I
Jag var och kollade på en Haki igår som det var bra pris på men trall och flak(3m långa 0,6m breda) var i dåligt skick och trallen är inga problem att göra nya men när jag söker efter plyfa i vettig storlek så får jag bara fram 12 mm och spåren är ca 10mm, skulle det fungera att fräsa av 1-2mm längs med utan att skivorna ruttnar upp snabbt i kanterna?
Vad kan man behandla de avfrästa kanterna med för att få en bra livslängd?

Jag la kanske detta i fel forumdel.

C
Har ingen koll på inköpsställen, men det finns speciell plywood avsedd specifikt för ändamålet.
Vanlig plyfa funkar inte, den är inte tillräckligt fukttålig.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
I
C cpalm skrev:
Har ingen koll på inköpsställen, men det finns speciell plywood avsedd specifikt för ändamålet.
Vanlig plyfa funkar inte, den är inte tillräckligt fukttålig.
Ok, den jag har kollat på används till flak på släp så den har en sida med lite halkskydd på och ser ut som formplyfa.

C
Borde ju funka. När jag köpte vår rullställning berättade säljaren att hans farsa livnärde sig på att renovera ställningsplattformar, så någonstans finns det uppenbarligen material i rätt dimension. Har sett att det finns kompositskivor att köpa, men de är rätt dyra.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Många år sen jag pysslade med det men då fanns det lämpliga skivor i i full format som man kapade ner till lämplig storlek i rätt tjocklek.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
I
A Argastesnickaren skrev:
Många år sen jag pysslade med det men då fanns det lämpliga skivor i i full format som man kapade ner till lämplig storlek i rätt tjocklek.
Det är sådana jag söker men inte hittar i rätt tjocklek inom rimligt avstånd och därför funderar på om det går att fräsa av någon mm utan att det blir skit av det hela.

I Incinerator skrev:
Det är sådana jag söker men inte hittar i rätt tjocklek inom rimligt avstånd och därför funderar på om det går att fräsa av någon mm utan att det blir skit av det hela.
Plyfan på släpvagnar brukar klara sig fint trots djupa repor så jag tror det kommer funka fint även enligt din plan. Särskilt om du målar de frästa ytorna med epoxifärg eller liknande.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Jag var och kollade på en Haki igår som det var bra pris på men trall och flak(3m långa 0,6m breda) var i dåligt skick och trallen är inga problem att göra nya men när jag söker efter plyfa i vettig storlek så får jag bara fram 12 mm och spåren är ca 10mm, skulle det fungera att fräsa av 1-2mm längs med utan att skivorna ruttnar upp snabbt i kanterna?
Vad kan man behandla de avfrästa kanterna med för att få en bra livslängd?

Jag la kanske detta i fel forumdel.
Det finns slitskyddsplywood i 9 mm.
https://www.bonnet.se/bygg/byggskiv...plywood/slitskyddsplywood-1525x3050x9mm-wira/

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Blir att köpa mycket plywood för att slippa tilläggsavgiften

• Screenshot_20260427_223147_Brave.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I
N nevinator skrev:
Blir att köpa mycket plywood för att slippa tilläggsavgiften
Missade du att bocka i: I have a forklift?

C
I Incinerator skrev:
Missade du att bocka i: I have a forklift?
"I have a forklift", vilka j-vla dumheter 😂
Rimligtvis menar de att standard fraktalternativ är att kunden lossar, men inte f-n behöver man en "forklift" för att lasta av ett par plywood-skivor...

• Haha
Incinerator
  • Laddar…
I
C cpalm skrev:
"I have a forklift", vilka j-vla dumheter 😂
Rimligtvis menar de att standard fraktalternativ är att kunden lossar, men inte f-n behöver man en "forklift" för att lasta av ett par plywood-skivor...
Det begriper jag också, man ska bara ange om man har en truck inte att man kommer att använda den, skulle jag beställa dessa så bokar jag leverans till jobbet där vi har en gammal truck och lånar ett släp och kör hem dem på.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det brukar gå att beställa 9 mm slitskyddsplywood i de flesta byggvaruhusen eller hos bygghandlare. Fast ska man ändå ändra dimensionen blir det ingen större skillnad mot att fräsa bort lite då man bör måla kanterna.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.