8 130 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
Fräsbord eller bordsfräs
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Hej!
Lägger tråden i möbelsnickeri då jag tror ni har mest erfarenhet i frågan.
tror ni det är vettigast att köpa ett löst fräsbord till min Meec handöverfräs, eller ska man istället lägg en tusing till och få en sådan här bordsfräs istället?
https://duab.se/maskiner-verktyg/sn...MI_vLu38y-7wIVFHAYCh3HnQJSEAQYAiABEgL_QPD_BwE
ställer inte ashöga krav på precisionen, men det känns ev som att fräsen från Duab är mer optimerad för sitt ändamål?
ett fräsbord i metall med universalfäste verkar ju ändå ligga på en 1500-2000:- och då är ändå sannolikheten rätt låg att min Meec kommer passa.
vad hade ni gjort?
kommer inte kunna lägga mycket pengar på detta så Duabfräsen är ändå någonstans i krokarna för vad jag kan betala.
Lägger tråden i möbelsnickeri då jag tror ni har mest erfarenhet i frågan.
tror ni det är vettigast att köpa ett löst fräsbord till min Meec handöverfräs, eller ska man istället lägg en tusing till och få en sådan här bordsfräs istället?
https://duab.se/maskiner-verktyg/sn...MI_vLu38y-7wIVFHAYCh3HnQJSEAQYAiABEgL_QPD_BwE
ställer inte ashöga krav på precisionen, men det känns ev som att fräsen från Duab är mer optimerad för sitt ändamål?
ett fräsbord i metall med universalfäste verkar ju ändå ligga på en 1500-2000:- och då är ändå sannolikheten rätt låg att min Meec kommer passa.
vad hade ni gjort?
kommer inte kunna lägga mycket pengar på detta så Duabfräsen är ändå någonstans i krokarna för vad jag kan betala.
Det finns ju fördelar och nackdelar med allt - Jag har ett antal fräsar och anledningen till det är för att när man väl fräser en massa så kan det vara så att bordsfräsen gör en del av jobbet men vissa aspekter gillar jag och måste använda handöverfräsen.
Det minimerar även en del ställtid med justeringar på verktygen i mitt tycke.
Så min Festool 1400 sitter för det mesta i bordet och min Festool 1010 kör jag separat.
Att chansa på ett bord till din Meec så skulle jag hellre komplettera med den från Duab huset när kostnaden skiljer så lite och det är ett lotteri om det verkligen passar.
Fördelarna med ett separat fräsbord är väl om du skall planera framåt och vill återanvända bordet om du planerar att uppgradera din fräs.
Fördelarna med DUAB fräsen är att den har ganska många spännhylsor som öppnar upp en hel del vad du kan köra för storlek på skaftfräsarna.
Hellre en fräs för mycket än en för lite är mitt motto. Jag har tre..
Det minimerar även en del ställtid med justeringar på verktygen i mitt tycke.
Så min Festool 1400 sitter för det mesta i bordet och min Festool 1010 kör jag separat.
Att chansa på ett bord till din Meec så skulle jag hellre komplettera med den från Duab huset när kostnaden skiljer så lite och det är ett lotteri om det verkligen passar.
Fördelarna med ett separat fräsbord är väl om du skall planera framåt och vill återanvända bordet om du planerar att uppgradera din fräs.
Fördelarna med DUAB fräsen är att den har ganska många spännhylsor som öppnar upp en hel del vad du kan köra för storlek på skaftfräsarna.
Hellre en fräs för mycket än en för lite är mitt motto. Jag har tre..
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Hej och tack!slacker skrev:
Det finns ju fördelar och nackdelar med allt - Jag har ett antal fräsar och anledningen till det är för att när man väl fräser en massa så kan det vara så att bordsfräsen gör en del av jobbet men vissa aspekter gillar jag och måste använda handöverfräsen.
Det minimerar även en del ställtid med justeringar på verktygen i mitt tycke.
Så min Festool 1400 sitter för det mesta i bordet och min Festool 1010 kör jag separat.
Att chansa på ett bord till din Meec så skulle jag hellre komplettera med den från Duab huset när kostnaden skiljer så lite och det är ett lotteri om det verkligen passar.
Fördelarna med ett separat fräsbord är väl om du skall planera framåt och vill återanvända bordet om du planerar att uppgradera din fräs.
