13 588 läst ·
8 svar
14k läst
8 svar
fräscha upp virrvarr (laminat)?
Vi håller på och renoverar ett 50-talskök och funderar på hur vi ska göra med de gamla bänkskivorna. Ett tag tänkte vi byta ut dem mot granit eller marmor, men vi är nu inne på att behålla dem och försöka fräscha upp dem. Kanterna är i trä och kan ju slipas och lackas om, men hur gör man för att få själva virrvarrlaminatet lite finare? Det är lite fläckar och sådant men inga enorma skador. Finns något sätt att fräscha upp sådant material? Det är med all sannolikhet original från början av 50-talet.
Jo det finns nyproducerat men det ser inte riktigt likadant ut. Och det är inte helt lätt eftersom det är inramat av trä, i så fall måste man byta ut hela rasket. Jag tänkte att det kanske fanns något man kunde tvätta med som fick bort vissa fläckar.
Edit: det är nog inte virrvarr förresten, utan en tidigare laminatplatta som är liknande.
Edit: det är nog inte virrvarr förresten, utan en tidigare laminatplatta som är liknande.
Redigerat:
Vad är Jif? Det finns inte risk att det repar?
Jif är ett trögflytande medel på flaska som enligt bruksanvisningen är lämpat för ytor såsom rostfritt, gelcoat, emalj, kakel och porslin. Liknar, eller är samma som, tidigare marknadsförda Vim. Ett starkt och effektivt medel.Petronille skrev:
Enligt min bedömning kommer både Jif och skursvamp att repa laminatet.
Ok, ja VIM skulle jag aldrig använda på vare sig kakel eller emajl eller porslin, för det repar förfärligt även om det inte omedelbart är synligt för ögat. Toaletter och sådant som tvättats med VIM brukar vara omöjliga att få rena.Henri skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Du har nog rätt i att Vim/Jif kan skapa små repor i laminat. Frågan är om dessa små repor verkligen påverkar skivor i ett femtiotalskök. Jag gissar att skivorna redan har utsatts för så mycket under årens lopp att tillskottet av repor är i det närmaste försumbart.Henri skrev:
Vim/Jif tycker jag funkar utmärkt på en äldre "använd" rostfri diskbänk. Man känner att det har en viss slipeffekt, men är bänken av "normalskick" blir den inte repigare utan snarare polerad. Skull dock dra mig för att nyttja det på en riktigt högblank yta, Blandare mm är gränsfall enligt min mening.
Klicka här för att svara