53 236 läst ·
144 svar
53k läst
144 svar
Fräsbord med hemmabyggd lift?
Vad fick din fräs att krokna (antar att du menar spindeln)? Vad jag vill veta är om det skedde under "normal" belastning, eller om det hände med en halvfet kutter ditfuskad på något sättKrillew skrev:Hej mholgers!
Nackdelen med billiga 12mm fräsar är att dom inte klarar så stora laster dom kroknar..
Jag har själv erfarenhet...
Så driva en kutter med en är lite galet...
Fast om man växlar ned och stödjer axeln i ett lager fastsatt i bottenplattan,
så slipper man böjkrafterna och då tror jag att det skulle funka..
(detta sista är en kommentar till mitt förra inlägg)
Var det Classe-fräsen?
Två själar, en tanke... av samma skäl har jag kommit fram till att denna lösning på lift kan vara ett alternativ värt att undersöka lite närmare. Dock har jag ingen fräs att montera i bordet idag (har "bara" en OF1010, men dels tar den bara 8 mm och dels vill jag inte ha den permanent monterad i bordet), så en till skall införskaffas. Jag har bla sneglat på Makita och Trend, men med denna lösning känns det som att de flesta av deras "tunga" fördelar suddas bort (tex vettig djupinställning). Om den stora Classe-fräsen "snurrar tillräckligt bra" så kommer man ju undan med en bråkdel av pengarna...mholgers skrev:Tänkte iofs inte att bygga en 30 mm vertikalfräs eller motsvarande. Det jag tänkte var en bättre lösning än det fräsbord jag har för nämnda överhandsfräs. Fräsbordet har 2 riktiga minus; ingen höjdsjustering ovan bordet och krånglet att byta stål då axeln inte går igenom bordet helt och hållet. Genom att strippa den och göra ett fast montage i dylik lift-konstruktion så skulle ju dessa problem kunna elimineras. Sedan jag skaffade fräsen har den ändå hängt mest i bordet. Känns som man har tillräckligt med 8 mm stål för frihandsfräsning med den mindre överhandsfräsen och att de 12 mm stål jag har är ändå av karaktären att man vill köra dem i fräsbordet.
Jag håller med Mr Handyman att kommer man upp i stål för 30 mm vertikalfräs så vill jag nog också ha ett tungt och stabilt bord för att inte tala om nödvändiga skydd etc. Inget jag vill ge mig in på att bygga själv. Överhandsfräsen känns tillräckligt utmanande i det fallet.
Och sedan, alla stål går ju att kröka bara man kör på tillräckligt tufft...man får ta det i mindre passager så brukar det gå bra för mig i alla fall.
mholgers, om man strippar bort bottenplattan, hur mycket höjd tjänar man då? Skulle spännmuttern sticka upp så pass mycket att man inte behöver hålla nyckeln i vinkel om man monterar fräsen på tex en 19 mm platta? (Anta en tiltbar toppplatta, så dess tjocklek behöver inte räknas in).
Hur är det med spindellåset? Skulle man komma åt det på ett vettigt sätt uppifrån (tex genom att fräsa ut en lite "grop" kring det)?
Kanske en frässkaftsförlängare på 12 mm kan vara till hjälp? Då behövs inget spindellås, bara en extra fast nyckel.
Det var en COTECH 1850W jag köpte den för att ha den i fräsbordet.
Nej tyvärr så har jag inte fått till nån kutterdrivning ännu..
om det nu blir nån...
Ni har ju tyvärr rätt det där med jenvägar o senvägar...
Nej jag körde inget speciellt.. jag fräste "speglar" till fönstret i badrummet..
medsänder bild.. och det var när jag fräste änden på en av dom korta bitarna som ligger tvärs.. som det högg nu skramlar fräsen förtvivlat.. sen fick det bli en trend T11 i stället..
Jo just det där med att komma åt uppifrån..
Jag har bockat en fast nyckel så jag tycker det går rätt så bra uppifrån.
Spindellåset och höjdlåset tänker jag sätta nån förlängning på så jag kommer åt det från sidan
länken som bygga_bo hade var ju smart där man kunde fälla upp skivan..
Nackdel är att man måste ta bort alla tunga mothåll..
Nej tyvärr så har jag inte fått till nån kutterdrivning ännu..
