Snickare har varit i sommarstugan och bytt tak.
Jag tänkte göra insidan själv.
Taket är inte isolerat.
Bifogar en bild på hur det ser ut med ganska tjocka reglar, ser inga takstolar.
Man brukar ju lägga masonit för att få luftning mellan takstolarna.
Här är du inget mellanrum mellan planken, så någon luftning lär det ju inte bli tal om direkt.
Nästan inget mellanrum i alla fall.
Tidigare har de spikat panel rätt på planken.
Jag tänkte lägga frigolit som är 10 mm tjock mot reglarna och sedan gips.
Det är ett litet bekymmer för mig att skaffa masonit då huset ligger på en ödslig ö så det vore bra om det gick att lösa på annat vis till exempel med frigoliten istället då jag har tillgång till frigolit.

Kommer det att fungera eller får jag fukt problem framgent?

• Trätak med breda reglar utan takstolar, inga mellanrum mellan plankorna, i en sommarstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S stefan.stor skrev:
Snickare har varit i sommarstugan och bytt tak.
Jag tänkte göra insidan själv.
Taket är inte isolerat.
Bifogar en bild på hur det ser ut med ganska tjocka reglar, ser inga takstolar.
Man brukar ju lägga masonit för att få luftning mellan takstolarna.
Här är du inget mellanrum mellan planken, så någon luftning lär det ju inte bli tal om direkt.
Nästan inget mellanrum i alla fall.
Tidigare har de spikat panel rätt på planken.
Jag tänkte lägga frigolit som är 10 mm tjock mot reglarna och sedan gips.
Det är ett litet bekymmer för mig att skaffa masonit då huset ligger på en ödslig ö så det vore bra om det gick att lösa på annat vis till exempel med frigoliten istället då jag har tillgång till frigolit.

Kommer det att fungera eller får jag fukt problem framgent?
Ser nu att jag har en rulle väderbeständig plast.
Den som är lite blåaktig och ganska tjock.

Ska jag sätta den först o sedan frigolit och gips?

B
Magnus E K
Om det är ett gammalt hus som inte haft problem tidigare, gör likadant (eller så likt som möjligt) som det var innan.

B BSOD skrev:
10mm frigolit tål ju typ inget alls. Jag tror du får lite problem med den.

Finns ju denna produkt, men den är väl lika lätt eller svår att frakta antar jag
[länk]

Tror jag såg nån superlågbudget grej med wellpapp också, men jag har en känsla av att den inte håller över tid...
Kan nog vara så.

Men om jag sätter plasten först och sedan sätter läkt och därefter frigoliten och gips.
Då kommer ju inte frigoliten i kontakt med någon fukt alls.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Om det är ett gammalt hus som inte haft problem tidigare, gör likadant (eller så likt som möjligt) som det var innan.
Ja, kanske lika bra det😊

B
S stefan.stor skrev:
Kan nog vara så.

Men om jag sätter plasten först och sedan sätter läkt och därefter frigoliten och gips.
Då kommer ju inte frigoliten i kontakt med någon fukt alls.
Tänker du plasta in yttertaket, och sedan lufta utrymmet mellan cellplasten och plasten? Uppepå yttertaket antar jag att det är takpapp, läkt och tegelpannor? Förstår jag din tänka konstruktion rätt? Det låter fel, men jag kanske förstår fel.

En oisolerad konstruktion som kallställs brukar man låta bli att ha plast. Stor risk att man stänger in fukt.

Åldersbeständig plast brukar man ha nära inomhusdelen, t.ex..bakom ett installationsskikt i taket, under vindsisoleringen. Plasten sitter varmt.

du har ju tätt i nerkant på taket och ingen isolering så din luftspalt fyller inget syfte?

Om du vill öka din ventilation på vinden, öppna upp på kortsida något 100mm eller liknande, eller överväg att installera ngt liknande denna:

Instruktionsbild för montering av TJB ventilationsbeslag i plast på tak, för att förhindra mögel och ventilera undertak. Steg visas: borra, skär, sätt in, fäst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle 100% prata med dina snickare först, de har säkert bra råd till dig. Svårt sätter här på distans när man inte ser helheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.