https://www.fruugo.se/380v-22kw-3-f...ensomriktare-3hp-vfd-vsd/p-92901699-194814585
Har beställt en sån. Hoppas det kommer fungera.
Har beställt en sån. Hoppas det kommer fungera.
Hur funkar det när motorn är 2-stegs som min? Kopplar man frekvensaren på ena lindningen då?
Om jag inte missförstått något så kopplar man i den typen av motor alltid in båda lindningarna. Men på ett av två olika sätt. Det kanske går att koppla in bara den ena. Men då borde den bli svagare.O Olofsson89 skrev:
Du väljer en av de två hastigheterna genom hur du kopplar på motoranslutningen. Det motsvarar sen vad du normalt får ut vid max frekvens från omformaren dvs 50 Hz.O Olofsson89 skrev:
Med omformate kan du genom olika inställningar driva lite förbi 50 Hz utan problem. Du får bedöma om du vill lite högre än gamla lågfarten då är det bra att göra så. Att köra med koppling högfart och sen dra ner frekvensen relativt mycket ger en sämre driftpunkt än tvärtom.
Har du redan en omkopplare hel/halvfart för matarverket kan du behålla den och så matar du i stället för från nätet den med omformaren. Då är du helt flexibel med omkopplaren 1/1 - 1/2 som fasta val och sen steglöst justerat inom dessa.
Jo precis den är tvåstegs redan nu. Låter ju toppen om det går att koppla omformaren och ha kvar båda stegen.GK100 skrev:
Du väljer en av de två hastigheterna genom hur du kopplar på motoranslutningen. Det motsvarar sen vad du normalt får ut vid max frekvens från omformaren dvs 50 Hz.
Med omformate kan du genom olika inställningar driva lite förbi 50 Hz utan problem. Du får bedöma om du vill lite högre än gamla lågfarten då är det bra att göra så. Att köra med koppling högfart och sen dra ner frekvensen relativt mycket ger en sämre driftpunkt än tvärtom.
Har du redan en omkopplare hel/halvfart för matarverket kan du behålla den och så matar du i stället för från nätet den med omformaren. Då är du helt flexibel med omkopplaren 1/1 - 1/2 som fasta val och sen steglöst justerat inom dessa.
Jepp det går under förutsättning att det blir EN start på motorn och det blir komma ihåg vilken fart som ska startas. Frekvensaren sätts före motorns väljare,. Så det blir att ställa in ramptiden på den, så det blir mjukstart. De blir då en huvudbrytare på matningen och däreftert frekvensaren och fartväljaren. Fartväljaren ställs för fart och brytaren slås till, då startar motorn och det ska då vara en yttre potensimeter som fjärrstyr frekvezen. Då ska frekvensaren vara med styrning 400 V för start och den får sin spänning direkt vid påslag av huvudbrytare. Glöm inte att det ska vara ett motorskyd med och det ska sitta mellan huvudbrytare och frekvensaren.O Olofsson89 skrev:
Med en sådan koppling har du möjlighet att variera farten på båda områdena som motorn har.
Beror det på vad för frekvensstyrning det är? Jag har aldrig sett ett motorskydd användas till en frekvensstyrning. Det brukar ju åtminstone på de jag använt alltid finnas skydd mot överbelastning inbyggt i frekvensstyrningen.J jonaserik skrev:
Klart det finns men priset blir därefter, sen inte fel att inte belasta den för mycket utan att ett MSK ligger före.A Avemo skrev:
Stämmer, jag har jobbat med många styrskåp till motorer, både direktdrivet och frekvens, aldrig sett ett motorskydd i en frekvensstyrning.A Avemo skrev:
Det finns skyddskretsar i styrningen.
Om den har display får man en felkod vad som hänt, överström, underström, mekaniskt motstånd mm
Och det kräver även lite kunskap och rätt handlag vid inkopplingen för att få allt EMC-tätt-Isakare skrev:
Är motorns kopplingsbox i plast? Sorry, då är det inte OK att använda frekvensomriktare.
Fast det finns (minst) ett fabrikat som har en sådan motorutgång att de inte stör, men de är väl dyrare då.
Sen ska den skärmade kabeln skärm termineras korrekt, ofta med en EMC-tät förskruvning mot motorn, mot frekvensarn så följer man tillverkarens anvisningar slaviskt.
Det är väl egentligen ingenting svårt, men man ska vara medveten om att det är lite annorlunda.
Kul att du nämner det.Mikael_L skrev:
Och det kräver även lite kunskap och rätt handlag vid inkopplingen för att få allt EMC-tätt-
Är motorns kopplingsbox i plast? Sorry, då är det inte OK att använda frekvensomriktare.
Fast det finns (minst) ett fabrikat som har en sådan motorutgång att de inte stör, men de är väl dyrare då.
Sen ska den skärmade kabeln skärm termineras korrekt, ofta med en EMC-tät förskruvning mot motorn, mot frekvensarn så följer man tillverkarens anvisningar slaviskt.
Det är väl egentligen ingenting svårt, men man ska vara medveten om att det är lite annorlunda.
Jag har i veckan monterat 8 portar åt en annan firma. För 11 år sen jobbade jag just med det portmärket, då hade de direktdrift. De jag monterade nu har en ny styrning med frekvensare, men det är samma motor som tidigare som har en kåpa i plast.
Jag noterade att skärmen sitter ihop med jorden och är överdragen med gulgrön krympslang. Jag fick lära mig tidigt att skärmen ska ha transparent slang.
Alla andra styrningar jag kopplat in har antingen skärmen vikt över kabeln klämd med en klämma eller separat plint för skärmen (även om den är samma som jorden)
Ska spana på tisdag vad det står i godkännande papperna.