Hej!
Sedan vi blev husägare har jag gradvis tagit mig an allt mer omfattande snickeriprojekt. Har bland annat byggt ett antal garderobsstommar, men då jag endast haft tillgång till en överhandsfräs slutade det med att jag köpt in dörrar till dessa från ett snickeri. Inspirerad av flera andra medlemmars byggen har jag nu bestämt mig för att bygga själv (försöka) bygga även spegeldörrarna till nästa uppsättning garderober liksom till ett badrumsskåp. Har sneglat på en uppsättning profil-/kontraprofilstål från Cobolt, men behöver ju naturligtvis investera i ett fräsbord.

Det finns ju redan en hel uppsjö trådar just om fräsbord (jag har nog läst dem allihop), men dessa har antingen rätt många år på nacken, kommer inte till någon vidare "slutsats" eller så slutar de med slutsatsen att det bästa är att bygga fräsbordet själv. Under premissen att jag varken har tid eller lust att bygga själv, så är min fråga till forumet vad skall jag satsa på om jag vill köpa något färdigt. Jag har följande "krav":
  • (Helst) max 10.000 kr, men vill inte kompromissa för mycket.
  • Klara 8-12,7 mm frässtål
  • Tillräckligt kraftig motor för även krävande fräsningar
  • Bra anhåll och vinkelanhåll som möjliggör även ändträfräsning (för ramluckor)
  • Helst även något som går att stuva undan, då utrymmet för snickeri är högst begränsat

Jag har googlat och hittat en hel del alternativ, men känner mig vilsen och tänker att det säkert finns hjälp att få:
  • Dels finns kregs lilla bord: som ligger OK i pris och verkar gediget. Jag hittar dock inte något vinkelanslag som verkar passa. Lite osäker på vilken fräs man skall välja till detta och om det även behövs en fräslyft för att bli smidigt.
  • Ett annat alternativ som går lite över min budget är ett komplett kit från UJK, med en tritonfräs. Finns på swedendro. Landar på mer pengar än vad jag egentligen vill betala, men verkar solitt så får vara värt det om det är nödvändigt.
  • Swedendro har också ett annat paket från Triton, med ett modulärt arbetsbord med fräsmodul som har ett helt OK pris. Ryms inom min (tänkta) budget, men ser liksom lite plastigt ut och jag hittar inte någon vederhäftig användarrecension utan mest, vad det verkar, köpta recensioner på youtube, osv. Hittar dessutom inte någon tillhörande släde för ändträfräsning, men det finns kanske generiska varianter?
  • I en idealvärld hade jag nog ändå velat köpa Festools CMS-enhet, men den verkar ju inte tillverkas mer och är dessutom över min budget. Jag har haft en bevakning på blocket något halvår, men ingen begagnad har dykt upp under denna tid.

Ja, längre än så har jag inte kommit. Tar tacksamt emot alla eventuella tips.

//Gustaf

Tack för tipset men ser ut att vara trefas. Dessutom lite väl stor historia. //Gustaf

fatsug fatsug skrev:
Tack för tipset men ser ut att vara trefas. Dessutom lite väl stor historia. //Gustaf
Blev det något fräsbord till slut? Är i ungefär samma sits som du (var?).

E ergonomen skrev:
Blev det något fräsbord till slut? Är i ungefär samma sits som du (var?).
Ja det blev en Tritonfräs och Kregs lilla bord. Bordet är inte toppenbra men fräsen funkar fint.

• Gilla
ergonomen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.