Nej jag körde inget speciellt.. jag fräste "speglar" till fönstret i badrummet..
medsänder bild.. och det var när jag fräste änden på en av dom korta bitarna som ligger tvärs.. som det högg nu skramlar fräsen förtvivlat.. sen fick det bli en trend T11 i stället..
Spindellåset och höjdlåset tänker jag sätta nån förlängning på så jag kommer åt det från sidan
Redigerat:
Kul att få svar med en tråd som man själv startatSnorunge skrev:
Men din poäng kvarstår, en förlängare löser problemet och det är dessutom ett bra tips till dem som monterat fräsen på "vanligt" sätt i platta. Jag frågade mest av ren nyfikenhet. Det är ju ingen direkt nackdel om det funkar utan förlängaren...
Du har helt rätt i att det inte är en nackdel om det funkar utan förlängare. Själv har jag autospindellåsning när jag kör upp spindeln i topp. Men sen kan det "klia" i fingrarna att göra fräsen tiltbar som en vertikalfräs, och då behövs nog en förlängare.bygga_bo skrev:
Det där med genvägar och senvägar stämmer på mycket, så även på maskiner. Min ständigt växande stapel med Festool-systainers vittnar om det... Jag är kanske dumsnål som ens överväger Classe-fräsen för detta ändamål, speciellt efter att ha läst om dina erfarenheter. Nu har/hade du väl iofs inte samma fräs som Classe säljer nu, och vissa andra här på forumet verkar vara nöjda med den nuvarande... (försöker bara övertala mig själv att inte börja tänka blöta tankar om en OF2200 att montera i CMS:en som jag redan har, för då blir det helt plötsligt en CMS till precis som med TS55:an - det är ju jobbigt att möblera om bland prylarnaKrillew skrev:Det var en COTECH 1850W jag köpte den för att ha den i fräsbordet.
Nej tyvärr så har jag inte fått till nån kutterdrivning ännu..om det nu blir nån...
Att kunna fälla upp skivan har både för och nackdelar som jag ser det. Jag tror nog att man kan få det att funka bra, men förmodligen är en fast skiva ändå att föredra - det borde bli stabilast så. Men sen är det ju också en fråga om vad som är praktiskt... och opraktiskt...
Till sist - snyggt snickrat!
@Bygga_Bo: Har du tittat på Trends T11? Den kommer med en inbyggd "router lift" som verkar gedigen. Jag fick betala drygt 200 GBP för min och jag passade på att beställa lite Trend tillbehör som egentligen inte fanns på Axminsters hemsida. Jag skickade helt enkelt ett mail och fick en offert tillbaka. Kortbetalningen skötte vi per telefon. OF2200 är fin men orimligt dyr. Det är ju faktiskt bara en fräs som alla andra. Jag har oräkneliga Festoolmaskiner, men de är bara motiverade om de är rejält bättre än alternativen. T11:an är samma som Elus MOF 177 och DW625, men med tillägget att T11 har inbyggd router lift och är förberedd för snabbfästen. För bordsmontering är T11:an i dagsläget det bästa alternativet enligt mina undersökningar.
Edit: Jag har läst igenom hela tråden ännu en gång, och jag upptäckte att vi redan har diskuterat detta på ett ganska tidigt stadium. Ledsen för upprepningen.
Edit: Jag har läst igenom hela tråden ännu en gång, och jag upptäckte att vi redan har diskuterat detta på ett ganska tidigt stadium. Ledsen för upprepningen.
Redigerat:
Hej mandus! häftig jigg för fingerskarvar..
Jag gillar hans fjädrande mothåll, två hjul, gångjärn och en träbit..
mattiasp jag har T11:an och jag tycker den är kanon just för att ha i ett fräsbord.
Men det är ju som skrivs tidigare i tråden, man skulle vilja ha upp den lite just för
lätt kunna byta frässtål.
Och visst frässkavtförlängare Jag har också tittat på den
bygga_bo. Små stål går nog bra men kommer man upp i dimenssion så belastar man nog fräsen för mycket.. Vad tror du hur stora stål kan man köra.
Du har rätt fräsen är föregångaren till den som Classe har idag.. jag köpte den för ca 3 år sen. Men den känns helt gedigen. Jag kan ju haft otur bara..
Jo man vill ju ha allt... Tiltbar fräs.. Man kan ju göra en hållare som man sätter uppe på bordet för att få till det.. Jag har en sänksåg som jag köppt och som ej var tillräckligt bra..
den har två glidskenor så den är ganska så stabil. jag tänkte göra nått i stil med fräsliften
här i tråden ta glid skenorna från sågen och montera en platta för fräsen och så jag skruva det hela på kanten av bordet..
