ClasseClas skrev:
I Fine Woodworkings 2009 Tool Guide så finns det en sammanställning på fräsar som är avsedda att mer eller mindre monteras fast i ett fräsbord (Routers for Router Tables). Tack vare den speciella fräsplattan och justermekanismen så går det att höjdjustera ovanifrån fräsbordet med en justerskruv/-nyckel.

Modellerna som har testats är:
-Bosch 1617EVS
-Freud FT1700VCEK
-Milwaukee 5625-20
-Porter-Cable 891
-Ridgid R2930
-Triton M0F001KC

Triton fick bästa betyget tack vare justermekanismen, möjligheten att byta fräsbits ovanifrån och den bästa axelcentreringen (minsta run-out).

Obs. Detta är amerikanska produkter som inte alltid har sin motsvarighet i europeiska produkter alt. de säljs inte i Europa/Sverige.
Nästan identisk test finns också i Fine Woodworkings 2007.

Triton har återförsäljare i England i alla fall, så de kan man ju beställa därifrån.

8.193,75 €
Fel på hemsidan eller är det världens bästa handöverfräs?

Det står SEK efter priset så det lär vara svenska kronor även om det står Euro på raden ovanför...

8193,75 är sek men det känns som toolbox sverige ligger lite fel i pris samma fräs från axminster kostar 2951 plus frakt

Ja jag gav inte 8 papp för den utan jag köpte min ny på ebay för runt 3000 ink frakt o allt, det satt en engelsk nätkontakt på så jag fick byta till svensk, det var det enda tokiga med att köpa på ebay.

Men jo visst känns fräsen bra.. Jag köpte först en billig 12mm fräs för jag skall ha den fast monterad i ett bord så jag tänkte att en billig borde klara biffen. Jag har en hitachi som jag använder löst. men den billiga fräsen högg i en kvist och sen så var axeln krokig... Nu känns den billiga inte billig längre..

Jag har inte hunnit fräsa så väldigt mycket med Trenden ännu jag håller på o bygger ett fräsbord. Till Hitachin hade jag en bordskiva med ett hål i och en planka som mothåll som jag satte fast med tvingar. Men jag köpte lite delar från axminster
och bygger nu ett "riktigt" bord till Trenden. Men det lilla jag fräst så känns det kanon med att kunna justera höjden igenom bordet. Eftersom allt är "inbyggt" så behöver man inte betala för en dyr lift, även om man blir lite avis när man ser dom som har display. Men jag planerar att ta ett billigt digitalt skjutmått och skruva fast
under bordet och sen dra fram displayen och en knappsats.. Jag tror man kan få till det hela och få bra precision utan att det behöver kosta skjortan.

Redigerat:
Krillew skrev:
...Men jag köpte lite delar från axminster och bygger nu ett "riktigt" bord till Trenden...
Står i begrepp att göra precis samma sak. Jag har hittat två "plattor" (inserts) hos Axminster, en i plast och en i aluminium. Köpte du en sådan? Vad är i så fall intrycket? Något att satsa på?

Länkar till plattorna jag har i åtanke:
http://www.axminster.co.uk/product-Axminster-Aluminium-Router-Table-Insert-784593.htm
http://www.axminster.co.uk/product-Axminster-Router-Table-Insert-23175.htm

Vad köpte du mer till fräsbordet från Axminster? Man vill ju inte missa något "bra-och-ha" ;)

Jag har en liknande insert i svart plast från Rousseau köpt från Woodcraft i USA.
Den är OK. Men en sak retar jag mig lite på och det är att den inte är 100% plan.
Plattan runt fräsens centrum är ca 0,5 mm högre än kanterna av plattan. Jag tror att de gjort så med flit av någon outgrundlig anledning som jag inte förstår. Funderar faktiskt på att planfräsa plattan så att det blir som jag vill ha det.

Axminster beskriver ju bulan i plattan som "Slightly crowned to ensure no sag with router in position". Med andra ord, har man en tung fräs i plattan så undviker man att ytan blir konkav.

