Har klurat en hel del på hur jag skall få till ett mer användbart fräsbord än mitt tidigare försök med fräsbord från Jula och Bosch GMF 1600. Att jag haft en del problem med den fasta basen till GMF 1600 har påskyndat arbetet för att få till en smidigare lösning.

Blev lite inspirerad av en annan tråd här på forumet som monterade en fräs i utrymmet som bildas när man expanderar bordsytan på en Bosch GTS 10XC bordssåg. Här är den tråden:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/199748-hemmabyggt-frasbord-i-bordssag.html

För att få lite nya funktioner och en smidig fräslyft har jag även kikat på den tiltbara fräslyften på woodgears.ca:
http://woodgears.ca/router_lift/index.html

Utrymmet under sågen är ganska begränsat och eftersom jag byggt ett mobilt ställ till min såg blev det ännu mer begränsat men eftersom det är möjligt att flytta yttre fästet så kunde man skapa sig lite mer plats för fräsbordet.

Jag började med slakta en gammal Ryobi fräs som jag hade liggande, efter lite övningar med bågfil och borrmaskin var den möjlig att montera på en plywoodbit

fräsass.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter började jag kapa till lite ekbitar för att skapa själva lyftfunktionen, på en sidan en skena och på andra sidan två triangelformade bitar. När man sedan spänner ihop plywoodbitarna så trycks skenan åt ena sidan av de triangelformade bitarna vilket effektivt låser släden och tar bort allt glapp.

GuideAss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gängstången som för släden upp och ner måste drivas av något och eftersom en enkel ratt hade blivit rätt tröttsamt (många varv för vettig förflyttning) gjordes två drev för att få en vettig utväxling samt en ratt i rätt orientering. För att göra lyften tiltbar monterades den på gångjärn direkt i bordet samt att två guider monterades på sidorna. En låsning med gångstång och ratt skall sedan monteras igenom guiderna.

TiltandgearAss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själva bordet är byggt av 18mm melaminbelagd spånskiva (tyvärr) samt 19mm MDF som är anpassat för att passa i skenorna som GTS 10 XC har på sidorna.
 
  • Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
Nästa steg blev att göra ett anhåll som passar på det befintliga anhållet. Ett enkelt sätt att sätta fast hjälpmedel på anhållet samt en port för dammsugare var ett krav. Anhållet på GTS 10 XC har monteringshål som används till en del tillbehör till sågen men tyvärr är dessa genomgående vilket gör att man "förstör" även andra sidan om man skruvar dit något. Får klura på hur jag skall göra detta...

Inte ofta man lånar in strykjärnet men ibland är det nödvändigt. ;)

AnhållAss.jpg

Lånade en säkerhetsbrytare från det andra fräsbordet och monterade aluminiumskenor i anhållet för featherboards. Får nog fundera om jag skall ha en kanal i själva bordet också.

MountedonSaw.jpg

Nu kvarstår någon form av genomtänkt spånsuglösning samt att ljuddämpa fräsen något, det visar sig att billiga fräsar låter en hel del - särskilt när de får en struktur att skapa resonans i.
 
  • Gilla
Bergsee och 8 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat:thumbup:
 
Imponerade! Hatten av! :)
 
Tack för kommentarerna! Det var ett kul projekt att bygga och jag hoppas att den skall bli smidig att använda. Just nu finns dock ett orosmoln och det är ljudnivån - har successivt ökat min frus toleransnivå på oljud eftersom jag håller till i källaren men den här tyckte hon inte alls om. Blev lite nedslagen av det först men nu ser jag det som att alla andra maskiner troligen är ok i relation... ;)
 
Mycket fint!! Grattis till snyggt bygge!
 
badtastex skrev:
Tack för kommentarerna! Det var ett kul projekt att bygga och jag hoppas att den skall bli smidig att använda. Just nu finns dock ett orosmoln och det är ljudnivån - har successivt ökat min frus toleransnivå på oljud eftersom jag håller till i källaren men den här tyckte hon inte alls om. Blev lite nedslagen av det först men nu ser jag det som att alla andra maskiner troligen är ok i relation... ;)
Det är ju lite tråkigt att hon uppfattar den som så störande, det tar ju bort lite av glädjen med det fina bygget. Fräsen är ju ganska högljudd men du hade väl en hyvel den är väl inte värre än den? Jämför jag mina gamla fräsar med 1600an så är ju den markant tystare. Men se det positivt, julklappsbekymren avklarade GOF 1250 LCE till dig och ett par Peltor till frugan;) Hoppas att orosmolnet blåser förbi:)
 
Jo jag har en hyvel också men den är ju lite annorlunda uppbyggd med gjutjärnsbord och så vidare så den låter betydligt dovare. Men visst låter även den en del...

