3 055 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Frånluft både i kök och på toalett?
Ska montera minst en frånluftsfläkt på nedre våningen i mitt hus. Har kök och en mindre toalett (endast tvättställ och toalett) på denna våning. Spisfläkten i köket är inte kopplad till någon ventilation, det är en sån modell där luften dras igenom ett filter och sen åter ut i köket igen. Jag upplever att det i samband med disk/matlagning förekommer betydligt mer fukt i köket än på toaletten. Det jag nu funderar på, är om jag ska montera en frånluftsfläkt på både toalett och kök. Eller om jag ska nöja mig med endast 1 fläkt på detta våningsplan, och ska den fläkten i så fall placeras i kök eller på toalett. Någon med kompetens som vill reda ut frågetecknen? =)
Svaret beror helt och hållet på hur budgeten ser ut. Det allra bästa vore ju så klart att ha en varvtalsstyrd kanal- eller takfläkt och byta spiskåpan mot en alliance eller en med trafostyrning.
På så sätt kan man ansluta andra frånluftsutrymmen till samma kanal.
Budgetalternativet är att behålla spisfläkten men ansluta den till en kanal som mynnar ut utomhus. Nackdelen är då att du inte får något grundflöde förutom eventuellt självdrag i kanalen.
Budgetalternativet är att behålla spisfläkten men ansluta den till en kanal som mynnar ut utomhus. Nackdelen är då att du inte får något grundflöde förutom eventuellt självdrag i kanalen.
Budgeten är låg. Är inte aktuellt att bygga om köket. Där spisen är placerad idag, finns det inte möjlighet till någon annan lösning än den befintliga. Min fråga handlade om jag bör montera en frånluftsfläkt (typ Klimatfabrikens K7a) i köksväggen eller inte, och eventuellt en frånluftsfläkt på toaletten?A Emil_K skrev:Svaret beror helt och hållet på hur budgeten ser ut. Det allra bästa vore ju så klart att ha en varvtalsstyrd kanal- eller takfläkt och byta spiskåpan mot en alliance eller en med trafostyrning.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 554 inlägg
Du ska ha en på WC, börja med denna. Har du fortsatt ånga i köket efter detta, sätt en till i köket. Ställ den i köket på lägre hastighet än på WC. Se till att kolfiltret i spiskåpan är bytt, samt att du har tillräckligt med friskluftsventiler/spalter öppna.
Klicka här för att svara