Ja inte VP rör i mark utan 20 från botten av huset upp till dosa för att det ska vara lätt att dra in kabel i är det fel eller?? i marken blir det när det ska till o byggas o då blir det rör som man ska ha vad det nu heter det jag undrade bara var om det finns ngn kabel med 3 ggr 1,5 mm som man kan dra för att säkra av inne i huset käns som om man ska dra 2,5 så måste jag ju ha det inne i hela friggeboden o jag vill inte ha ngn central där.
EKLK 3 ggr 1,5 verkar ju vara ett bra alt

Redigerat:
Mikael_L
Välj N1XV 3g1,5 (eller gärna 3g2,5)
http://elbutik.se/product.html/jordkabel-fr-n1xv-2?category_id=2101

Den kan du dra direkt i mark med kabelskyddsband över eller i 50mm kabelsyddsrör om du vill kunna byta till en kralligare kabel i framtiden.
Skydda kabeln ovan mark (en liten bit ner i mark) med metallrör och/eller U-järn. Skydd mot mekanisk skada och gnagare.
JFB och 10A säkring i matande ände.

tio_Pepe skrev:
Jag fattar det som att han tänkte lägga 20 mm VP inne i friggeboden.
Samma här...

Då är det bara jag som fattade fel :blushing:

Ja, fy skäms på dig ;)

ampz skrev:
VP-rör i mark är uteslutet oavsett vilken typ av kabel som används..
Dom är ju inte riktigt gjorda för det.
Och pem-slang är gjort för..?

Kan inte se varför det skulle vara en nackdel att dra en kabel genom ett vp-rör förbi ett lite sämre parti mark när inget annat finns att tillgå. Så att säga att det är uteslutet kan jag inte hålla med om. Såklart finns det bättre lösningar.

Själv lägger jag endast gula markrör med slät insida.

Räv3n skrev:
Och pem-slang är gjort för..?
PEM-slang är gjort för att gräva ner. Håller om det fryser med vatten i.

tio_Pepe skrev:
PEM-slang är gjort för att gräva ner. Håller om det fryser med vatten i.
Oj. Ska man först dra kabel i den o sen fylla med vatten innan frosten ? :D

Jag kan väl inte dra 2.5mm från centralen inne i huset o sedan 1.5 i friggeboden då måste jag ju dra 2,5 överallt finns det ngn vinning med det eller?
Har ju fått en del tips om att dra 2,5mm o priset är ju lite dyrare men finns det en bra anledning till det så varför inte men den ska va bra.
// Texastaz

Om du säkrar upp din 2.5 med 10A i huset, kan du visst fortsätta med 1.5 i boden!

Mikael_L
texastaz skrev:
Jag kan väl inte dra 2.5mm från centralen inne i huset o sedan 1.5 i friggeboden då måste jag ju dra 2,5 överallt finns det ngn vinning med det eller?
Jag hoppas man inte måste, ty jag har har dragit 5g2,5 till friggeboden och fortsätter där med 1,5mm2.
Men som kami skriver, har jag 10A säkring.
Frågan är väl vad man skriver i gruppförteckningen, 1,5mm2 ?

Har ju fått en del tips om att dra 2,5mm o priset är ju lite dyrare men finns det en bra anledning till det så varför inte men den ska va bra.
// Texastaz
Vinningen med 2,5 isf 1,5 är dels lite mindre spänningsfall och onödig värmeförlust i marken men också om man spelar på gränsen till utlösningvillkoret. Men det senare beror ju på lite olika saker, där ledningslängden är en stor faktor. Men du skriver 5-10 meter och då är det allra största sannolikhet inte något problem med 1,5 mm2.

Mikael_L skrev:
Jag hoppas man inte måste, ty jag har har dragit 5g2,5 till friggeboden och fortsätter där med 1,5mm2.
Men som kami skriver, har jag 10A säkring.
Frågan är väl vad man skriver i gruppförteckningen, 1,5mm2 ?

Vinningen med 2,5 isf 1,5 är dels lite mindre spänningsfall och onödig värmeförlust i marken men också om man spelar på gränsen till utlösningvillkoret. Men det senare beror ju på lite olika saker, där ledningslängden är en stor faktor. Men du skriver 5-10 meter och då är det allra största sannolikhet inte något problem med 1,5 mm2.
Ja, märk alltid ut minsta area och högsta A för säkring.

Nä, det är väl runt 60-65 meter man ska byta upp från 1,5 till 2,5 på 10A (på fritt liggande kabel)

texastaz skrev:
Det beror väl på om du tror att nån nånsin i framtiden kommer köra elprylar som drar klart mycket mer ström än vad du tänkt idag.

Vem vet vad som händer i framtiden, du eller nån annan kanske skaffar en begagnad maskin (typ svarv, bandsåg eller liknande) som går på trefas, eller så kanske nån vill kunna värma upp friggeboden på nolltid med en 9kW byggfläkt. Då är det rätt skönt att "bara" behöva koppla in kablar och slippa gräva.

Fast är risken noll att nåt av ovanstående händer så kör på 3*1.5-kabel.

Glufsglufs skrev:
Ja, märk alltid ut minsta area och högsta A för säkring.

... (på fritt liggande kabel)
Tackar. Det visste jag inte heller.

:)

Om du drar 2.5mm2 till boden och omständigheterna tillåter, säkra upp till 16A Före JFB i huset.
Sen, sätt en PSA (personskyddsautomat) i boden på 10A till dina 1.5mm2. Så slipper du springa in om det löser när du är där ute, och huset slipper bli mörkt för att du kapar sladden med häcksaxen.
En PSA i boden behöver inte ta mer plats än en lite större kopplingsdosa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.