6 685 läst ·
34 svar
7k läst
34 svar
Frånluft ventilationen
Hej
Vi har bara hittat Nibe som har detta system. Pressade lite på IVT på Husmässan, men de kunde inte erbjuda något llikvärdigt. För filtrering kommer vi förmodligen att använda ett filter från ELFI (www.elfi.se) som heter ELFI 400-K. Haqr någon hittat något motsvarande från någon annan tillverkare är jag mycket intresserad av detta eftersom vi gärna skulle vilja jämföra nibepumpen med något annat.
PS. Svärd och Sword är jag båda delar, på jobb eller hemma. DS.
Vi har bara hittat Nibe som har detta system. Pressade lite på IVT på Husmässan, men de kunde inte erbjuda något llikvärdigt. För filtrering kommer vi förmodligen att använda ett filter från ELFI (www.elfi.se) som heter ELFI 400-K. Haqr någon hittat något motsvarande från någon annan tillverkare är jag mycket intresserad av detta eftersom vi gärna skulle vilja jämföra nibepumpen med något annat.
PS. Svärd och Sword är jag båda delar, på jobb eller hemma. DS.
Tyvärr har jag inte hittat någon bra information på nätet än.
Har diskutterat frågan med sambon.
Han vidhåller att vi ska ha Nibe1210 med FLM 30
Men å andra sidan det kan inte vara så fel att ha frånluftpump kopplad till bergvärmepumpen.
Man sparar energi, kanske lite kallare i huset, men man kan alltid stänga luft insläppet dom kallaste dagar.
Vi räknade att skillnaden mellan 20cm till 30cm isolering i plattan innebär i pengar 120:-/år.
Det blir en energi besparing av 2% inte mycket men det ska vi göra.
Då undrar jag om man väljer vår alternativ mot ditt alternativ, hur mycket sparar man?
På frågan har jag inget svar än.
Har diskutterat frågan med sambon.
Han vidhåller att vi ska ha Nibe1210 med FLM 30
Men å andra sidan det kan inte vara så fel att ha frånluftpump kopplad till bergvärmepumpen.
Man sparar energi, kanske lite kallare i huset, men man kan alltid stänga luft insläppet dom kallaste dagar.
Vi räknade att skillnaden mellan 20cm till 30cm isolering i plattan innebär i pengar 120:-/år.
Det blir en energi besparing av 2% inte mycket men det ska vi göra.
Då undrar jag om man väljer vår alternativ mot ditt alternativ, hur mycket sparar man?
På frågan har jag inget svar än.
glömde att skriva klart....hittar alltid någonting i detta forum och fastnar några timmar... ;D
Nattten blir så kort med detta forum och morgon så jobbig..
ELFI 400-K kan berättiga till boanpassningsbidrag.
Vad är boanpassningsbidrag???
Nattten blir så kort med detta forum och morgon så jobbig..
ELFI 400-K kan berättiga till boanpassningsbidrag.
Vad är boanpassningsbidrag???