T
Taklist och dörrkarm mot ljusbeige vägg, fråga om måleriarbete och spackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur målar, spacklar, fogar man denna kombination?

Jag använde vit mjukfog. Har du fler rum kan du investera i en elektrisk fogpistol. värd varend krona.
Dra över med blöt fingertopp och ha MÅNGA hushållspapper till hands för att ta överflödet.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K
T turbo100 skrev:
[bild]
Hur målar, spacklar, fogar man denna kombination?
Jag skulle låta det vara.
Om du väljer att foga skapar du dig merarbete i framtiden, i form av nödvändigt underhåll.
Ska du foga så måste du sen måla fogen.

Om du väljer att foga så gör det när luftfuktigheten varit låg en längre tid, så minskar risken för fula sprickor.
Sprucken fog är långt mycket fulare än utgångsläget.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
K
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag använde vit mjukfog. Har du fler rum kan du investera i en elektrisk fogpistol. värd varend krona.
Dra över med blöt fingertopp och ha MÅNGA hushållspapper till hands för att ta överflödet.
Vad för mjukfog - latex, akryl eller något annat?

Vi har låtit bli precis överallt. Hellre ingen fog än fog som spricker som sades klokt ovan.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Varför rätades inte taket upp innan taklisten sattes dit?
Jag hade övervägt att räta upp det och sätta dit listerna dikt an mot taket.

• Gilla
Arml1 och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Detta eller att låta det vara, ser bara konstigt ut om du fogar eftersom det ändå är snett överallt.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
K
Vi har 130kvm paneltak.
Huset är 70 år gammalt.
De ursprungliga listerna sitter inte dikt an.
Hur skulle vi gå tillväga tycker du?

• Gilla
camaro z28
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Vi har 130kvm paneltak.
Huset är 70 år gammalt.
De ursprungliga listerna sitter inte dikt an.
Hur skulle vi gå tillväga tycker du?
Som jag skrev. Ta ner listerna och sätta om de efter att ha riktat upp taket.
Dock om det är tapetserat så blir det väldigt vanskligt så då hade jag valt att låta det vara.
Tapeterna går sönder, men ska man ändå tapetsera om så.

P
Som jag skrev. Ta ner listerna och sätta om de efter att ha riktat upp taket.
Dock om det är tapetserat så blir det väldigt vanskligt så då hade jag valt att låta det vara.
Tapeterna går sönder, men ska man ändå tapetsera om så.
Rikta upp taket? Hur tänkte du att det skulle gå till utan att riva ner det och göra om?
Ett ganska orimligt råd..

• Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
ACME skrev:
Rikta upp taket? Hur tänkte du att det skulle gå till utan att riva ner det och göra om?
Ett ganska orimligt råd..
Jag gjorde det här hemma i ett rum iaf.
Räckte med att spika upp ett antal mera dikt an mot spikläkten och trycka upp taklisten ordentligt mot taket innan den både spikades och limmade fast.
Kollar man på TS ganska begränsade bild så ser det ju ut att kunna vara samma situation. Dvs några få bräder som antingen hänger ner av deformation eller pga att de inte är spikade ordentligt.
Fullt rimligt om man frågar mig. Fog, är ett ofog mot pärlspont.

Att rikta upp taket kan gå men kan gå åt fanders också. Jasg är rätt nöjd med mina fogar men visst, det är inte pärlspont utan modernare skivor. Men jag skule foga även pärlspont. Och måla behöver man inte fogen, den är oftast i vit 0502 som det mesta abbat.

P
Att rikta ett tak är en sak, att kompletteringsspika är en annan. Visst kan det funka att dra upp de sämsta panelerna en aning med 50 mm dyckert.
Glipan hade jag fogat oavsett med en högelastisk akrylfog av bra kvalitet (Sika) och målat över eftersom den tenderar att bli grå och tråkig med tiden. En fuktad wettexduk eller en natursvamp funkar bra till att dra ut fogen med. Elektrisk fogspruta i alla ära men de kostar och ska laddas. Jag föredrar en fogspruta av bra kvalitet och med lite högre utväxling. H45 kostar en dryg tusenlapp men är troligen den bästa (till en rimlig kostnad) jag har provat under mina 35 år i branschen.
En silverfärgad fogspruta med svart handtag och spak för applicering av tätningsmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
Att rikta taket betyder att riva ner 40m2 och rikta/regla om och det är jag inte sugen på då jag har en massa annat att fixa.
kompletteringsspikandet är redan gjort.
Så frågan kvarstår, leva med det som det är eller foga.
Någon rekomenderade Tec7 och sedan mål allt med 0502 akrylatfärg.
Ska jag foga blir det elektrisk fogspruta..
Så fog eller inte (givet att den inte spricker)?

T turbo100 skrev:
Att rikta taket betyder att riva ner 40m2 och rikta/regla om och det är jag inte sugen på då jag har en massa annat att fixa.
kompletteringsspikandet är redan gjort.
Så frågan kvarstår, leva med det som det är eller foga.
Någon rekomenderade Tec7 och sedan mål allt med 0502 akrylatfärg.
Ska jag foga blir det elektrisk fogspruta..
Så fog eller inte (givet att den inte spricker)?
Liknande situation. Skevt hus och tidigare ägare har inte underhållit som det borde, och kanske inte byggt som (bra) proffs. Massor av annat att prioritera jag med så fog för det bli utan att skämmas.

Jag tänker mig en fog som är vit och väldigt elastisk så den klarar av ev rörelser, samt övermålningsbar. Akrylfog, MS-fog (tex Tec7 eller Biltema Multibond) är de jag väljer mellan.... Har snickrat lite testplankor för att testa teknik och fog med och alla dessa verkar funka bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.