Ja det stämmer jag köpte den i aluminium.
Orsaken var att just den inte är så tjock så att man förlorar för mycket "höjd"
Plattan är ju helt ok men jag är inte så riktigt förtjust i mittringarna dom är av plast och dom sitter väldigt hårt. Om man byter verkyg genom toppen så måste man ju ta bort dom
hela tiden.. Så igentligen den enda som duger är väl den som säljs i USA
http://www.newwoodworker.com/reviews/wdpkrpltrvu.html
men vill man komma lindrigt undan så får man nog nöja sig med den från
Axminster.

På bilden ser du det jag köpte.. mothållet är i gjutjärn och jag köpte den i sommras
nu finns den inte på deras hemsida längre... jag köpte väl den sista..
sen ser du djupmätaren som ligger på bordet Trend tillverkar den. helt ok..
sen köpte jag t-bars (inte på bilden) jag har byggt ett åkbord som man ser på bilden
men jag tänkte att en T-bar kunde vara bra för att spänna fast mothåll med..
Höjd justeringen på T11:n syns på bilden.

• table.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo det finns en lift o köpa som påminner om T11:ans
http://www.binkyswoodworking.com/RoutRaizer.html

Vi kanske skulle starta en ny tråd där vi tar upp olika varianter av allt...
och inte förstöra den här fina tråden med hembyggda lyften som är helt kanon..

Redigerat:
Krillew skrev:
Ja det stämmer jag köpte den i aluminium.
Orsaken var att just den inte är så tjock så att man förlorar för mycket "höjd"
Plattan är ju helt ok men jag är inte så riktigt förtjust i mittringarna dom är av plast och dom sitter väldigt hårt. Om man byter verkyg genom toppen så måste man ju ta bort dom
hela tiden.. Så igentligen den enda som duger är väl den som säljs i USA
[länk]
men vill man komma lindrigt undan så får man nog nöja sig med den från
Axminster...
Tack för omdömet. Synd att ringarna trilskas, de är ju ganska väsentliga i sammanhanget...

Såg att Axminster har fått in en insert från Kreg. Den dök upp idag:
http://www.axminster.co.uk/product-Kreg-Precision-Router-Table-Insert-Plate-789751.htm

Krillew skrev:
...På bilden ser du det jag köpte.. mothållet är i gjutjärn och jag köpte den i sommras
nu finns den inte på deras hemsida längre... jag köpte väl den sista..
sen ser du djupmätaren som ligger på bordet Trend tillverkar den. helt ok..
sen köpte jag t-bars (inte på bilden) jag har byggt ett åkbord som man ser på bilden
men jag tänkte att en T-bar kunde vara bra för att spänna fast mothåll med..
Höjd justeringen på T11:n syns på bilden.
Tjusigt med ett litet justerbord!

När det gäller djup/höjdmätaren såg jag att Axminster har plockat in en digital variant i sortimentet: http://www.axminster.co.uk/product-Axminster-150mm-6-Digital-Height-Gauge-795062.htm. Funderar på att testa den, men har inte riktigt bestämt mig.

Det är livsfarligt att registrera sig på Axminster och sedan få deras nyhetsbrev - man får en massa idéer... :rolleyes:

Ja bygga_bo eller så är det livsfarligt att vara med på detta forum, nu måste jag nog beställa en sån digital höjdmätare...

Nackdelen med den plattan som du länkade till är att den är 9mm tjock man förlorar ytterligare 3mm... men dom flesta är väl i den tjockleken..
Ang. mittringarna... Jag funderar på att göra en "kloss " som man kan lägga in mellan fräsen o ringen sen höjer man upp fräsen och "plopp:)" så kommer ringarna upp... och kan man få till nått sånt så kan man nog leva med ringarna... men eftersom dom är av plast så kommer dom förmodligen inte leva så länge. Det är nog bättre med den från Woodpecker där kan man beställa nya ringar när dom är dom gamla är slut fast köper man dom i aluminium så
undrar jag om man nånsin behöver tänka på o köpa nya...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.