53 236 läst ·
144 svar
53k läst
144 svar
Fräsbord med hemmabyggd lift?
Skadar inte med lite repetition... jo, jag har tittat på T11:an. Det är utan tvekan ett mycket intressant alternativ om man bygger ett bord med traditionell platta. Om man bygger liften som diskuterats här de senaste dagarna så känns den lite overkill med tanke på att dess största fördel är just "liften". Nu har jag inte bestämt mig hur jag skall göra ännu, så T11:an är inte avskriven. Såg att priset har stuckit iväg en del sedan du köpte din. Den ligger nu på £280 (hos Axminster, går förmodligen att hitta lite billigare någon annanstans). Sedan tillkommer 8 och 12 mm hylsor, vilka jag har för mig ligger på ca £25 styck. Med frakt hamnar kalaset på närmare 4.400 svenska riksdaler.mattiasp skrev:@Bygga_Bo: Har du tittat på Trends T11? Den kommer med en inbyggd "router lift" som verkar gedigen. Jag fick betala drygt 200 GBP för min och jag passade på att beställa lite Trend tillbehör som egentligen inte fanns på Axminsters hemsida. Jag skickade helt enkelt ett mail och fick en offert tillbaka. Kortbetalningen skötte vi per telefon. OF2200 är fin men orimligt dyr. Det är ju faktiskt bara en fräs som alla andra. Jag har oräkneliga Festoolmaskiner, men de är bara motiverade om de är rejält bättre än alternativen. T11:an är samma som Elus MOF 177 och DW625, men med tillägget att T11 har inbyggd router lift och är förberedd för snabbfästen. För bordsmontering är T11:an i dagsläget det bästa alternativet enligt mina undersökningar.
Edit: Jag har läst igenom hela tråden ännu en gång, och jag upptäckte att vi redan har diskuterat detta på ett ganska tidigt stadium. Ledsen för upprepningen.
Du skrev att du beställde lite tillbehör. Var det tillbehör som man "måste" ha för att montera den i ett bord?
Jo, lagren i fräsen lär belastas hårdare och därmed ta mer stryk med en förlängare. Om det finns någon rekommenderad max-gräns vet jag inte.Krillew skrev:
Kreativ lösning... Nu hittade du kanske ett annat sätt, men jag gick ändå och mätte. Skaftet som du monterar i fräsens hylsa är 31 mm (1/2" med M12x1 gänga i andra ändan). Från topp till tå (inkl den gängade delen alltså) mäter den 55 mm.Krillew skrev:Hum... jag kom på en grej..
[länk]
Hur lång är axeln som går ner i fräsens fäste.???
Är den tillräckligt lång för att kunna få in ett stödlager..?
Om man görom kopieringsplattan och sätter i ett kulager och stödjer axeln..
och så låser man höjdjusteringen och använder en egen lyft som beskrivs i tråden..
Har man stödlager längre ut så kan man köra större stål.
Hum.. Man kan köpa bitarna separat
[länk]
Man skulle bara behöva få nån o svarva en axel med ett säte för lager samt gänga i ändan..
Finemang - tack!mholgers skrev:
Ja jag köpte snabb fästen för T11:an men man måste inte ha dom det finns 3 st M6 hål i bottenplattan (tror att det är M6) Det är dock väldigt enkelt att få dit fräsen när man har snabbfästena. Man trycker upp fräsen och flipprar till "plast" bitarna..bygga_bo skrev:
Plast tyvärr. Visst sitter fräsen stadigt men inte känns det riktigt 100 jag kommer ta upp hål även för M6 orna. Mitt gamla fräsbord där hängde jag fräsen i hålen till kopieringsringen
Och det var lite bökigt att passa in skruvarna samtidigt som man skulle trycka upp fräsen.
Så med snabbfästena får man fräsen på platts och en "tredje hand" som håller medans man skruvar fast med M6 orna.. Nu behövs ej M6 orna men om man har fräsen fast monterad längre tid så vill jag nog ha den ordentligt fastskruvad.
