köpt huset och monterade ner ön med en gång för att kunna lägga nytt golv. Så vi har aldrig använt skivan. Men nu har jag fått lite olika tips här så det blir säkert något av dem. Tack för tips

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag använde Herdins motsvarighet, har hört folk säga att Osmos är bättre, men tyckte det funkade.
Hårdvaxoljan känns dyr, men jag tycker den räcker förvånansvärt länge.

La på genom att hälla upp lite av "oljan" på bordet och dra ut det med en degskrapa sedan torka bort överflödet.
Fick lägga på fyra tunna lager för att få tillbaka lystern som bänkskivan hade som ny.

[bild]
Herregud vad fin!!! Hade mycket hellre köpt en likadan faktiskt men då jag inte gillar att slänga och köpa nytt och vi nu har befintlig skiva, vill jag gärna använda den.
Tack för inspo-bild och tips!!

S SECR skrev:
Herregud vad fin!!! Hade mycket hellre köpt en likadan faktiskt men då jag inte gillar att slänga och köpa nytt och vi nu har befintlig skiva, vill jag gärna använda den.
Tack för inspo-bild och tips!!
Ja, vi gillar också den, resten av bänkskivorna i vårt kök är laminat med valnötsimitation (var så när vi köpte huset).

Upplever det som att man får en helt annan lyster med hårdvaxen än med bara olja.

Ni skulle ju kunna färga in bänkskivan med dekorvax om man vill.
Jag gjorde en hylla av billig ekbänkskiva som jag sedan betsade med "valnötsbets" för att få den att matcha bättre.

• Gilla
SECR
  • Laddar…
Osmos ofärgade sidenmatta i fem tunna lager har jag i köket och det är fortfarande lika vattentåligt som om de var i plast efter flera års misshandel. Jag gjorde mina skivor själv av ekvirke, så de hade ingen annan olja innan Osmon.

Andra kanske vet hur det gått om man lagt på hårdvaxolja på köpta skivor som har någon okänd olja i sig.

• Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Vi har gjort det på ett par olika bänkskivor i ek som tidigare oljats. Det är bara att slipa och lägga på hårdvaxolja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.