Det kändes dock som att den här fräsen lät otroligt mycket när man körde utan hörselskydd, jag tror att det blir en väldigt kraftig resonans i hela bordsågen som ju i princip är uppbyggd av aluminium och plast vilket inte direkt dämpar... Dyrare prylar (som till exempel GMF 1600) är ju normalt utrustade med bättre lager och motorerna är nog bättre balanserade. Om man kunde fixa något otroligt smidigt fäste till 1600an så kanske man kunde köra den i den här lyften men då går ju lite av smidigheten förlorad.

Jag som var så glad när jag upptäckte att spännhylsorna från Boschen passade i Ryobin... ;)
 
Jag gjorde skiva för fräsen för länge sedan och köpte även ritningen på tiltlyften från Matthias men sen gick det i stå:o
Nu när du skrev om dina upplevelser så gjorde jag en snabbmontering av 1600an i skivan och körde igång den och trots att jag är lomhörd så märker jag ju att ljudnivån är avsevärt högre när den sitter i sågen.:(
 
Jag körde ju min 1600 i ett annat fräsbord a'la Jula och där var inte ljudet riktigt lika högt, i alla fall inte när jag monterat det på mitt arbetsbord.

Det handlar nog helt enkelt om att sågen svänger med fräsen och förstärker ljudet. Om man kan stabilisera de två aluminiumprofilerna så kan man nog minska ljudet. Skall klura på någopn lösning - har ju min såg fast monterad i en hurtslik konstruktion.

Jag köpte Matthias ritningar ganska nyligen men det dröjde ändå tills jag skaffat fram 18mm plywood innan jag kom igång. Har verkligen tröttnat på MDF och är helt frälst på plywood - synd att det är så ovanligt i mina trakter.
 
Har gjort lite tillägg till fräsbordet för att förbättra dammupptaget och minska oljudet från fräsen som visade sig vara ett stort problem förmodligen på grund av att resonanser skapades i sågens chassi.

Jag började med att bygga en låda av lite överbliven 12mm MDF, försökte göra mallar av kartong för att få lådan att ansluta så väl som möjligt till mitt sågbord för att på sätt kunna få en rimlig chans att döda eventuella vibrationer. Så mycket plats som möjligt behövs också omkring fräsen för att kunna tilta den även inne i lådan. Lite färg piggar ju upp (funkar det även med ljusgrå?)...

RTabBuild.jpg

Efter att lådan var ihopbbyggd så fodrade jag insidan med ljuddämpande material från Biltema (#369216), mattan var självhäftande så det gick ganska snabbt/enkelt att få dit även om den var ganska svår att skära till.

För att kunna ansluta spånsugen satte jag dit ett 100mm rör på baksidan och ett 50mm rör på framsidan för anslutningen till anhållet. Var lite rädd att slangen skulle skymma reglaget (vid eventuella snabbstopp) men det verkar fungera.

RTabDust.jpg

Använde en plexiglasskiva som skjutdörr, tänkte att det är en bättre lösning än att ha en gångjärnsförsedd dörr eftersom den kräver lite mindre utrymme. Återstår att se om det var rätt tänkt.

Det är ganska enkelt att nå in till vredet men vid högre positioner på stålet så är det svårt att nå låsskruven men det handlar om positioner där spännchucken är långt ovanför bordet så det känns som ett mindre problem. Själva tiltfunktionen är då lite värre att nå men det var det även utan huven eftersom den låsratten är väldigt nära undersidan på bordet. Huven minskar även maximala lutningen något men det verkar fortfarande gå att nå åtminstone 30 grader. Eftersom jag i princip bara testat den funktionen så får vi se om det blir något problem...

Resultatet då? Jo ljudet från fräsen känns betydligt dovare och även om jag inte har någon möjlighet att mäta (litar inte riktigt på decibel-appar) så känns det som att det blev tystare.

