308 läst ·
16 svar
308 läst
16 svar
Friggebod panel före dörrar och fönster?
Sida 1 av 2
Hej!
Bygger en isolerad friggebod.
Det går lite trögt och främst är det en del pill med första fönstret och sedan två dörrar.
Problemet är att jag läst att dörrar och fönster måste i först. Vilket gör att det blir att vänta hela tiden med att panela på.
Inte så effektivt och man kommer ingenvart. Samt att material ligger typ överallt.
Är det helt emot regler att sätta läkt och panel innan man sätter in dörr och fönster?
Det går lite trögt och främst är det en del pill med första fönstret och sedan två dörrar.
Problemet är att jag läst att dörrar och fönster måste i först. Vilket gör att det blir att vänta hela tiden med att panela på.
Inte så effektivt och man kommer ingenvart. Samt att material ligger typ överallt.
Är det helt emot regler att sätta läkt och panel innan man sätter in dörr och fönster?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 578 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 578 inlägg
Fönster och dörr sätts i liv med bärande stomme.
Finns det ngn bra anledning att du vill montera dessa före ytterpanelen 🤔
Vid mitt eget garagebygge i lösvirke så monterades alla fönster - dörr - port efter ytterpanelen.
https://www.byggahus.se/forum/threads/mitt-1-a-garagebygge-i-mitt-liv.296559/
Finns det ngn bra anledning att du vill montera dessa före ytterpanelen 🤔
Vid mitt eget garagebygge i lösvirke så monterades alla fönster - dörr - port efter ytterpanelen.
https://www.byggahus.se/forum/threads/mitt-1-a-garagebygge-i-mitt-liv.296559/
Redigerat:
Vad har du läst det? Och framför allt varför säger man så?F FilipHe skrev:Hej!
Ska man slaviskt följa allt som skrivs utan att sätta det i kontext eller applicera nån källkritik så kommer man ju aldrig få nånting gjort.
Men kort och gott: Jag har byggt flera byggsatser från större leverantörer där väggpartierna kommer färdigpanelade men fönster och dörrar kommer på pall bredvid och monteras efteråt.
Eventuella byggregler bryr sig ju bara om slutresultatet och kan absolut inte ha nån åsikt om i vilken ordning saker sker. Kan du få till lika bra resultat genom att sätta in fönstren efteråt så är det bara att köra på
Du gör som du själv tycker är bäst gällande i vilken ordning du målar. När det gäller t.ex. lockpanel brukar jag stycka panelen en gång med första lagret färg innan locken slås på och även dörr/fönsterfoder.F FilipHe skrev:Hej!
Jag har läst rekommendation nån stans. Att det även är lättare att tejpa vid fönster osv då. Hur gör man då man sätter i efterhandS Stuff skrev:Vad har du läst det? Och framför allt varför säger man så?
Ska man slaviskt följa allt som skrivs utan att sätta det i kontext eller applicera nån källkritik så kommer man ju aldrig få nånting gjort.
Men kort och gott: Jag har byggt flera byggsatser från större leverantörer där väggpartierna kommer färdigpanelade men fönster och dörrar kommer på pall bredvid och monteras efteråt.
Eventuella byggregler bryr sig ju bara om slutresultatet och kan absolut inte ha nån åsikt om i vilken ordning saker sker. Kan du få till lika bra resultat genom att sätta in fönstren efteråt så är det bara att köra på
Samtidigt är ju hysterin kring tejpandet rätt ny tanke. Hus har ju klarat sig utan det i massa generationer innan.
Men förstår din poäng och känner det själv att man läser en hel del och nojar sig om man gör rätt. I slutändan är det ju en enkel isolerad friggebod.
Tror det vart missuppfattning. Målandet är inte alls bråttom, vi har mellan struken panel på. Så behöver inte ens göras iår 👍A AndersS skrev:
Jag har liggande 22x145.Matti_75 skrev:
Jag har gjort merparten nu ändå, och satt panel några centimeter från fönstret och ena dörren. Sen blir det foder osv snart.
Det fick duga, sen vet jag inte alls om jag är rätt ute 👍
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 578 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 578 inlägg
Hus med undertryck, detta när det är mekanisk ventilation.F FilipHe skrev:Jag har läst rekommendation nån stans. Att det även är lättare att tejpa vid fönster osv då. Hur gör man då man sätter i efterhand
Samtidigt är ju hysterin kring tejpandet rätt ny tanke. Hus har ju klarat sig utan det i massa generationer innan.
Men förstår din poäng och känner det själv att man läser en hel del och nojar sig om man gör rätt. I slutändan är det ju en enkel isolerad friggebod.
Detta är speciellt uttalat med en Frånluftsvärmepump (FLVP)
Är det viktigt med att alla springor är väl tätade.
Tejpandet ska ske mot den varma sidan.
Okej vad skönt. Då är det bara smälla på panel även på sista gavelnMatti_75 skrev:
Och tejpandet behöver inte dras mot karm på dörrar och fönster på en frigge t ex?
För jag har spikläktat förutom sista två brädorna runt dörren för jag trodde att man skulle komma åt och tejpa regeln bredvid karmen mot karmen efter man vikt in vindduken.
Så egentligen hade jag inte behövt hålla på med tejpen?Tomture61 skrev:
För jag vek in vindduken, sen tejpade jag fast den. Tejpade även från regeln till dörrkarmen. Sen satte jag spikläkt.
Men det var överkurs kanske då?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 578 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 578 inlägg
Vindduken på mitt garagebygge tätades och hålls fast av spikläkten för ytterpanelen.F FilipHe skrev:
Se inlägg #48 i min tråd.
Är det självdrag så är tätheten ej kritisk.
Det är samma här. Vindduk och sen spikläkt, men jag läste att hålen för fönster och dörrar skulle vikas in i karm/öppning. Sen även tejpas, och även enligt vissa mot karm på fönster eller dörr.Tomture61 skrev:
Men är ju då egentligen mer för undertryck eller annan ventilation verkar det som 👍