Jag har löst det där med snedställd nyckel för att lossa frässtålen på ett lite annat sätt..
se bifogad bild...
Hum... kanske lite kort.. hade man lite längre avstånd mellan stödlager och fräsens egna lager så kommer stödlagret ta största smällen.. (ja även vid kort avstånd) fast jag tror det är lättare och få till det hela med lite längre avstånd.. Men gör man så här så kommer nog helt klart en billigare fräs klara biffen.. Eftersom fräsen kommer då inte utsättas för "bryt" krafterbygga_bo skrev:
utan endast roterande krafter.. (varför finns det inte o köpa... vart är haken) Jo just
man måste bygga en egen lift...
Men räknar man ihop kostnaden T11 (som jag redan har
då kommer man kanske till samma slutsatts som att göra en 30mm tillsats till överhandsfräsen... Fast det är ju roligare o göra själv.. ;-)
Fördel.. naturligtvis gör man själv så får man upp spännhylsan så det blir lättare o byta stål.
Redigerat:
Helt klart ett alternativ. Hur funkar spindellåset på T11:an? Behöver du sträcka in armen under bordet och hålla den kvar där när du fibblar med spännmuttern?Krillew skrev:
Samma fråga när det gäller höjdjusteringen... finns det ett lås på en av gejdrarna som man behöver manöverera under bordet när man justerar fräsdjupet?
Förmodligen har du rätt i att det är en återvändsgränd. Men det hade känts bra att kunna få bända på "naturlagarna" någon gång...Krillew skrev:
Man kan trycka in spindellåset och sen sitter den inne tills man släpper trycket..
Men tar man då nytt tag så åker den ju ut igen..
Det är några skruv hål bredvid spindellåset... jag funderar på att göra en arm som trycker på spindellåset och ha en bromswire som drar i den då kan man sätta ett
handtag på sidan av bordet för att trycka in spindellåset.
Sen har jag tänkt och få till spindellåset på ett liknande sätt.
På bilden ser du två hål som sitter i basplattan dom är lättast att använda, nackdelen är då att
fräsen alltid måste vara i övre läget för att det skall fungera..
sen så finns det 3 hål i fräsen runt axeln. Dom blir inte lika lätt att använda.
Men man kommer väl inte och försöka ta bort stålen när liften är nersänkt.
Men tar man då nytt tag så åker den ju ut igen..
Det är några skruv hål bredvid spindellåset... jag funderar på att göra en arm som trycker på spindellåset och ha en bromswire som drar i den då kan man sätta ett
handtag på sidan av bordet för att trycka in spindellåset.
Sen har jag tänkt och få till spindellåset på ett liknande sätt.
På bilden ser du två hål som sitter i basplattan dom är lättast att använda, nackdelen är då att
fräsen alltid måste vara i övre läget för att det skall fungera..
sen så finns det 3 hål i fräsen runt axeln. Dom blir inte lika lätt att använda.
Men man kommer väl inte och försöka ta bort stålen när liften är nersänkt.
Tycker det verkar bra om det bara går att trycka in spärren när fräsen befinner sig sitt "uppersta" läge - det är väl bara då som det är intressant att byta frässtål. Intressant idé hursom, något att anamma om jag skall göra verklighet av tidigare nämnd fräslyft till min CoTech. Funderar också på om man skall göra den tiltbar samtidigt - vet bara inte om man kommer att så stor avnändning för det till en bordsmonterad överhandsfräs. Begränsningen ligger i hur mycket man kommer att kunna vinkla den innan fräskroppen tar emot.
bygga_bo: När jag kikade närmare på CoTech-fräsen borde avståndet mellan fräskropp och överkant på spännhylsan bli c:a 3 cm. Så det borde m.a.o. finnas möjlighet att till en rätt grov skiva, säg 22 mm MDF och ändå få spännhylsan att nå ovanför bordet vid byte.
bygga_bo: När jag kikade närmare på CoTech-fräsen borde avståndet mellan fräskropp och överkant på spännhylsan bli c:a 3 cm. Så det borde m.a.o. finnas möjlighet att till en rätt grov skiva, säg 22 mm MDF och ändå få spännhylsan att nå ovanför bordet vid byte.