Jag gillar hans fjädrande mothåll, två hjul, gångjärn och en träbit..
mattiasp jag har T11:an och jag tycker den är kanon just för att ha i ett fräsbord.
Men det är ju som skrivs tidigare i tråden, man skulle vilja ha upp den lite just för
lätt kunna byta frässtål.
Och visst frässkavtförlängare Jag har också tittat på den
bygga_bo. Små stål går nog bra men kommer man upp i dimenssion så belastar man nog fräsen för mycket.. Vad tror du hur stora stål kan man köra.
Du har rätt fräsen är föregångaren till den som Classe har idag.. jag köpte den för ca 3 år sen. Men den känns helt gedigen. Jag kan ju haft otur bara..
Jo man vill ju ha allt... Tiltbar fräs.. Man kan ju göra en hållare som man sätter uppe på bordet för att få till det.. Jag har en sänksåg som jag köppt och som ej var tillräckligt bra..
den har två glidskenor så den är ganska så stabil. jag tänkte göra nått i stil med fräsliften
här i tråden ta glid skenorna från sågen och montera en platta för fräsen och så jag skruva det hela på kanten av bordet..
Redigerat:
Hum... jag kom på en grej..
http://www.axminster.co.uk/product-CMT-Router-Collet-Extension-29824.htm
Hur lång är axeln som går ner i fräsens fäste.???
Är den tillräckligt lång för att kunna få in ett stödlager..?
Om man görom kopieringsplattan och sätter i ett kulager och stödjer axeln..
och så låser man höjdjusteringen och använder en egen lyft som beskrivs i tråden..
Har man stödlager längre ut så kan man köra större stål.
Hum.. Man kan köpa bitarna separat
http://www.cmtutensili.com/show_items.asp?pars=RIC~796.100~2
Man skulle bara behöva få nån o svarva en axel med ett säte för lager samt gänga i ändan..
http://www.axminster.co.uk/product-CMT-Router-Collet-Extension-29824.htm
Hur lång är axeln som går ner i fräsens fäste.???
Är den tillräckligt lång för att kunna få in ett stödlager..?
Om man görom kopieringsplattan och sätter i ett kulager och stödjer axeln..
och så låser man höjdjusteringen och använder en egen lyft som beskrivs i tråden..
Har man stödlager längre ut så kan man köra större stål.
Hum.. Man kan köpa bitarna separat
http://www.cmtutensili.com/show_items.asp?pars=RIC~796.100~2
Man skulle bara behöva få nån o svarva en axel med ett säte för lager samt gänga i ändan..
Redigerat:
När jag kikade lite snabbt på fräsen såg det ut som att man tjänar tillräckligt med höjd och att man skall komma åt spindellåset. Skall kika lite närmare på detta och återkomma med ett lite mer exakt svar.mholgers, om man strippar bort bottenplattan, hur mycket höjd tjänar man då? Skulle spännmuttern sticka upp så pass mycket att man inte behöver hålla nyckeln i vinkel om man monterar fräsen på tex en 19 mm platta? (Anta en tiltbar toppplatta, så dess tjocklek behöver inte räknas in).
Hur är det med spindellåset? Skulle man komma åt det på ett vettigt sätt uppifrån (tex genom att fräsa ut en lite "grop" kring det)?
Håller helt med om att skaftförlängare kan vara ett alternativ, men om man är rädd för att kröka axlar på stålen ökar ju snarare risken för detta plus att belastningen på fräsen ökar.Krillew skrev:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Mattiasp, hur länge tror du att det går att leva i förnekelse?
"OF2200 är som alla andra handöverfräsar: Jag behöver inte den, den är för dyr."
Jepp, den är dyr, men den är inte som andra handöverfräsar. Jag citerar från recensionen i The Woodworker July 2008: Every now and then a tool comes along that does so much to raise the bar, it almost redefines a category. The Festool OF2200 is such a tool..."
"OF2200 är som alla andra handöverfräsar: Jag behöver inte den, den är för dyr."
Jepp, den är dyr, men den är inte som andra handöverfräsar. Jag citerar från recensionen i The Woodworker July 2008: Every now and then a tool comes along that does so much to raise the bar, it almost redefines a category. The Festool OF2200 is such a tool..."