1 017 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Frihängade spiskåpa
Mammamys köksbilder i en annan tråd skapade en spinoff-tråd, nämligen den här. Jag såg att hon hade en frihängade spiskåpa i ett kök med ryggåstak. Mammamys och andra som också har samma lösning, hus tycker ni det funkar? Är kåpan vinglig eftersom röret är så långt? Hur hög sugeffekt behöver man ha på fläkten för att inte besväras av os? Har ni takfläkt eller intern? Det var säkert mer jag ville veta, men vi kan ju börja med det här... 
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag tycker inte att det är kul med det tekniska!!!
men gör gärna ett försök!
Fjäråskupan Modul ca 19,000:-
och jaaaa den är vinglig men sitter som berget enligt entr, vi har fått göra en speciell täckplåt i taket för vi har satt den med vinkeljärn (extraåtgärd)
för dom på Fjäråskupan sa att man inte kan vinkla röret åt två håll så därför vinkeljärnen!
Jag tycker inte att det luktar matos i rummet, motorn sitter på taket , jag återkommer ang sugeffekten.
Mvh Maria
men gör gärna ett försök!
Fjäråskupan Modul ca 19,000:-
och jaaaa den är vinglig men sitter som berget enligt entr, vi har fått göra en speciell täckplåt i taket för vi har satt den med vinkeljärn (extraåtgärd)
för dom på Fjäråskupan sa att man inte kan vinkla röret åt två håll så därför vinkeljärnen!
Jag tycker inte att det luktar matos i rummet, motorn sitter på taket , jag återkommer ang sugeffekten.
Mvh Maria
Jag är ju helt inne på att ha en frihängande fläkt ovanför min köksö(Kristall fri Futurumfläkt)...men min svärfar som har jobbat på ovanstående fläktfabrik är väldigt skeptisk.Han menar att eftersom vi har relativt öppen planlösning så kommer vi att känna lukten av matos över hela nedervåningen.Men då tänker jag så här
essa fläktar måste väl ha en extra stark motor som suger bättre än en "vanlig",annars skulle de väl inte sälja dessa modeller?
Är det någon som har så här själv som kan säga hur det funkar?
Är det någon som har så här själv som kan säga hur det funkar?
Öppen planlösning, frihängande fläkt, ja visst fasen osar det mer i huset än om spisen placerats i en hörna i ett kök med stängd dörr.
Vi har en Thermex Rondo (eller nått) med Thermex kraftigaste vindsmotor, extremt korta rör och bara en 90graders böj och jag förvånas faktiskt en smula av att det osar lite även utanför köket. Men det gör det. Jag får konstatera att så blir det med öppen planlösning och frihängande fläkt. Dock tycker jag fördelarna med råge överväger nackdelarna (marginelt mer os).
Att fläktsystemet fungerar bevisas av att på turbofart så fladdrar löv och grenar i en björk som står fyra meter från husets gavel (utblåset är temporärt horisontellt)....
Vi har en Thermex Rondo (eller nått) med Thermex kraftigaste vindsmotor, extremt korta rör och bara en 90graders böj och jag förvånas faktiskt en smula av att det osar lite även utanför köket. Men det gör det. Jag får konstatera att så blir det med öppen planlösning och frihängande fläkt. Dock tycker jag fördelarna med råge överväger nackdelarna (marginelt mer os).
Att fläktsystemet fungerar bevisas av att på turbofart så fladdrar löv och grenar i en björk som står fyra meter från husets gavel (utblåset är temporärt horisontellt)....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden