Hej,

Tänkte byta alla våra tillufts- och frånluftsdon och undrar vilka som anses vara marknadens bästa (100 mm rör)? Enkla att justera, som sitter tajt och är så tysta som möjligt, gärna med riktbart tilluftsflöde.

Mejlade Lindab och frågade, men de sa att bästa donen kan vara olika beroende på anläggning. Tänker däremot att man bör kunna nämna några som generellt anses vara bäst.

Ta dom ser estetiskt bäst ut skulle jag säga. Det är inte precis rocket science.

E etompau skrev:
Ta dom ser estetiskt bäst ut skulle jag säga. Det är inte precis rocket science.
Haha förstår. Då gör jag det 😁

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Hej
Vad blev det för don ?
Vi ska själva köpa

människa människa skrev:
Hej
Vad blev det för don ?
Vi ska själva köpa
Det blev ett par vanliga med flödesriktare som går att välja att ha på eller ta av. Enligt ventilationsingenjören spelar det ingen större roll vilka man har eftersom de alla är designade typ likadant

Ok tack för svar! Vad är fördelen med flödesriktare? Är det om kanalmynningen är placerad olämpligt i rummet, så man vill styra luften åt ett annat håll ?

Bytte ut våra tilluft varianter till såna med öppning uppåt som är för golvvärme och efter det minskade drag på golvet avsevärt...
Bra att tänka på ljudisolering också!

Ok är det så stor skillnad på "ljudisolering" mellan dom olika donen ?
Vi har ventilationen i taket

människa människa skrev:
Upplevde ingen skillnad jämförted de gamla från 90 talet och de nya. Tror inte ditt öra kan uppfatta den skillnad som kanske står på den tekniska specifikationen

människa människa skrev:
Vi har ganska blåsigt runt vårt hus och det är stor skillnad i ljudbrus mellan de gamla och nya när det blåser.
De nya har som skumgummi rör istället för plast bara.

Hos oss blev det knäpptyst efter vi bytte aggregatet, så tyst att jag trodde den inte funka haha

anders07 anders07 skrev:
Vi har ganska blåsigt runt vårt hus och det är stor skillnad i ljudbrus mellan de gamla och nya när det blåser.
De nya har som skumgummi rör istället för plast bara.
Ok men på ett ftx system ska väl inte vinden höras? Är ju långt mellan uteluft, via aggregat, till donen

Tack för svar !

människa människa skrev:
Ok men på ett ftx system ska väl inte vinden höras? Är ju långt mellan uteluft, via aggregat, till donen
Så är det säkert men vi hade en gammal maskin fr 90 talet som gav ifrån sig en massa ljud.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.