Läste i förbifarten här på forumet om någon som dragit frånluft till baksidan av LLVP? Är det en helgalen idé eller finns det något att hämta här? Rent spontant känns det som att flödet borde vara för lågt. Men det kanske kunde ge någon % högre värmekapacitet? Speciellt när det är kallt ute.
 
Det verkar fullkomligt meningslöst med tanke på de enorma luftvolymerna av uteluft som hanteras av en LLVP utedel.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Själv funderat på detta och det kanske kan hjälpa lite beroende på vilken typ och mängd av frånluft det handlar om. Från luft från ftx ger nog inte mycket men all samlad frånluft på säg 20 grader rätt ut från stort hus kan nog göra lite en kall vinter dag.
 
P
A aka_the_barf skrev:
Själv funderat på detta och det kanske kan hjälpa lite beroende på vilken typ och mängd av frånluft det handlar om. Från luft från ftx ger nog inte mycket men all samlad frånluft på säg 20 grader rätt ut från stort hus kan nog göra lite en kall vinter dag.
360m3 /h för en 125mm kanalfläkt på max mot utedelens jmf 4500m3/h för en vp utedel?
det enda som händer är att du blåser ut skit från insidan som sätter sig i lamellerna på utedelen . jo jag har sett detta
 
electroluxaren skrev:
360m3 /h för en 125mm kanalfläkt på max mot utedelens jmf 4500m3/h för en vp utedel?
det enda som händer är att du blåser ut skit från insidan som sätter sig i lamellerna på utedelen . jo jag har sett detta
Men om dom 360m3 är 20 + grader lär det göra någon skillnad. Sen kan man koppla ihop flera frånluftsrör för ännu mer luft.
Att tvätta sin utedel får man göra oavsett.
 
P
A aka_the_barf skrev:
Men om dom 360m3 är 20 + grader lär det göra någon skillnad. Sen kan man koppla ihop flera frånluftsrör för ännu mer luft.
Att tvätta sin utedel får man göra oavsett.
ingen mätbar skillnad utedelen får mindre än 2C att jobba med och du kyler ut huset i en rasande takt , på en timme har du blåst ut ett hus på 163m2
 
electroluxaren skrev:
ingen mätbar skillnad utedelen får mindre än 2C att jobba med och du kyler ut huset i en rasande takt , på en timme har du blåst ut ett hus på 163m2
Du förutsätter ju att utedelen går på maxfart, ärväl ändå sällan den behöver göra det.
 
electroluxaren skrev:
ingen mätbar skillnad utedelen får mindre än 2C att jobba med och du kyler ut huset i en rasande takt , på en timme har du blåst ut ett hus på 163m2
Någon får helt enkelt "offra" sig och testa.😉
 
P
K kurlakarl skrev:
Du förutsätter ju att utedelen går på maxfart, ärväl ändå sällan den behöver göra det.
vad vill du förutsätta ? utblåset från huset 10m3/h?
Jag vet inte vad du har för skolning men några parametrar måste man bestämma.
Vi kan ju säga att utedelen går på lågfart 3000m3/h och kanalfläkten på halva 130m3/h
jävligt pissiga siffror ändå eller hur? du kyler ut huset helt på 2h för att kunna kräma ur 1C extra ur VP?
Visst låter det otroligt smart?
 
P
A aka_the_barf skrev:
Någon får helt enkelt "offra" sig och testa.😉
frågan är hur du mäter resultatet?
 
electroluxaren skrev:
frågan är hur du mäter resultatet?
Ja det är ett problem
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.