snaggletooth snaggletooth skrev:
Bra idé, men du menar högfartsläget YY tror jag.
Tack. Det menar jag. Min erfarenhet av poltalsomkopplade motorer och deras terminologi är ytterst begränsad.
 
Gott den duger bra även om den är på 2,2kW och du behöver ca 1 kW .Lycka till.
 
Hur funkar det när motorn är 2-stegs som min? Kopplar man frekvensaren på ena lindningen då?
 
Du får fota plinten
 
O Olofsson89 skrev:
Hur funkar det när motorn är 2-stegs som min? Kopplar man frekvensaren på ena lindningen då?
Om jag inte missförstått något så kopplar man i den typen av motor alltid in båda lindningarna. Men på ett av två olika sätt. Det kanske går att koppla in bara den ena. Men då borde den bli svagare.
 
O Olofsson89 skrev:
Hur funkar det när motorn är 2-stegs som min? Kopplar man frekvensaren på ena lindningen då?
Du väljer en av de två hastigheterna genom hur du kopplar på motoranslutningen. Det motsvarar sen vad du normalt får ut vid max frekvens från omformaren dvs 50 Hz.

Med omformate kan du genom olika inställningar driva lite förbi 50 Hz utan problem. Du får bedöma om du vill lite högre än gamla lågfarten då är det bra att göra så. Att köra med koppling högfart och sen dra ner frekvensen relativt mycket ger en sämre driftpunkt än tvärtom.

Har du redan en omkopplare hel/halvfart för matarverket kan du behålla den och så matar du i stället för från nätet den med omformaren. Då är du helt flexibel med omkopplaren 1/1 - 1/2 som fasta val och sen steglöst justerat inom dessa.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du väljer en av de två hastigheterna genom hur du kopplar på motoranslutningen. Det motsvarar sen vad du normalt får ut vid max frekvens från omformaren dvs 50 Hz.

Med omformate kan du genom olika inställningar driva lite förbi 50 Hz utan problem. Du får bedöma om du vill lite högre än gamla lågfarten då är det bra att göra så. Att köra med koppling högfart och sen dra ner frekvensen relativt mycket ger en sämre driftpunkt än tvärtom.

Har du redan en omkopplare hel/halvfart för matarverket kan du behålla den och så matar du i stället för från nätet den med omformaren. Då är du helt flexibel med omkopplaren 1/1 - 1/2 som fasta val och sen steglöst justerat inom dessa.
Jo precis den är tvåstegs redan nu. Låter ju toppen om det går att koppla omformaren och ha kvar båda stegen.
 
O Olofsson89 skrev:
Jo precis den är tvåstegs redan nu. Låter ju toppen om det går att koppla omformaren och ha kvar båda stegen.
Jepp det går under förutsättning att det blir EN start på motorn och det blir komma ihåg vilken fart som ska startas. Frekvensaren sätts före motorns väljare,. Så det blir att ställa in ramptiden på den, så det blir mjukstart. De blir då en huvudbrytare på matningen och däreftert frekvensaren och fartväljaren. Fartväljaren ställs för fart och brytaren slås till, då startar motorn och det ska då vara en yttre potensimeter som fjärrstyr frekvezen. Då ska frekvensaren vara med styrning 400 V för start och den får sin spänning direkt vid påslag av huvudbrytare. Glöm inte att det ska vara ett motorskyd med och det ska sitta mellan huvudbrytare och frekvensaren.
Med en sådan koppling har du möjlighet att variera farten på båda områdena som motorn har.
 
J jonaserik skrev:
Glöm inte att det ska vara ett motorskyd med och det ska sitta mellan huvudbrytare och frekvensaren.
Beror det på vad för frekvensstyrning det är? Jag har aldrig sett ett motorskydd användas till en frekvensstyrning. Det brukar ju åtminstone på de jag använt alltid finnas skydd mot överbelastning inbyggt i frekvensstyrningen.
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Beror det på vad för frekvensstyrning det är? Jag har aldrig sett ett motorskydd användas till en frekvensstyrning. Det brukar ju åtminstone på de jag använt alltid finnas skydd mot överbelastning inbyggt i frekvensstyrningen.
Klart det finns men priset blir därefter, sen inte fel att inte belasta den för mycket utan att ett MSK ligger före.
 
Hur sätter du ett motorskydd om du har en enfasriktare?
Skippa motorskyddet, sätt säkringar i stället.
 
A Avemo skrev:
Beror det på vad för frekvensstyrning det är? Jag har aldrig sett ett motorskydd användas till en frekvensstyrning. Det brukar ju åtminstone på de jag använt alltid finnas skydd mot överbelastning inbyggt i frekvensstyrningen.
Stämmer, jag har jobbat med många styrskåp till motorer, både direktdrivet och frekvens, aldrig sett ett motorskydd i en frekvensstyrning.
Det finns skyddskretsar i styrningen.
Om den har display får man en felkod vad som hänt, överström, underström, mekaniskt motstånd mm
 
Mikael_L
Isakare Isakare skrev:
Glöm inte att byta till en skärmad motorkabel vid frekvensstyrning, de kan ge väldigt mycket störningar.
Jag tror t.o.m att det är krav enligt maskinreglementet.
Och det kräver även lite kunskap och rätt handlag vid inkopplingen för att få allt EMC-tätt-

Är motorns kopplingsbox i plast? Sorry, då är det inte OK att använda frekvensomriktare.
Fast det finns (minst) ett fabrikat som har en sådan motorutgång att de inte stör, men de är väl dyrare då.

Sen ska den skärmade kabeln skärm termineras korrekt, ofta med en EMC-tät förskruvning mot motorn, mot frekvensarn så följer man tillverkarens anvisningar slaviskt.

Det är väl egentligen ingenting svårt, men man ska vara medveten om att det är lite annorlunda.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och det kräver även lite kunskap och rätt handlag vid inkopplingen för att få allt EMC-tätt-

Är motorns kopplingsbox i plast? Sorry, då är det inte OK att använda frekvensomriktare.
Fast det finns (minst) ett fabrikat som har en sådan motorutgång att de inte stör, men de är väl dyrare då.

Sen ska den skärmade kabeln skärm termineras korrekt, ofta med en EMC-tät förskruvning mot motorn, mot frekvensarn så följer man tillverkarens anvisningar slaviskt.

Det är väl egentligen ingenting svårt, men man ska vara medveten om att det är lite annorlunda.
Kul att du nämner det.
Jag har i veckan monterat 8 portar åt en annan firma. För 11 år sen jobbade jag just med det portmärket, då hade de direktdrift. De jag monterade nu har en ny styrning med frekvensare, men det är samma motor som tidigare som har en kåpa i plast.
Jag noterade att skärmen sitter ihop med jorden och är överdragen med gulgrön krympslang. Jag fick lära mig tidigt att skärmen ska ha transparent slang.
Alla andra styrningar jag kopplat in har antingen skärmen vikt över kabeln klämd med en klämma eller separat plint för skärmen (även om den är samma som jorden)
Ska spana på tisdag vad det står i godkännande papperna.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.