Fördelarna med DUAB fräsen är att den har ganska många spännhylsor som öppnar upp en hel del vad du kan köra för storlek på skaftfräsarna.
Hellre en fräs för mycket än en för lite är mitt motto. Jag har tre..
det var lite så jag reflekterade kring det också. Dels ger det snabb åtkomst till en bordsfräs där man slipper montera och demontera handöverfräsen.
Man har möjlighet att använda båda samtidigt osv.
ska fundera vidare lite, men det känns samtidigt spontant som att fräsen från Duab har högre precision i anhåll och annat än vad ett billigare bord från t ex Classe eller Jula har, vilka är enda märkena för att komma ner i priser som understiger 1500:-.
Gillade precis som du att den hade många olika spännhylsor vilket ju klart öppnar marknaden för att köpa frässtål från lite olika ställen i världen ;-)
Men då verkar inte den spontana reaktionen vara att fräsen från Duab är helt kass i alla fall
Medlem
· stockholms län
· 271 inlägg
Såna där små fräsbord som man ska spänna fast en handöverfräs i... Jag har ett och visst, man kan väl fräsa i det men det känns som en ganska tveksam lösning tycker jag och fastsättningen av fräsen känns mer som något McGyver har hittat på i all hast än något gediget och seriöst. Den där DUAB-fräsen blev jag väldigt sugen på, berätta gärna om vad du tycker om du köper den. Den tog ju inte ens mycket plats ju.
Var det nån av er som köpte denna?
Jag letar efter en bordsfräs och funderar på Trend T8 och deras tillhörande bord, det landar på cirka 10 000. Så hade gärna kommit billigare undan då det bara är en hobbymaskin. Alternativet är ju att försöka bygga något själv, finns ju mycket delar idag, frågan är hur mycket pengar man sparar i slutändan då man ändå vill ha en hyfsad fräs.
Mer sugen på att fräsa än att bygga fräsbord, även om jag gillar att göra saker själv och komma billigare undan.
Jag letar efter en bordsfräs och funderar på Trend T8 och deras tillhörande bord, det landar på cirka 10 000. Så hade gärna kommit billigare undan då det bara är en hobbymaskin. Alternativet är ju att försöka bygga något själv, finns ju mycket delar idag, frågan är hur mycket pengar man sparar i slutändan då man ändå vill ha en hyfsad fräs.
Mer sugen på att fräsa än att bygga fräsbord, även om jag gillar att göra saker själv och komma billigare undan.
Jmf med 10kkr kan du spara mycket. CMT7E är prisvärd och trevlig. Delarna till ett bra fräsbord 1-2kkr om du lyxar till det och bara tillverkar de basala delarna själv. Finns många här som har den maskinen i olika varianter av bord om du söker lite 😊C Chokladmonster skrev:Var det nån av er som köpte denna?
Jag letar efter en bordsfräs och funderar på Trend T8 och deras tillhörande bord, det landar på cirka 10 000. Så hade gärna kommit billigare undan då det bara är en hobbymaskin. Alternativet är ju att försöka bygga något själv, finns ju mycket delar idag, frågan är hur mycket pengar man sparar i slutändan då man ändå vill ha en hyfsad fräs.
Mer sugen på att fräsa än att bygga fräsbord, även om jag gillar att göra saker själv och komma billigare undan.
Här är t ex ett bord jag tittar på, går det verkligen att göra det så mycket billigare själv?nanowire skrev:
https://www.amazon.se/Portable-Benc...8c-a400-9be9d91a6d99&pd_rd_i=B008VQM9TK&psc=1
Bara "hissen" går ju på 1800kr här t ex
https://www.banggood.com/sv/Woodwor...jHlTZalPn2_dYgcGOZtlBDF7vuse4PWhoCUzsQAvD_BwE
Sen vill jag ha ett anhåll, startknapp och feather boards. Känns som att det blir samma kostnad att bygga det själv.
Eftersom bordet är från Trend, tänkte jag sen gå med Trend T8, den är 1000kr dyrare än CMT7E, men risken med CMT7E är väl att den inte passar i Trends bord utan modifiering. Ingen aning om det, därför funderar jag på att välja Trend för att göra det enkelt för mig. Om någon vet om det passar, så sparar jag gärna en tusing
Klicka här för att svara