Bor i ett hus med 1,5 plan från 40 talet någon gång där det är dålig ventilation, hjälper inte ens om jag öppnar alla fönster på övervåningen då luften står lika stilla.

Skall sätta in tillluft och frånluft är tanken, och min fundering är om jag kan göra ett hål i taket på övervåningen där jag sätter en badrumsfläkt alternativt ett vanligt frånluftdon.
Drar röret sedan upp på vinden och ut genom husfasaden på sidan av huset, skulle de funka?

Till vintern så borde ju även de göra gott då varm inneluft möter kallt tak vanligtvis, tänker på kondens och beväxning.

Har luftvärmepump på första våningen vid trappen där ytterdörren är.
Frånluftsfläkt i badrummet.
Köksfläkt i köket.
Braskamin i tv-rummet.

Finns inte tillluft någonstans i huset.
Bifogar ritning på övervåningen.
Enkel ritning av en planlösning med fönster, dörrar och murstock angivna i färgkoder. Balkongdörr markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Har du ett badrum på ovanvåningen?

Kan du göra en skiss även på bottenvåningen?

Hittade planritning från när vi köpte huset, denna är nog lite tydligare 😉

• Ritning av bottenplan för hus: vardagsrum, kök, entréhall, duschrum, måttangivelser, tekniska beteckningar.
    Skapa konto
  • Ritning av övre plan i byggnad med mått, sovrum, allrum och balkong angivna.
    Skapa konto
Var går kanalen från frånluftsfläkten i badrummet? Om den går via tak och det finns fläkt på taket kan du kanske koppla på en frånluftskanal i allrummet på ÖV. Börja med att skaffa vägg/fönsterventiler i samtliga sovrum och v-rummet.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
A
Det är inte lätt att balansera ventilationen i ett äldre hus utan mekanisk ventilation.

Som @Jonatan79 skrev är det många frågor som behöver besvaras och även hur mycket pengar du vill lägga?

Utifrån ritningen ser jag två möjligheter:
1. Sätt en mekanisk fläkt på taket som du kan anpassa flödet på. Exempelvis kan du göra ett hål i skorsten och sätta en ventil som suger ut luft på varje våning. Detta måste anpassas till köksfläkt, badrum och vilken ventilation som braskaminen behöver. Du får även öppna upp tilluftsventiler i de flesta rummen. Denna lösning kommer cirkulera luften men varm luft utifrån kommer in och det är inte säkert att du känner någon skillnad på sommaren. På vintern finns risk att du upplever kallras vid ventilerna.

2. Sätt en eller två frånluftsventiler på ovanvåningen med mekanisk ventilation (exempel PAX fläktar). Kan ställa in flöden på fläktarna så du får en cirkulation. Dock låter detta mer än en takfläkt och ger lägre flöde. Sedan är det fel rum som får frånluftdon men kanske mindre viktigt. Du behöver även tilluftsdon med denna lösning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.