Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Frigolit mot spont - fuktproblem?

1. P
    Medlem · 28 inlägg

perlan77

Medlem
    Hej

För att göra en lång historia kort:
    Om man har en kallvind, kan man bygga en gavel med råspont och på utsidan sätta isoleringsskivor av frigolit direkt mot råsponten eller finns risk för fuktproblem trots att temperaturdifferensen är låg?

Antar att somliga lär undra varför man isolerar en kallvind och förklaringen är som följer:

Jag bygger ett garage om 9x7m med pulpettak som jag murat i Leca och tänkte isolera utvändigt med 10cm frigolitskivor hela vägen upp till sponten och sen putsa på utsidan. Taket ska isoleras i undertak så vinden blir en kallvind men jag låter frigoliten gå hela vägen upp till nock ändå så att väggen blir jämn med tanke på att den ska putsas.

Jag har murat upp till 240cm på långsidorna och ställt dit takstolarna och har även snedmurat gavlarna och formgjutit så att toppen på gavlarna följer takstolarna. Planen var att när takstolarna var på plats skulle jag mura upp mellan dem men inser nu att det blir rätt mycket jobb då stolarna står på 120cc, dvs utrymmet mellan stolarna endast är 115cm. Varje Lecablock är 59cm så det blir ett evinnerligt kapande av block.

Istället tänkte jag om jag skulle sätta upp en enkel trävägg mellan takstolarna (av överbliven råspont) som går i liv med Lecablocken. Det betyder då att frigolitskivorna på den väggen limmas på Lecan de första 240cm och sen skruvas mot trä de sista 100cm. Därför undrar jag då om det finns risk för fuktproblem där och i så fall vad jag ska göra åt det? Plasta kanske?

Tacksam för ideer och förslag :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.