Tja!
Är igång med övervåningen och har börjat med 2 spegelvända rum där jag planerar för ett par fler eluttag.
I dagsläget finns det endast ett! per rum som syns på bild.
det har varit tretex/porös board tidigare som jag ska ersätta med gips. Mellanväggen blir det osb + gips.
Jag vill ha ett uttag ovan fönster för belysning. Kan jag spåra rätt upp från befintligt uttag? Ingen fara med råsponten? Eller ska jag åla mig förbi murstocken på vinden och komma uppifrån med elen?
Samma gäller för uttag på långsidorna, där har jag kattvindar. Kan jag fräsa vågrätt, lite djupare i hörnet givetvis dit jag vill ha uttaget?
Känns sådär att fräsa i sponten kors och tvärs, det är nog min största undran.
Mellanväggen behöver jag inte fräsa så mycket i då jag får rikta med tunn plyfa eller dylikt innan jag sätter osb och gips. Ström tänkte jag ta från kopplingdosan till de uttagen.
Givetvis förläggs vp-rören så att risken att skruva något i dem inte finns.
Hur hade ni gjort med förutsättningarna enligt bilder?
Tack på förhand
Albin
Är igång med övervåningen och har börjat med 2 spegelvända rum där jag planerar för ett par fler eluttag.
I dagsläget finns det endast ett! per rum som syns på bild.
det har varit tretex/porös board tidigare som jag ska ersätta med gips. Mellanväggen blir det osb + gips.
Jag vill ha ett uttag ovan fönster för belysning. Kan jag spåra rätt upp från befintligt uttag? Ingen fara med råsponten? Eller ska jag åla mig förbi murstocken på vinden och komma uppifrån med elen?
Samma gäller för uttag på långsidorna, där har jag kattvindar. Kan jag fräsa vågrätt, lite djupare i hörnet givetvis dit jag vill ha uttaget?
Känns sådär att fräsa i sponten kors och tvärs, det är nog min största undran.
Mellanväggen behöver jag inte fräsa så mycket i då jag får rikta med tunn plyfa eller dylikt innan jag sätter osb och gips. Ström tänkte jag ta från kopplingdosan till de uttagen.
Givetvis förläggs vp-rören så att risken att skruva något i dem inte finns.
Hur hade ni gjort med förutsättningarna enligt bilder?
Tack på förhand
Albin
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 12 203 inlägg
Fräs in kabel som i bild 2. Spåret behöver inte vara mer än 12 mm djupt.
VP-rör är överflödigt även om det nu kommer att komma massa mothugg.
VP-rör är överflödigt även om det nu kommer att komma massa mothugg.
Det finns ingen anledning att TS ska göra grova fel från början. En elanläggning ska kunna underhållas/ändras på ett enkelt sätt och då är rör/slang-dragning ett måste. Ser ut att vara gamla metalldosor på bilderna och dom ska naturligtvis bytas ut precis som man byter till en godkänd golvbrunn vid renovering av badrum
Nu är jag inte byggingenjör, men att fräsa ner 16mm i 6cm tjock råspont lär inte vara ett problem. Så är det gjort hemma hos mig. Du skriver dock inte hur tjock din råspont är. Är den bärande? Har du isolering i väggen?
Medlem
· Blekinge
· 12 203 inlägg
Vem säger att det är ett måste? Det är bara ett mantra. Det är fullt tillåtet att bygga in kablar utan rör.G G.L. skrev:Det finns ingen anledning att TS ska göra grova fel från början. En elanläggning ska kunna underhållas/ändras på ett enkelt sätt och då är rör/slang-dragning ett måste. Ser ut att vara gamla metalldosor på bilderna och dom ska naturligtvis bytas ut precis som man byter till en godkänd golvbrunn vid renovering av badrum
Hur ofta har du dragit ut RK/FK från rör och ersatt?
Väljer TS en kabel med tillräckligt många ledare så har han några i reserv för framtida ändringar.
Antingen lossa några brädor, vilket ser ut att vara enkelt fixat, eller ta hål för ROT-dosor och fiska fram slangen ja. Med tanke på att du bara får 4 mm kvar om du spårar 16 för VP-rör.Albinachos skrev:
Vad är det för ljus som skymtar genom springorna i väggen på din sista bild?
Super, tack. Har tänkt på det också att det blir snålt efter att spåra för 16mm rör. Då blir det som befintligt uttag där de jackat ur helt och hållet. Lutar väl åt att jag river några spontade brädor.C cpalm skrev:
Det är mittväggen som skiljer rummen åt. Brädorna är spikade i varandra men har väl krympt med tiden. 😬
OK, men det är inte den som är den isolerade väggen med 20 mm plank där elinstallationerna skall dras?Albinachos skrev:
För de plankorna är uppenbarligen inte spontade, spontade plank gör det ju svårt att lossa på en planka mitt i.
Medlem
· Blekinge
· 12 203 inlägg
Om jag ser hur kablarna är dragna här blir jag mållös.H hammeron skrev:
Ja, om man drar kabel/slang som i bild 1 i #4 så är det en risk att man spikar i kabel. Lägger man dock kabel/rör horisontellt/vertikalt så att positionen kan anas från uttag/brytare mm så är risken liten.J J-banan skrev:
Nej, de spontade väggarna är de ljusa väggarna på bilderna. Jag vill ju gå från befintligt uttag bredvid element till ovan fönster, det tänker jag att jag fiskar ner en slang och borrar genom en regel men sen vill jag vidare åt vänster till rummets långsida med ett uttag. Där är det också spont, bakom har jag kattvind.C cpalm skrev:
Väggen som delar rummen har jag möjlighet att jacka ur för vp rör. Där tar jag el från en kopplingsdosa som sitter i andra rummet. Det ska ändå på osb och gips så det klarar sig fint.
Jag borde väl kunna sätta ner sänksågen och fimpa en bräda och sen återmontera den. Det känns bättre än att fräsa längs med en bräda och lämna ett 16 mm spår längs med väggen. Kommer garanterat bli som befintligt uttag där det blir genomgående till isoleringen.
Vill bara göra enklast, rätt möjliga här hemma men är för feg innan nån säger till mig, gör såhär
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 137 inlägg
Nej, det är den inte!T Thomas_Blekinge skrev:
(I huset så har jag två hantverkare som borrat kabel, och då gick röret rakt under en armatur i det ena fallet och jäms med en dörrkarm, också med brytare i det andra. Det är inte alltid man gör allt själv.)
Och om man gör jobbet själv så sparar man ju inga pengar (dvs tid) på att dra kabel istf rör/slang att tala om.
Så inga kablar i väggarna om de inte är enkla att komma åt.
Och där var mothugget klart!