När det gäller dammhanteringen så är det tummen upp även där, gjorde några spår med 12mm frässtål (5-6mm djupa ) och det var bara precis i början som lite damm kom upp på bordet framför ämnet. En hel del spån hamnade dock inne i huven men det tror jag berodde främst på att jag inte bemödat mig med att samla ihop kabeln som istället låg som ett nystan på golvet inne i huven - en perfekt spånfälla. Även om det blir en del spån därinne så är det inget svårt att med handen dra dem in i spånutsuget, så länge man slipper damm i luften och spån på golvet så är jag nöjd!
 
Redigerat:
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
badtastex, tyvärr verkar det som att något knasat till sig med bilderna i föregående inlägg. Jag kan i varje fall inte se dem. Men jag skulle vilja göra det...
 
Jag skulle gissa att det är något knas med forumet just nu, det är ju som bekant en massa andra funktioner som saknas.

Har laddat upp bilderna till min profil som jag brukar göra och ser bilderna själv. Om jag förstod det rätt skulle mycket fixas under morgondagen - bilderna kanske dyker upp då?

Nåja, första bilden delad med annan källa:

M8CuyDlhEVZUmWMZewack7ZAP9nRQRtgU6IJ7zT10xdXkgwSr1B6IRy649CfRfj3O3iYk-NFALg=w1630-h832

Andra bilden:

875QLmFMwPBPa_QvtQbMeMp7ptblukiIEV_SK1giSQSmdND8Wsvem97G0dBSBgSTVuW0uUAS3pg=w1630-h832
 
Redigerat:
Nice:) Gott att du fick ner ljudnivån lite. Upplevde du att det kom mycket spån den vägen? Jag har inte reagerat över detta men jag har om sanningen skall fram inte kollat så noga. Jag kör ofta sågen och fräsen på samma arbetspass så jag har skyllt spånet på sågen som jag tycker levererar denna vara på dom mest konstiga ställen. Jag tycker att min dammupptagning i fräsdelen har levererat över förväntan om det inte blir för långa "stickor" då kan det ibland sätta igen.

Hur sitter din huv monterad i bordet? Jag byggde min frässkiva och anhåll med tanken att det skulle vara lätt att demontera för att kunna vara lika mobilt som sågen, men det har ju inte blivit så, sågen står oftast kvar hemma.

Jag kör för det mesta med fräsen monterad tvärt emot din p.g.a. sågens placering i rummet.

Men nu har jag ju fått inspiration och fina idéer från ditt bygge att stjäla för bygge av fräsbord 2.0;)
 
  • Gilla
badtastex
  • Laddar…
När man fräser spår mitt i en skiva så har jag upplevt störst problem med mycket damm som påverkar fräsresultatet - att det byggs upp en massa spån omkring stålet och det blir varmt. Detta verkar vara löst nu...

För fräsningar på sidan med exempelvis kullagerstyrda stål känns det som att ett utsug från sidan och en inställbar slits borde maximera utsuget. Kanske med ett tillägg av ett skydd ovanpå ämnet (planlagt att bygga). Dessvärre har jag inte hunnit testa så mycket ännu men jag har ett Rail/Style-set från USA som skall testas inom kort så det blir det nog tid till. Måste dock fixa en skena på rätt sida om anhållet först så jag kan göra ändfräsningar.

Huven och fräsbordet är bara skruvade ihop och fräsbordet i sin tur har en profil på ändarna som passar i GTS 10-profilerna. Man får skruva av ändstycket på sågen (där handtaget sitter) och sen skjuta in hela arrangemanget. Sedan villar huven på några gummimellanlägg mot mitt hembyggda sågbord.

Sågen går att ta bort från sågbordet med fyra rattförsedda skruvar. Den är bara skruvad mot sågbordet med lite gummilist emellan.

Om man fräser spår exempelvis så kan man välja vilken sida man vill ha anhållet, däremot är ju kantfräsningar lite annorlunda eftersom man vill mata mot rotationsriktningen. Det blir också ganska naturligt att stå på den sidan eftersom man då kan gå runt ock stödja på båda sidor - som man inte *ska* göra med en bordssåg...

Ser du bilderna i originalinlägget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.