Hej,
jag håller på bygga en väggfast långbänk i mitt nya garage. Ska bygga ett fräsbord men det verkar vara svårt hitta en lämplig aluminiumplatta med bra anhåll till handöverfräsen. Har någon tips på vart man kan hitta lite större aluminiumbord som passar min fräs? Utan att det blir några större pengar, tänker mig max ett par tusenlappar för själva plattan. Det är bara själva plattan jag behöver, inte ett helt bord med ben, eftersom jag ska bygga in den i långbänken.

Såg en på amazon men det är fel dimensioner för glidplattan på fräsen, jag behöver en med 70 x 105mm för att kunna skruva fast den på undersidan på plattan. Denna är för liten, hålen är bara 70 x 62mm.
https://www.amazon.se/CNCYEAH-Alumi..._s_pd_sbs_rvi_d_sccl_2_39/261-8025590-2466664

Hej @Patrik Öster!

Det hade underlättat om du skrivit vilken fräs som skall användas.
Sannolikheten är ganska stor att du kommer att upptäcka att du har en fräs för lite. Att skifta mellan frihandskörning och bordsmontering kommer du att tröttna på i längden. Samtidigt är det en klar fördel om du kan ställa fräshöjden ovan bordet i stället för att ligga på knä under bordet.
I år har jag monterat två fräsar med lyftar i mitt arbetsbord. Här är länken till tråden så kan du läsa om det hela.

https://www.byggahus.se/forum/threads/stigens-verkstadstrad-2025.538561/

Har du flera funderingar får du gärna återkomma och här är länken till Banggood.

https://www.banggood.com/search/rou...94.000119935.692594fce9a34a6c880d1d7998e1f946

Kinesisk sida som jag har handlat rätt mycket från genom åren. Har alltid fungerat klockrent. Numera kan också vissa varor levereras från CZ och då tar det en vecka.

Dag

• Gilla
Kranzakräket
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej @Patrik Öster!

Det hade underlättat om du skrivit vilken fräs som skall användas.
Sannolikheten är ganska stor att du kommer att upptäcka att du har en fräs för lite. Att skifta mellan frihandskörning och bordsmontering kommer du att tröttna på i längden. Samtidigt är det en klar fördel om du kan ställa fräshöjden ovan bordet i stället för att ligga på knä under bordet.
I år har jag monterat två fräsar med lyftar i mitt arbetsbord. Här är länken till tråden så kan du läsa om det hela.

[länk]

Har du flera funderingar får du gärna återkomma och här är länken till Banggood.

[länk]

Kinesisk sida som jag har handlat rätt mycket från genom åren. Har alltid fungerat klockrent. Numera kan också vissa varor levereras från CZ och då tar det en vecka.

Dag
Jag tackar! Jag har idag en enklare Meec fräs på sladd, min första för att lära mig hantverket. Visst är det meckigt ta bort den från bordet när det är dags att friköra. Jag har ju ett par 5mAh makitabatterier redan, kanske dags att investera i en batteridriven handöverfräs då.

Kranzakräket Patrik Öster skrev:
jag behöver en med 70 x 105mm för att kunna skruva fast den på undersidan på plattan. Denna är för liten, hålen är bara 70 x 62mm.
Att hitta en platta med hålmönster som passar ens fräs exakt kan vara rätt svårt, om man inte har någon av dom absolut vanligaste fräsarna.

Kan du inte själv borra hål i plattan?

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Att hitta en platta med hålmönster som passar ens fräs exakt kan vara rätt svårt, om man inte har någon av dom absolut vanligaste fräsarna.

Kan du inte själv borra hål i plattan?
Det kanske måste bli så, en aluminiumplatta på 4-5mm tjocklek kostar ju bara några hundra. Men då blir det ett lite större projekt plötsligt, hade hoppats hitta en färdig lösning men hålmönster verkar ju vara något som kan ställa till besvär när det finns flera olika mått.

Kranzakräket Patrik Öster skrev:
Det kanske måste bli så, en aluminiumplatta på 4-5mm tjocklek kostar ju bara några hundra. Men då blir det ett lite större projekt plötsligt, hade hoppats hitta en färdig lösning men hålmönster verkar ju vara något som kan ställa till besvär när det finns flera olika mått.
Jag menar att du köper ex plattan i länken du gav, men borrar egna hål. Det ingår ju en del trevliga saker som iläggsringar som inte är så lätt att få till på egen hand.

Det finns även helt oborrade plattor att köpa, med iläggsringar.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Jag menar att du köper ex plattan i länken du gav, men borrar egna hål. Det ingår ju en del trevliga saker som iläggsringar som inte är så lätt att få till på egen hand.

Det finns även helt oborrade plattor att köpa, med iläggsringar.
Aha ok. Jag har lite att fundera på nu. Tack igen 😁

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.