BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Man får sätta ventilationsdonet i täckskivan och ha ett tät röranslutning bort till dagens hål i väggen.A a92nna skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det är rätt vanligt att man blir tvungen att sätta ventilationsdonet i takanslutningen. Man kan ju måla donet så att det inte syns lika mycket men man tittar faktiskt mycket sällan så högt upp.A a92nna skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Okej, det var en lite annorlunda placering. Gäller det en lägenhet i ett flerfamiljshus eller eget hus?
I flerfamiljshus ska det göras OVK med vissa års mellanrum och då måste den som gör kontrollen komma åt att sätta en tratt framför ventilationsdonet så att det går att mäta luftströmmen.
Gäller det eget hus så är det enklast att göra en "urgröpning" i takanslutningen vid/över ventilationsdonet, eller snyggare men mycket mer jobb är att dra om ventilationen i bjälklagret så att donet kan sitta någon annanstans.
I flerfamiljshus ska det göras OVK med vissa års mellanrum och då måste den som gör kontrollen komma åt att sätta en tratt framför ventilationsdonet så att det går att mäta luftströmmen.
Gäller det eget hus så är det enklast att göra en "urgröpning" i takanslutningen vid/över ventilationsdonet, eller snyggare men mycket mer jobb är att dra om ventilationen i bjälklagret så att donet kan sitta någon annanstans.
Det är ett radhus i Brf så det skall göras OVK vart sjätte år.BirgitS skrev:
Okej, det var en lite annorlunda placering. Gäller det en lägenhet i ett flerfamiljshus eller eget hus?
I flerfamiljshus ska det göras OVK med vissa års mellanrum och då måste den som gör kontrollen komma åt att sätta en tratt framför ventilationsdonet så att det går att mäta luftströmmen.
Gäller det eget hus så är det enklast att göra en "urgröpning" i takanslutningen vid/över ventilationsdonet, eller snyggare men mycket mer jobb är att dra om ventilationen i bjälklagret så att donet kan sitta någon annanstans.
Det var en smart idé, det hade jag inte tänkt på. Dock ofrånkomligt att täckskivan hamnar mitt över ändå och lite meck varje gång det skall rengöras eller göras OVK då täckskivan behöver monteras bort. Kanske får bli att flytta ventilationen eller inte ha någon täckskiva. Hade helst velat slippa riva upp delar av taket för att flytta... Tack för hjälpen
Klicka här för att svara
