Grön minilastare bredvid lutande vedbod på en gräsmatta, omgiven av träd. En person står i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt började med att jag fick sanera lite på tomten för att rymma attefallshuset i förlängningen på altanen till huset. Här fick vi avveckla en gammal vedbod.
Grundplatta för attefallshus under uppbyggnad med grus och L-stöd. En grävmaskin i bakgrunden och en hög jord finns på platsen.
Skapa konto
Grundplatta för attefallshus under konstruktion på lutande tomt, med L-stöd och armeringsjärn intill hus med altan.
Skapa konto

Grävde ner L-stöd då tomten lutar lite. Sen började vi snida ihop plattan.

• Gilla
Pandre och 8 till
  • Laddar…
Sen blev det till att spika väggar och stomresa. Eftersom jag skulle ha full takhöjd och stora fönster/skjutdörr så blev det limträ där.
Byggstomme med limträ vid hus med grön gräsmatta, förberett för stora fönster och skjutdörr, under klarblå himmel.
Skapa konto

Fick köra in på småtimmarna.
Byggprojektets stomme med limträ, stora fönster och skjutdörr visas i nattligt ljus med stege lutad mot väggen.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
Och givetvis bjöds det på regn stundvis😅

Vindduk och fönster/skjutdörr kom på plats. Vi hade bestämt oss för att ha en speciell stående panel vilket i sig renderade i lite merarbete när vi dessutom inte ville ha foder runt fönster och dörrar.
Hus under byggnation med vindduk och fönster/skjutdörr installerade, omgiven av grön gräsmatta och träd.
Skapa konto

Även undertak, vindskivor och underlagsduk på plats Nybyggt hus med vindduk, skjutdörrar och fönster utan foder. Undertak och vindskivor installerade, huset förberett för kallställning.
Skapa konto

Kör med diffusionsöppen duk både på utsidan och insidan för att kunna ha möjlighet att kallställa.

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Plåten kom på plats. Verkligen lätt all lägga klick-falsat så det gick fort. Men med 32° taklutning blev det ändock en utmaning utan en rejäl byggställning. Men det fick ta tid och snabbt var det gjort. Tak med svart klick-falsad plåt monterad på en byggnad med synlig byggställning. Blå himmel i bakgrunden med moln.
Skapa konto
Plåttak monterat på byggnad med 32° taklutning, omgiven av en stege och träd, med blå himmel i bakgrunden.
Skapa konto

Taklutningen valde jag för att få det drägligt på det tänkta sovloftet utan att tulla på takhöjden under.

• Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
En bild säger mer än 100 ord är talespråket. Här kommer mer.
Panelen åkte på plats, stående panel från norrlandsträ. Ett nybyggt hus med stående panel av norrländskt trä och monterade hängrännor, omgiven av grön gräsmatta och träd i bakgrunden.
Skapa konto
Ett nybyggt hus med stående panel av norrlandsträ och hängrännor syns omgiven av en grön trädgård med trädäck och gräsmatta.
Skapa konto

Även hängrännor kom på plats för att skydda panelen innan vi hunnit behandla den. Stående panel av norrländskt trä med monterade svarta hängrännor på en byggnad, omgiven av grönskande träd och en stege i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Peter_Bromma och 18 till
  • Laddar…
Renkapning nertill kvar och lite fix.

• Gilla
Hans Vink
  • Laddar…
Walle85
Vad ca är materialkostnaden för allt du gjort fram till nu, bortsett från fönster och dörrar?

Jag lägger upp projektet eftersom. Jag har faktiskt nästan färdigställt attefallaren i dags datum men vissa delar finns kvar.
Uppskattar att den när den är färdig kostat i runda slängar 200kkr,(+- 20kkr) men då har jag spikat varenda spik själv och inte snålat på materialval. Stora kostnader är ju förståss fönster/skjutdörr och markarbetet/plattan.
Inredning till toalett är inte inhandlad och kaminrör likaså.

Kikade först på färdigbyggda attefallare och dom kostade runt 800kkr...och då är det plintgrund som gäller.
Jag ansåg att det var värt en betongplatta när man lika drar igång processen.

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Invändigt påbörjas isolering. I väggarna blir det klassisk gullfiber medans jag valt att spruta isolering i taket. Först ska bara jackopor luftspaltskivor upp.
Interiör av ett byggprojekt med oisolerade väggar, en stege, isoleringsmaterial och arbetsverktyg på golvet.
Skapa konto

Sen flytspacklade vi för att så småningom kakla golvet. Rum under renovering med isolerade väggar och nylagt flytspackel på golvet, stora fönster vetter mot grönskande trädgård.
Skapa konto

• Gilla
HarryHole och 15 till
  • Laddar…
Oj, ser ut att bli läckert.

Hur baxade du upp takstolarna?
Och hur snickrar du fasaden när det inte är foder runt dörrar? Hur får man till det liksom

• Gilla
trojlee
  • Laddar…
Kul att följa då vi är i samma situation med ett bygge som är typ 60-70% klart. Förvånad över din kostnad. Jag gör också allt som man får själv och landar nog i slutet på ca 400tkr, dock med kommunens avgifter inräknat men också en del begagnade inköp. Bygger komplementbostad så lägenhetsavgiften landade väl på ca 40-50tkr och är tvungen att ha KA för ca 20tkr.

Har du köpt takstolar färdiga? Vad är spännvidden? Kör själv med nockbalk men det där såg smidigt ut. Antar att hammarbandet räcker som avlastning över fönster?

• Gilla
Lassebo och 5 till
  • Laddar…
S
wow kul! man har ju nån dröm att göra de samma på tomten... vi får se om de nånsin blir av... ska bli kul å följa!

T trojlee skrev:
Invändigt påbörjas isolering. I väggarna blir det klassisk gullfiber medans jag valt att spruta isolering i taket. Först ska bara jackopor luftspaltskivor upp.
[bild]
Sen flytspacklade vi för att så småningom kakla golvet.[bild]
Betongplatta är smart, plintgrund med litet utrymme undertill ger risk för fuktskador efter ngra år och kan bli hem för råttor mm.

En fundering, kommer inte långsidorna på mitten börja bågna utåt av takstolarnas tyngd om man inte har något som håller ihop dem i nederkant? Eller du kanske ska ha en vägg i mitten av huset som håller upp taknocken?

• Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
K Kluffe skrev:
Betongplatta är smart, plintgrund med litet utrymme undertill ger risk för fuktskador efter ngra år och kan bli hem för råttor mm.

En fundering, kommer inte långsidorna på mitten börja bågna utåt av takstolarnas tyngd om man inte har något som håller ihop dem i nederkant? Eller du kanske ska ha en vägg i mitten av huset som håller upp taknocken?
Tänkte på samma sak. En nockbalk som vilat på gavlarna hade känts betryggande. Vad håller ihop långsidorna, så att säga. Väldigt snyggt och proffsigt alltihop. Ser påkostat ut.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.