Jag har ett tak som ser ut som på bilden, där ett t-rör sticker ner c:a 2 cm under taket,är det någon som har en bra lösning på det? Bästa lösningen had givetvis varit att sänka taket lite men det tänkte jag inte på när jag satte taket tyvärr... så nu letar jag efter plan B helt enkelt...
kan man kapa av röret och ändå få fast en frånluftsventil?

tack på förhand.

• Ett t-rör sticker ut från ett tak täckt med vita kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du vind ovanför så är det inget problem att dra upp spirot lite. Om inte skulle jag kapa, plasta in runt så du inte pajjar dina nya ytskikt.

Tack för svar.... tyvärr är det ingen vind ovanför utan våning 2... röret ligger i golvet på badrummet ovan...
om jag kapar, får jag fast en ventil där då eller kapar jag bort spåren som den ska sitta fast i? eller finns det ventiler om man kan skruva i taket och bara föra in i röret..?

De vanligaste frånluftsdonen sitter fast med fjädrande armar mot väggarna inne i röret. Men titta på om det inte finns ett don som har en extra djup ram, eller om du kan hitta/tillverka en distansring som kan täcka glipan mellan donet och taket. Är det snyggt gjort så kommer ingen notera det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.