Är det nån som vet var man kan köpa sådana i Örebro? Behöver dem på måndag så att beställa från Internet är uteslutet.

Borde väl finnas i princip hos vilken järnaffär som helst...

Fast på franska skruv heter inte gängan M-någonting. Det är maskinskruv som har M-gänga.
Och som sagt, det är ingen konstig skruv. Borde finnas i alla järnaffärer och byggvaruhus.

Ok ska kolla på beijers och björka bygghandel. De borde ju ha. Biltema, Clas-ohlson, Byggmax och Bauhaus hade i alla fall inte.

Biltema Sverige

Men de hade som minst M10x50...

Kanske M10x40 ej finns.. Det är för kort för den tjocklek.

Är skruven för lång går det alltid att lösa. Det är värre om den är för kort.
Jag misstänker att trådskaparen ämnar använda de här skruvarna för att dra fast balkskor. Och i så fall går det lika bra (om inte bättre) att använda ankarskruv. Så här korta fransk-skruv biter inget vidare. Det är liksom för få varv på gängan som är i grepp.

Fick lite annat att göra så jag hann inte med mitt projekt men får bli nästa vecka. Som föregående postare skrev så är det till att fästa balkskor samt vinkeljärn. Tack för tipset! Kommer nu köra med ankarskruv. Hur många bör jag använda per balksko?

Det beror väl lite på hur stora balkskorna är och vad dom ska hålla uppe. När jag gjorde ett trädäck alldeles precis så satte jag ändå två franska i varje balksko-utöver ankarskruven. Men behöver du så grova som 10 mm? Räcker inte 8 mm där sortimentet verkar vara lite större på korta skruv...

Jag brukar sätta åtta i var balksko.

Tack för alla svar. Nu har jag blivit lite klokare! :)

Är kanske lite sent ute, men Silvan har nog detta.
köpte själv för två veckor sedan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.