1 026 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
Friskluftsventil med eller utan termostat
Hej.
Behöver sätta in friskluftsventiler i minst två sovrum i huset. En av rummen vetter mot en större väg så där behöver ventilen vara ljuddämpad.
Jag har tittat på: https://fresh.se/sv/product/frisklu...entil-fresh-tl80de-dbr-ip--F-VP-VV-BD--629113 men sen kom jag på att man kanske ska ha en med termostat. Den enda jag hittat som är ljuddämpad och har termostat är Fresh F100 dB Thermo. Den stänger ventilen när utetemperaturen går ner under-5.
Min fråga är då: Kommer man få kallras med ventiler utan termostat eller blir det bara lite svalt precis brevid intaget?
Behöver sätta in friskluftsventiler i minst två sovrum i huset. En av rummen vetter mot en större väg så där behöver ventilen vara ljuddämpad.
Jag har tittat på: https://fresh.se/sv/product/frisklu...entil-fresh-tl80de-dbr-ip--F-VP-VV-BD--629113 men sen kom jag på att man kanske ska ha en med termostat. Den enda jag hittat som är ljuddämpad och har termostat är Fresh F100 dB Thermo. Den stänger ventilen när utetemperaturen går ner under-5.
Min fråga är då: Kommer man få kallras med ventiler utan termostat eller blir det bara lite svalt precis brevid intaget?
Produkter som diskuteras: "Fresh F100"
Badrumsfläkt F100 Fresh
Kallrasskydd och Ø100 mm anslutning
393 kr inkl moms
Läs mer
Halva året kommer du ha under -5, ska du då kvävas?B _boriz skrev:Hej.
Behöver sätta in friskluftsventiler i minst två sovrum i huset. En av rummen vetter mot en större väg så där behöver ventilen vara ljuddämpad.
Jag har tittat på: [länk] men sen kom jag på att man kanske ska ha en med termostat. Den enda jag hittat som är ljuddämpad och har termostat är Fresh F100 dB Thermo. Den stänger ventilen när utetemperaturen går ner under-5.
Min fråga är då: Kommer man få kallras med ventiler utan termostat eller blir det bara lite svalt precis brevid intaget?
Vad har du för vent idag?
Om ventilationen är korrekt inställd så är det omöjligt att få kallras.
Kallras uppstår just för att det är oftast friskluftsventiler som är underdimensionerade.
Tänkt dig att du ska dricka vatten med ett vanligt sugrör. Du suger med en viss kraft och vatten strömmar in försiktigt i din mun. Tänk istället att suga vatten med samma kraft fast från en sprutnål.
Sugkraften är detsamma som med vanligt sugrör men rörets yta är betydligt mindre.
Vad händer i det här fallet?
Ju, flödet/hastighet blir högre.
Samma sak med ventilation. Ju mer du stryper friskventiler desto mer skapsr du högre luftflöde som upplevs som kallras.
Lämna den här iden om termostat.
Skaffa vanliga fönsterventiler eller vägg ventiler men som är rättdimensionerade för just ditt hus.
Kommer du uppleva kallras så är det tecken på feljusteringar i ventilationen (förhållanden mellan frånluft och tilluft)
Klicka här för att svara