Vi har ett båthus med brygga vid vårt fritidshus. Under vintern har isen raserat stenkistorna som bryggan vilat på, och vi har förstått från grannar och andra att regleringen av vattennivån i sjön gör att det i princip är omöjligt att bygga något som står emot krafterna från isen. Vi har därför valt att skaffa en flytbrygga som ersättning, men jag ska bygga en mindre "angöringsbrygga" som flytbryggans landgång fäster mot.

För att undvika att påverkas av isen vill jag inte ha någon förankring i sjöbotten, utan enbart ha stöd i den stenkant som finns vid vattenbrynet - och naturligtvis förankra reglarna vidare in mot land. Jag tänkte bygga med 220 mm reglar som underlag, men hur långt ut rekommenderar ni att dessa kan gå utanför den yttersta stödpunkten? Jag har kollat i hållfasthetsberäkningar och när 220 x 45 används som bärlina för en altan rekommenderar man max 355 cm mellan plintarna. Ska jag räkna med halva detta mått när det bara finns stöd på ena sidan, eller finns det någon formel för detta? Jag antar att avståndet mellan reglarna också kan ha en viss betydelse - tänkte prel. ha 120 cm mellan dem och sedan sätta 45 x 145 som förband mellan reglarna med 60 cm cc, och sedan 34 x 145 alt 28 x 120 trallvirke på detta. Landgången kommer att "hänga" på nocken men har flytelement mot flytbryggan, så tyngden från landgången är rätt begränsad - gissningsvis i storleken 20-30 kg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.