Hej,

Jag renoverar köket i en lägenhet från 43 med självdrag och har monterat köksstomme "framför" frånluften. Har tänkt dra den ovan stommen fram till och igenom takanslutningen. Min fråga är hur jag ska utforma den korta förlängningen av kanalen. Köksfläkten vet jag måste vara avskild och ha sin egen ventil ut i köket igen så är inte det jag funderar över. Snarare om jag måste uppfylla brandteknisk klass e15 eller liknande krav. Kanalen i sig går sen iväg bort till hörnet av köket. Vilket är den ursprungliga dragningen. Bifogar några bilder som kanske inte är de tydligaste. Men hoppas någon förstår min fundering.

Tack på förhand

• Öppning i en köksvägg visar en frånluftskanal i en renoveringssituation, med frågor om brandskyddskrav.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy under köksskåp där en kanalförlängning framför en befintlig frånluftsöppning syns, med plastskydd närmast.
    Skapa konto
  • Ventilationskanal ovan köksstomme med synlig frånluftsanslutning i taket vid köksrenovering.
    Skapa konto
Kan tillägga att jag tänkt montera tallriksventil i framkanten av takanslutningen så att luftflödet går att reglera

BirgitS
K KK2 skrev:
Snarare om jag måste uppfylla brandteknisk klass e15 eller liknande krav.
Nej, det behövs inte så länge som kanalen är i köket. Brandskyddskraven är för att minska risken att en köksbrand sprider sig till andra rum och lägenheter.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det behövs inte så länge som kanalen är i köket. Brandskyddskraven är för att minska risken att en köksbrand sprider sig till andra rum och lägenheter.
Tack, pratade med vent/sotfirma idag också som sa samma sak :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.