Tomture61
F FilipHe skrev:
Det är samma här. Vindduk och sen spikläkt, men jag läste att hålen för fönster och dörrar skulle vikas in i karm/öppning. Sen även tejpas, och även enligt vissa mot karm på fönster eller dörr.

Men är ju då egentligen mer för undertryck eller annan ventilation verkar det som 👍
Får du ett ryck / andan faller på och ska bygga ett bostadshus i lösvirke.
Tätheten är viktigast sett från insidan, ej utsidan.

• Gilla
FilipHe
  • Laddar…
F FilipHe skrev:
Jag har läst rekommendation nån stans. Att det även är lättare att tejpa vid fönster osv då. Hur gör man då man sätter i efterhand

Samtidigt är ju hysterin kring tejpandet rätt ny tanke. Hus har ju klarat sig utan det i massa generationer innan.

Men förstår din poäng och känner det själv att man läser en hel del och nojar sig om man gör rätt. I slutändan är det ju en enkel isolerad friggebod.
Det är just "rekommendation nån stans" som är lite vanskligt. Dels kan ju folk (här t.ex) sitta och vräka ur sig precis vad som helst, och plötsligt är det också en "rekommendation nån stans". Sen är ju en lösryckt rekommendation inte värd så mycket när man vet vilken konstruktion det är som används.
Själv så vek jag bara in och fäste vindpappen i fönsterhålen. Den noggranna tejpningen kom senare, när jag hade isolerat från insidan och satt upp byggplasten, som då tejpades på karm på dörrar och fönster från insidan.

• Gilla
FilipHe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.