Den 27/10 brann det i mitt fritidshus (allt original sedan 60/70-talet). Två saneringsfirmor bedömde att det inte lönade sig att sanera men nya handläggaren på försäkringsbolaget säger nu att det räcker att byta ut innertaken och tvätta av och spärrmåla väggarna. Har ställt frågan om rök som tagit sig ner i golvbjälklag och väggar men han säger att det nog bara är taket. Tvärtemot vad saneringsfirmorna och brandmännen på plats sa. Hans ord gäller, inte saneringsfirmorna.

På min fråga om de kollar asbest fick jag svaret att sånt vet den saneringsfirma de nu anlitat. Denne hade dock inte fått frågan om asbest utan bara uppdrag att riva innertaken och tvätta ytskikten. Nu är det ju jag som ska bo där, så jag behöver få hjälp av någon som upplevt detsamma - brand i hus från 60-talet. Vill inte luras till att tro att allt är bra. Frigörs asbest av hetta i andra delar av huset än just där det brann? All plast smälte från midjan och uppåt och ca två meter från golvet hade all plast upplösts. Har även frågat hur elledningar klarat detta men får i stort sett inga svar.

Vad rekommenderar ni mig att göra? Känner mig maktlös. Tacksam för alla värdefulla tips. Bifogar några bilder för att visa lite vad det handlar om. Sotigt rum efter brand med svarttäckta väggar och innertak, skadade möbler och synlig brandskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat rum efter brand med exponerade golvbjälkar, förstört golv och avskalade väggar.
Skapa konto
Skador från brand i vardagsrum med sotiga väggar och tak, smält elektronik och rester på golvet.
Skapa konto
Brandskadat rum med kamin, smält plast, sotiga väggar och rester efter brand i ett fritidshus från 60/70-talet.
Skapa konto
Brandskadat rum med sotiga väggar och innertak, smält plastdetaljer nära fönster i fritidshus från 60-talet.
Skapa konto
Brandskadat innertak i fritidshus med synlig sot och smält plast, från 60-talet.
Skapa konto
Brandskadat innertak och fönster i ett fritidshus från 60-talet med synliga rökskador och smält plast.
Skapa konto

Vart finns det asbest?

useless useless skrev:
Vart finns det asbest?
Inte kontrollerat men det är stor sannolikhet att det finns eternitskivor i väggar och tak, och i lim och fog i kökskakel samt i våtrummet. Kan också finnas asbest under betongplattorna på taket.

BirgitS
Nu hade man ju mycket asbest just för att det tål brand mycket bra, det var t.ex. vanligt att klä pannrum med asbestskivor som då fungerade som brandisolering mot resten av bostaden.

Exakt, och det är med stor sannolikhet därför huset klarade sig så bra. Då visste man dock inte hur farligt asbest är. Min fråga är om asbest frigörs vid denna hetta? Den gör det om man sågar i det, eller river bort det. Men jag hittar inget om värmepåverkan. Har frågat försäkringsbolaget och saneringsfirman men fick konstigt nog inget svar. Ett nej hade lugnat.

BirgitS
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
En saneringsfirma vet var det kan tänkas finnas asbest, det är dessutom strängt förbjudet för dem att hantera asbest utan att vidta åtgärder för dem. Eftersom det är ett försäkringsbolag som betalar så har de dessutom inget att vinna på att mörka. De skulle talat om ifall det fanns risk för asbest.

Att det skulle ligga eternitskivor i väggar och tak, utöver på väl utvalda ställen, är högst osannolikt. Jag har aldrig hört talas om det tidigare.

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
En saneringsfirma vet var det kan tänkas finnas asbest, det är dessutom strängt förbjudet för dem att hantera asbest utan att vidta åtgärder för dem. Eftersom det är ett försäkringsbolag som betalar så har de dessutom inget att vinna på att mörka. De skulle talat om ifall det fanns risk för asbest.

Att det skulle ligga eternitskivor i väggar och tak, utöver på väl utvalda ställen, är högst osannolikt. Jag har aldrig hört talas om det tidigare.
Tack! Då ska jag använda mig av det. Har fått ett tips på en firma som kan åka ut och kolla. Det är konstiga skivor i taket i det sovrum som brann och det sitter även en tunn skiva bakom den som vetter in mot rummet. Jag har inte sett sådana förr. Brandmännen sågade upp för att förhindra spridning av elden när den var släckt. Kök och badrum kommer de riva ut, så de måste kolla där sa saneringsfirman. Jag tror de kommer kolla allt nu eftersom de också noterat skivorna. Försäkringsbolaget vill dock låta allt sitta kvar. Därav min fråga om hetta påverkar. Det svar jag nyss fick av saneringsbolaget som var där i förra veckan var:

Asbestfibrer försvinner inte, då de inte brinner, utan de frigörs och kan finnas kvar i luften länge.

Jag betalar en mätning så känner jag mig säker.

SmurfAnette SmurfAnette skrev:
Exakt, och det är med stor sannolikhet därför huset klarade sig så bra. Då visste man dock inte hur farligt asbest är. Min fråga är om asbest frigörs vid denna hetta? Den gör det om man sågar i det, eller river bort det. Men jag hittar inget om värmepåverkan. Har frågat försäkringsbolaget och saneringsfirman men fick konstigt nog inget svar. Ett nej hade lugnat.
Om du har asbest blandat med annat byggmaterial så frigörs asbesten när det andra materialet förstörs. Om det finns asbest i matta och/eller lim och den ska rivas eller hanteras på annat sätt så frigörs asbestfibrer också.

Asbest kan finnas i mer än 3 000 olika byggprodukter, så det är kanske smart att ta in en miljöinventerare som kontrollerar och kan ta prover för att säkerställa detta. En privatperson har möjlighet att hantera asbesthaltigt material utan tillstånd från Arbetsmiljöverket, men nu när sanerare, hantverkare och försäkringsbolag är inblandade borde ju detta tas på allvar.

Jag ser det som ganska osannolikt att det skulle vara nå speciellt med material som innehåller asbests där? Eternitskivor väggar och tak? varför skulle man ha det?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Inte kontrollerat men det är stor sannolikhet att det finns eternitskivor i väggar och tak, och i lim och fog i kökskakel samt i våtrummet. Kan också finnas asbest under betongplattorna på taket.
Vad jag kan se på dina bilder är där inga material som kan misstänkas innehålla asbest. Man använde inte eternitskivor inomhus annat än i pannrum, och definitivt inte i en sommarstuga!
Ligger det eternittak under betongpannorna, eller varför misstänker du att det finns asbest i taket?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Jag betalar en mätning så känner jag mig säker.
Spara dom pengarna, där finns inget att oroa sig för i de bilder du har visat.

• Gilla
SmurfAnette och 1 till
  • Laddar…
Det finns ingen anledning att tro att det skulle finnas några eternitskivor någonstans inne i någon vägg eller liknande. Man byggde inte så.

Och OM det skulle finnas, ex. ett ventillationsrör av eternit någonstans, så kommer det inte att frigöras några fibrer från det såvida man inte krossar det vid saneringsarbetet. Och de fibrerna kommer i så fall att vara borta när saneringen är klar.

• Gilla
SmurfAnette och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.