53 236 läst ·
144 svar
53k läst
144 svar
Fräsbord med hemmabyggd lift?
FörlåtKrillew skrev:
Jo, visst vill man ha en så tunn platta som möjligt utan att för den delen förlora stabilitet. Jag är helt med på ditt resonemang när du valde alu-plattan.Krillew skrev:...Nackdelen med den plattan som du länkade till är att den är 9mm tjock man förlorar ytterligare 3mm... men dom flesta är väl i den tjockleken..
Ang. mittringarna... Jag funderar på att göra en "kloss " som man kan lägga in mellan fräsen o ringen sen höjer man upp fräsen och "plopp" så kommer ringarna upp... och kan man få till nått sånt så kan man nog leva med ringarna... men eftersom dom är av plast så kommer dom förmodligen inte leva så länge. Det är nog bättre med den från Woodpecker där kan man beställa nya ringar när dom är dom gamla är slut fast köper man dom i aluminium så
undrar jag om man nånsin behöver tänka på o köpa nya...
Av ditt "plopp" tolkar jag det som att ringarna ringarna snäpps fast i varandra och i själva plattan (jag har också sett någon variant med "grovgänga"). Det skulle nog funka med klotsen i så fall, men det innebär också att du förlorar någon mm om jag inte tänker fel. Hade du tänkt dig att klotsen skulle ligga löst så att du kan ta bort den för att komma åt att byta stål uppifrån? Den måste ju vara så pass snäv att den prickar ringarna.
Jag är lite inne på att skippa en färdig platta och istället montera fräsen fast i bordet (inte i plattan) så att dess bottenplatta hamnar tex 6 mm under själva fräsbordets yta (hålet i fräsbordet blir i princip lika stort som fräsens bottenplatta) och sedan göra några plattor med olika stora hål för olika frässtål. Dessa plattor skulle man kunna göra i tex 6 mm plexiglas, eller aluminium om man vill lyxa till det. I och med att mer eller mindre hela plattan kommer att vila mot fräsens bottenplatta borde det inte svikta. Plattan skulle ligga löst så att den kan lyftas upp vid byte av stål. Har inte funderat så mycket på det - är det en befängd idé som borde avskrivas på direkten? Fräsen som jag avser att montera i bordet kommer att få sitta där permanent, så begränsningar beträffande demonteringsmöjligheter behöver jag inte bry mig om.
Jo bygga_bo popupp.. jag menar att man har en lös kloss som man stoppar in innan man höjer upp fräsen. Jo centrum skivorna sitter endast fast med friktion.
Och eftersom det är plast så kommer friktionen snart försvinna när delarna slits.
Till min gamla fräs så hade jag ett bord där jag sänkte ned en 19" panel som jag införskaffade på Elfa. Men fästet på fräsen var nära centrum så där fungerade inte din lösning. Men det låter smart annars. Ev om man kan få fast en magnet i fräsen o en i iäggskivan så ligger dom stadigt, annars så drar man ju arbetsstycket över så risken att den hoppar upp är väl liten.. Nej jag tycker att det låter som en bra idé.
Man kan kanske även få till en sån lösning till skivan jag köpte.
Förlåt "Snorunge" att vi annekterat din tråd!
Och eftersom det är plast så kommer friktionen snart försvinna när delarna slits.
Till min gamla fräs så hade jag ett bord där jag sänkte ned en 19" panel som jag införskaffade på Elfa. Men fästet på fräsen var nära centrum så där fungerade inte din lösning. Men det låter smart annars. Ev om man kan få fast en magnet i fräsen o en i iäggskivan så ligger dom stadigt, annars så drar man ju arbetsstycket över så risken att den hoppar upp är väl liten.. Nej jag tycker att det låter som en bra idé.
Man kan kanske även få till en sån lösning till skivan jag köpte.
Förlåt "Snorunge" att vi annekterat din tråd!
Jag skapade en ny tråd där jag fortsätter diskussionen om iläggskivor
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=111470
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=111470
Ganska gammalt inlägg, men om någon skulle vara intresserad av liften som Handyman länkar till så finns det mer bilder och bygginstruktioner på American Woodworker's hemsida (registrering krävs, men det är gratis och gjort i ett nafs):Mr Handyman skrev:Den bör nog placeras med slaglängden max utsträckt på rätt ställe!
Hittade förresten den här, som är en intressant variant på hemmabygge, det lyfter som i en gammal maskin.
EDIT: På flera av mina äldre maskiner vevar man upp bordet med en gängad stång, och själva bordet är infällt i ramen på liknande sätt och löper i frästa spår i gjutjärnet.
[länk]
http://americanwoodworker.com/blogs/shop/archive/2009/02/22/shop-made-router-lift.aspx
Hej Bygga_bo !
Det var ju en fin beskrivning..
Jag har en galen idé, att ta en 12mm fräs och sätta i en axel med en remskiva
och sen driva en 30mm axel och växla ut till rätt varvtal.. och här var ju en fin beskrivning på lyften till det hela...
Nåja man får nog göra i metall när det gäller
att driva en kutter.. men principen.
Det var ju en fin beskrivning..
Jag har en galen idé, att ta en 12mm fräs och sätta i en axel med en remskiva
och sen driva en 30mm axel och växla ut till rätt varvtal.. och här var ju en fin beskrivning på lyften till det hela...
att driva en kutter.. men principen.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Förstår jag dig rätt menar du att du ska driva en hemmabyggd vertikalfräs med en handöverfräs, eller? Vad är egentligen vinsten?
Lyften på min vertikalfräs fungerar i princip som den som diskuteras här, och på flera andra maskiner också för den delen.
