Anders 1920-tal
Woodworkers!

Håller på att bygga ihop en liten verkstad där en av målsättningarna är att snickra ihop olika typer av skåp och hyllor (köksskåp, vitrinskåp, bokhyllor etc).

Nu funderar jag lite på det här med fräsning, primärt av köksluckor i ramkonstruktion med plywood som spegel.

Jag funderar på att bygga ett fräsbord med en incra mast-r-lift ii, handöverfräsen Aeg MF 1400 ke (8 mm respektive 12 mm spännhylsa) och ett anhåll från ujk (axminster). Är detta en ändamålsenlig kombo för att lösa uppgiften? Eller är det bättre att skaffa en riktig bordsfräs? Kommer man känna sig begränsad på något sätt av ett fräsbord?

Vad talar för och emot det ena respektive det andra alternativet?

Och så sist! Kom gärna med förslag på fina kontraprofilsatser för skåpluckefräsning. Ska man satsa på 12 eller 8 mm frässtål kr (om man köper incra/aeg-kombon.

Anders

Just den kombon har jag i mitt montagebord. Jag är nöjd med den setupen och det kommer funka finemang till de jobb du tänkt göra. Har dock aldrig haft någon stor stationär maskin att jämföra med.

• Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
En riktig fullstor vertikalfräs är oändligt mycket bättre för ändamålet men med tanke på hur dyra betten är till en sådan och hur mycket utrymme den kräver och hur mycket man behöver lära sig för att använda den på ett säkert sätt så är ett fräsbord mer ändamållsenligt för väldigt många hobbysnickare.
Med fräsbord och gott om tid och små effektiviteskrav kan man göra det mesta som en vertikalfräs klarar.

• Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Anders 1920-tal
Tack! Hur dyra är dessa ”bett” för en vertikalfräs på ett ungefär?

Anders 1920-tal
Köpte du med metrisk skala som tillbehör?

Att det skulle vara dyrare med stål till vertikalfräs är en sanning med modifikation. T.ex ett frässet för köksluckor ligger runt 1500 för handöverfräsen och Tb-stål runt 1000kr. Har man en vertikalfräs med lutbar spindel så får man många möjligheter med en vanlig falsfräs.

Ja den är farligare men jag tycker att det kan vara bra också. Det gör att jag kollar och dubbelkollar allt innan jag startar maskinen.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Tydligen är det inte så enkelt som jag trodde. De betten jag har köpt till vertikalfräsen råkade tydligen vara dyra.

• Gilla
katos och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.