2 574 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Fräsa in vp-rör råspont
Nu var ju inte frågan ställd till mig men senast idag fick jag dra i två extra FK till en taklampa där kunden hade köpt en med dali-styrning. Det händer väldigt ofta att man måste tråda om när man går på service.T Thomas_Blekinge skrev:
Det är bara korkat att inte göra riktigt när det inte ens är krångligare att lägga slang och FK än att fräsa in kabel. Fräsningen ska ju göras ändå. Visst, du gör precis som du vill hemma hos dig men detta arbete ska väl inte utföras där. 😉
Aaa okej, ja när du skall gå längs med så är ju inte fiska ett alternativ.Albinachos skrev:
Då är det nog hugget som stucket. I och med att du har sänksåg är det i och för sig ett alternativ att såga några 16 mm djupa snitt längs med varandra så kan du lätt peta bort materialet imellan.
Medlem
· Blekinge
· 12 216 inlägg
Om du läser vad jag skrev så finns svaret. Om TS lägger in en kabel med extra ledare då behöver man inte ens tråda om skulle det bli fråga om utökning.Müssli skrev:
Nu var ju inte frågan ställd till mig men senast idag fick jag dra i två extra FK till en taklampa där kunden hade köpt en med dali-styrning. Det händer väldigt ofta att man måste tråda om när man går på service.
Det är bara korkat att inte göra riktigt när det inte ens är krångligare att lägga slang och FK än att fräsa in kabel. Fräsningen ska ju göras ändå. Visst, du gör precis som du vill hemma hos dig men detta arbete ska väl inte utföras där. 😉
Förstår mig inte fel, jag har inget mot VP och FK. Men när det blir problem med djupa fräsningar i 20 mm material tycker jag att man ska överväga att fräsa ned platssparande kabel.
F ö bygger/putsar man in kabel i väggar i rätt många länder utan problem. I Sverige har man tydligen traditionella skäl att oftast välja använda VP.
Det är ännu värre, om den kabeln förstörs ska man riva ner all kakel för åtgärda. Det är bara lathet att stoppa in en kabel istället för kanalisation! Lite konsekvenstänk behöver man ha😉T Thomas_Blekinge skrev:
Jag hör dig. 👍Det finns säkert tillfällen där infräst kabel fungerar bättre men jag har inte stött på det sedan slutet på 80-talet iaf. I TS fall fattar jag inte hur man kan rekommendera att fräsa in kabel i väggen. Det känns inte som det är lättare eller mer ekonomiskt att fräsa in en 5-ledad kabel till t. ex. vägguttagen för att ev. kunna använda överblivna trådar, jämfört med tråd i slang. Där kommer vi aldrig mötas. 😇T Thomas_Blekinge skrev:Om du läser vad jag skrev så finns svaret. Om TS lägger in en kabel med extra ledare då behöver man inte ens tråda om skulle det bli fråga om utökning.
Förstår mig inte fel, jag har inget mot VP och FK. Men när det blir problem med djupa fräsningar i 20 mm material tycker jag att man ska överväga att fräsa ned platssparande kabel.
F ö bygger/putsar man in kabel i väggar i rätt många länder utan problem. I Sverige har man tydligen traditionella skäl att oftast välja använda VP.
Klicka här för att svara