Lyften på min vertikalfräs fungerar i princip som den som diskuteras här, och på flera andra maskiner också för den delen.
Hmm, fick en idé. Undrar om man skulle ta den stora CoTech fräsen och strippa allt onödigt så som bottenplatta, styrstänger m.m. och göra ett fast montage i sådan konstruktion. Har ju kvar en mindre fräs för max 8 mm stål för att använda för frihandsfräsning.
Mr Handyman Just... en hemmabyggd vertikal fräs..
Tar man en 2kw fräs så får man mjukstart och varvtalsreglering för en billig penning. Skulle man köpa en separat motor på 2kw och till den en varvtalsreglering (kan man iof. bygga själv) så hamnar man på ett klart högre pris.
Tar man en 2kw fräs så får man mjukstart och varvtalsreglering för en billig penning. Skulle man köpa en separat motor på 2kw och till den en varvtalsreglering (kan man iof. bygga själv) så hamnar man på ett klart högre pris.
Hej mholgers!
Nackdelen med billiga 12mm fräsar är att dom inte klarar så stora laster dom kroknar..
Jag har själv erfarenhet...
Så driva en kutter med en är lite galet...
Fast om man växlar ned och stödjer axeln i ett lager fastsatt i bottenplattan,
så slipper man böjkrafterna och då tror jag att det skulle funka..
(detta sista är en kommentar till mitt förra inlägg)
Nackdelen med billiga 12mm fräsar är att dom inte klarar så stora laster dom kroknar..
Jag har själv erfarenhet...
Så driva en kutter med en är lite galet...
Fast om man växlar ned och stödjer axeln i ett lager fastsatt i bottenplattan,
så slipper man böjkrafterna och då tror jag att det skulle funka..
(detta sista är en kommentar till mitt förra inlägg)
Redigerat:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Är i och för sig ett fan av hemmabyggen, men i det här fallet låter det rimligare att satsa på en begagnad vertikalfräs. De där hundratals kilona i en vertikal behövs nog för att få nytta av den som en riktig vertikal, fast jag vet ju inte vad ni ska ha dem till. Ett annat problem med den här sortens konstruktion är att man tappar hela svänghjulseffekten. På min vertikalfräs är det väl åtminstone 30 kg som roterar, och det är värt en del, särskilt om motorn är lite svagare, 2hp som i det fallet.
Tänkte iofs inte att bygga en 30 mm vertikalfräs eller motsvarande. Det jag tänkte var en bättre lösning än det fräsbord jag har för nämnda överhandsfräs. Fräsbordet har 2 riktiga minus; ingen höjdsjustering ovan bordet och krånglet att byta stål då axeln inte går igenom bordet helt och hållet. Genom att strippa den och göra ett fast montage i dylik lift-konstruktion så skulle ju dessa problem kunna elimineras. Sedan jag skaffade fräsen har den ändå hängt mest i bordet. Känns som man har tillräckligt med 8 mm stål för frihandsfräsning med den mindre överhandsfräsen och att de 12 mm stål jag har är ändå av karaktären att man vill köra dem i fräsbordet.
Jag håller med Mr Handyman att kommer man upp i stål för 30 mm vertikalfräs så vill jag nog också ha ett tungt och stabilt bord för att inte tala om nödvändiga skydd etc. Inget jag vill ge mig in på att bygga själv. Överhandsfräsen känns tillräckligt utmanande i det fallet.
Och sedan, alla stål går ju att kröka bara man kör på tillräckligt tufft...man får ta det i mindre passager så brukar det gå bra för mig i alla fall.
Jag håller med Mr Handyman att kommer man upp i stål för 30 mm vertikalfräs så vill jag nog också ha ett tungt och stabilt bord för att inte tala om nödvändiga skydd etc. Inget jag vill ge mig in på att bygga själv. Överhandsfräsen känns tillräckligt utmanande i det fallet.
Och sedan, alla stål går ju att kröka bara man kör på tillräckligt tufft...man får ta det i mindre passager så brukar det gå bra för mig i alla fall.
Redigerat:
Jo jag har naturligtvis även funderat på en kombi maskin men dom är dyra..
Just nu kommer jag vara i stort behov av en men ekonomin klarar inte det,
för tillfället, så jag tänkte att jag skulle ha nått för dom jobb som jag måste göra
och som ej går att få till i handfräsen.
Jag håller på och bygger ut huset med ca 180kvm och det blir mycket snickeri detaljer som skall göras. Det känns som lite fel ordning det hela.. skulle vilja bli klar med verkstan innan utbyggnaden. Men jag har gift mig o fått två bonus döttrar
som måste få egna rum snarast. Och att bygga drar pengar så jag måste titta på budget alternativen först, går det inte så finns det ju inga val då får det bli gröt resten av året och en ordentlig maskin.
Just nu kommer jag vara i stort behov av en men ekonomin klarar inte det,
för tillfället, så jag tänkte att jag skulle ha nått för dom jobb som jag måste göra
och som ej går att få till i handfräsen.
Jag håller på och bygger ut huset med ca 180kvm och det blir mycket snickeri detaljer som skall göras. Det känns som lite fel ordning det hela.. skulle vilja bli klar med verkstan innan utbyggnaden. Men jag har gift mig o fått två bonus döttrar
som måste få egna rum snarast. Och att bygga drar pengar så jag måste titta på budget alternativen först, går det inte så finns det ju inga val då får det bli gröt resten av året och en ordentlig maskin.
Misstolka mig inte men, genvägar blir ofta senvägar och billigt blir ofta dyrt. Tänk efter före, en fräskutter kan snabbt göra att du inte längre behöver fundera på om du skall göra saker själv eller köpa färdigt. Kör på men var rädd om din hälsa!