Hej, tänkte bygga ett litet friliggande pannrum på ca 15m2. Behöver jag bygglov eller något annat? Bor på landet utanför alla detalj planer och fått lov av grannen att bygga närmare tomtgränsen än 4,5m?

Hej,
Jag kan tänka mig att man iallafall vill ha en anmälan om du ska uppföra en ny rökkanal/skorsten.
Det kan väl också kanske finnas vissa brandavståndsbestämmelser att ta hänsyn till.

• Gilla
Pannrum
  • Laddar…
Du kan möjligen komma undan bygglov för en komplementbyggnad om det är dels utanför det. planerat område, men också utanför "sammanhållen bebyggelse". Kommunerna håller ofta med kartor över vilka områden som anses vara sammanhållen bebyggelse.

Men som en tumregel så kan det vara sammanhållen bebyggelse om det finns två byggnader på granntomter inom 200m (eller om det var 100m, osäker). Tolkningen av lagen (som relativt nyligen skärptes) är inte solklar så vissa kommuner har sagt att det är sammanhållen bebyggelse även om det bara finns en grannbyggnad. Och jag tror det räcker att grannbyggnaden är ett skjul eller liknande, behöver inte vara ett boningshus.

Iom. att det handlar om rökkanal så behöver du troligen minst göra en bygganmälan, där man tar upp vilka besiktningars som skall göras, typgodkännandekrav på skorstenen osv.

• Gilla
Pannrum
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.