Schemat på nuvarande
 
  • En utvecklad ritning av ett elschema upplagt på ett träbord, övergripande visande anslutningar och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fundering: Vad ställer man in för motorvarvtal om man använder 2 olika varvtal på motorn ??
 
Isakare Isakare skrev:
Fundering: Vad ställer man in för motorvarvtal om man använder 2 olika varvtal på motorn ??
Som det är nu så är det en brytare med 2 lägen. Eller vad tänkte du?
 
Det är dubbellindning i motorn och är en D-koppling och en Y-koppling.
 
O Olofsson89 skrev:
Måste vara 2,4 och 6 på 51QF1 som är matningen till motorn då? Så frekvensaren ska in där emellan? Eller blir det på dom grova in i 51QF1 som ska regleras?
Det blir bra om du matar omformaren efter 51QF1 och utgången från den till de dubbelt lagda trådarna som sitter där nu. Sen för att göra det riktigt bra kan du kolla om det finns någon slutande hjälpkontakt över på 51KM1 och 51KM2 som du kan använda för frigivning/start av omformaren. Då får du alltid ramp med vid start och kan välja vilket varvtal du utgår från på motorn precis som nu med nätdriften. Du lägger alltså de två hjälpkontakterna parallellt mot lämplig ingång på omformaren som ger drift på den.

Det är en enkel bra början och sen kan du göra mer om du vill och tycker det behövs.
 
O Olofsson89 skrev:
Som det är nu så är det en brytare med 2 lägen. Eller vad tänkte du?
På frekvensare ställer man in motorns varvtal, det som står på skylten. Din motor har ju 2 varvtal.
Jag vet inte själv svaret, men de kunniga här kanske kan förklara.
 
A
Verkar vara fel kabeltyp och inte emc-mässigt utfört för att använda en frekvensomformare.
 
O Olofsson89 skrev:
[länk] en sådan.

51KM1 och 51KM2 måste ju vara nuvarande två farterna.
Ja 51KM1 är en och kombinationen 51KM2 och 51KMY den andra hastigheten.
 
GK100 GK100 skrev:
Det blir bra om du matar omformaren efter 51QF1 och utgången från den till de dubbelt lagda trådarna som sitter där nu. Sen för att göra det riktigt bra kan du kolla om det finns någon slutande hjälpkontakt över på 51KM1 och 51KM2 som du kan använda för frigivning/start av omformaren. Då får du alltid ramp med vid start och kan välja vilket varvtal du utgår från på motorn precis som nu med nätdriften. Du lägger alltså de två hjälpkontakterna parallellt mot lämplig ingång på omformaren som ger drift på den.

Det är en enkel bra början och sen kan du göra mer om du vill och tycker det behövs.
Någon nämnde att jag skulle montera frekvensaren innan 51QF1. Blir det samma funktion?
 
Isakare Isakare skrev:
På frekvensare ställer man in motorns varvtal, det som står på skylten. Din motor har ju 2 varvtal.
Jag vet inte själv svaret, men de kunniga här kanske kan förklara.
I fallet TS har får man bara välja inställning som ger 400 V ut vid 50 Hz och ev ström efter vad som är högst på skylten sen kommer då inte ev angivna varvtal på display osv stämma men det är inget problem eller fel i övrigt att köra motorn.

Vill man vara mer korrekt och omformaren har möjligheten kan man som nämndes tidigare utnyttja vilken av kontaktorerna 51KM1 eller 51KM2 som ligger till och välja lämplig parametersats efter det. Då ställer man som du är van vid in data för de två driftfallen och valet sker när man begär start i hög eller låg hastighet.
 
O Olofsson89 skrev:
Någon nämnde att jag skulle montera frekvensaren innan 51QF1. Blir det samma funktion?
Som det ser ut på ditt schema är det vettiga att du sätter den efter 51QF1 det är rimligt och bra i ditt fall. Ungefär som det skulle kunnat sett ut om det vore konstruerat för omformardrift från början. Du har goda möjligheter att lyckas bra med din koppling framförallt om du kan lägga start via hjälpkontakterna då är du helt fri att köra som du gjort med båda valmöjligheterna kvar i grunden.
 
O Olofsson89 skrev:
Någon nämnde att jag skulle montera frekvensaren innan 51QF1. Blir det samma funktion?
Det är enklare att sätta den före 51QF1 så behövs det inte att få in 3 ledare under samma bleck, med kanske dålig kontakt, det är överfallasbleck på den. det är en plint W1131 och där går bra att lägga in frekvensaren mellan med kabel.
 
  • Gilla
Olofsson89
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
På frekvensare ställer man in motorns varvtal, det som står på skylten. Din motor har ju 2 varvtal.
Jag vet inte själv svaret, men de kunniga här kanske kan förklara.
När man kör utan pulsgivare på motorn vet inte frekvensomriktaren vilket varvtal motorn har. Den kan göra vissa mätningar och antaganden. Men det är först när du sätter en pulsgivare på motorn som uppgiften om varvtal och frekvens måste stämma. Skall man vara noga så skall man ha olika motordata angivet i de två lägena på motorn. Men detta är inte ett driftfall där det är så noga.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
A
Motorskyddsbrytaren 51QF1 tjänstgör även som kortslutningsskydd så jag tycker man bör ha den i matande ände och före förbrukarna.
 
  • Gilla
snaggletooth och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är enklare att sätta den före 51QF1 så behövs det inte att få in 3 ledare under samma bleck, med kanske dålig kontakt, det är överfallasbleck på den. det är en plint W1131 och där går bra att lägga in frekvensaren mellan med kabel.
Nej det är precis lika enkelt och dessutom mer korrekt att sätta den efter skyddet. Låt TS göra ett bra jobb när det nu gått så långt att han är redo.
 
  • Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.