Smart..
Jag har hela tiden tänkt att man måste ha två ben (som höjdjusteringen på fräsen)
men att låta en platta sitta fast i ena ändan och justera andra måste ju fungera helbra... dock så måste man ha nåt o glida på på den ej fasta sidan så det inte blir ostabilt...
Man skulle ju vilja ha en bild från det andra hållet för att se hur dom ordnat den saken. Men en slits i skivan och en bricka på utsidan och en skruv rakt igenom borde räcka..
Jag har hela tiden tänkt att man måste ha två ben (som höjdjusteringen på fräsen)
men att låta en platta sitta fast i ena ändan och justera andra måste ju fungera helbra... dock så måste man ha nåt o glida på på den ej fasta sidan så det inte blir ostabilt...
Man skulle ju vilja ha en bild från det andra hållet för att se hur dom ordnat den saken. Men en slits i skivan och en bricka på utsidan och en skruv rakt igenom borde räcka..
Ja, något sådant låter vettigt. Vitsen med att byta stål uppifrån är ju att man inte skall behöva in under bordet och rota.Krillew skrev:
Nu vill jag inte leka besserwisser, men jag antar att du menar "djuplåset". Är det en skruvanordning eller ett snabblås på T11:an?Krillew skrev:
Det hade varit lite coolt, även om jag prioriterar det högt. Det lär också ställa högre krav på konstruktionen - stabilt måste det ju vara.mholgers skrev:
Om man skall göra en tiltbar lösning så är det nog lämpligt att flytta fram glidstängerna så att fräsen "roterar kring sin egen axel" (annars får man ha en del extra höjdjusteringsmån). Sen måste rotationspunkten också vara så nära fräsbordets platta som möjligt (annars blir det problem med centreringen).
Har du rentav redan klurat ut en lösning?
Super, tack för infon! Låter som att det borde funka!mholgers skrev:
Ja, en horisontalmonterad fräs hade varit mumma! Själv har jag funderat på en lösning i denna stilen: http://www.mlcswoodworking.com/shopsite_sc/store/html/smarthtml/pages/horizontal_router_table.html. Men då får det nog bli ett separat bord...Snorunge skrev:
Enklast möjliga lösning (tror jag): http://www.arbolloco.com/tools/hrt/hrt.html. Principen är densamma som för det som Snorunge tog upp.
bygga_bo skrev:
Det här forumet är bra... Det får mig att fundera lite "ibland" jag tror att, spindellåset kommer jag montera på undersidan av bordet och inte på fräsen.. Som vi konstaterat så byter man ju stål när höjdjusteringen är i topp. Och då kan ju "armen" som kommer trycka på spindellåset
kunna sitta i bordet. Det gör att det blir lättare och ta bort fräsen utan att man måste skruva bort en massa annordningar.
Jag har ritat lite och hoppas få tid över i helgen och göra en annordning.
Redigerat:
Snabblås är kanske inte den bästa terminologin, men du förstod också mig rättKrillew skrev:
Problemet för mig är det väcker så mycket ideér att jag spenderar alldeles för mycket tid på att klura och fundera istället för att få något gjort...Krillew skrev:
Risken är ju att tiden rinner iväg om man vill få till den optimala lösningen.
Jag skulle definitivt vänt o vridit lite till på min lösning ang. spindellåset..
Kastade bort några timmar med att göra nått som jag bara kommer ångra om jag monterar det. Jag vill kunna vika undan armen så fräsen går fritt när man skall plocka bort den. Men det blev bara 5mm till godo och det blir nog lite lite när man hänger uppochner under bordet för att få fast fräsen.
Jag skulle definitivt vänt o vridit lite till på min lösning ang. spindellåset..
Kastade bort några timmar med att göra nått som jag bara kommer ångra om jag monterar det. Jag vill kunna vika undan armen så fräsen går fritt när man skall plocka bort den. Men det blev bara 5mm till godo och det blir nog lite lite när man hänger uppochner under bordet för att få fast fräsen.