Har UPS (uninterruptible power supply) vid server mm i källaren och skulle vilja använda den en våning upp för switchar mm. Ett skäl att inte ha ett andra ups där är att jag vill dölja funktionen om det är inbrott. Har bla poe switch fö kameror.

Finns det något tillåtet sätt att gå från UPSens "vägguttag" till en fast installation av enfas en våning upp, eller är detta omöljigt enligt regelverket?

Som redan sagt inser jag att enklast är att ha ett andra ups, men det vill jag undvika.

Tex U-56 dosa på väggen med en dragavlastning och lämplig kabel till din UPS. från dosan Dra en ekk 3x1,5 alt 2,5 då jag inte vet uppgifter på vad dina grejor drar eller vad Upsen har för VA mm. Din ekk får du givetvis dra i rör om du vill. Jag rekommenderar inte att du nyttjar ett rör med andra kablar i och nyttja. Nu får man göra det om man inte gör skarvar eller kan ta minste på att det är en främmande spänning. I andra änden på din kabel kan du förslagsvis sätta ett vanligt 2 vägs uttag.

Att nyttja det på detta sätt är vanligt på affärer och större industrier mm. Enda jag kan isf se är att de använder en UPS som är mer lämpad för att vara "fast inkopplad".

Var noga med att märka upp uttag mm var det matas ifrån bara.

Eller sätt ett 16A intag som görs fast installerat och matar vidare i huset. Gärna med 2,5mm2. Mellan UPS och intag sätts en vanlig skarvsladd.

1182912-origpic-e0534e.png

Kameran kommer nog bara fungera 10-15 min. Sedan dör UPS... hur stor är den?

el_richard skrev:
Kameran kommer nog bara fungera 10-15 min. Sedan dör UPS... hur stor är den?
En kvart kan räcka alldeles utmärkt vid ett pågående inbrott. Jag använder mina kameror främst för att konstatera inbrott. Jag har själv en mindre konsument-ups som klarar närmare en halvtimme med router och kameror.

Tack för massa bra input!!! Jag har en 1000VA UPS som driver en server, brandvägg och switchar mm inkl poe kameror. Tror också att 15 min räcker, men jag borde väl få 1 timma minst?

Tänkte använda en sådan hä som kopplingsdosa o sätta en dvärgbrytare, och sedan en en dragavlastad sladd tll ups:en som =fullmoon=- föreslog:
http://www.jula.se/normkapsling-403005

Hos mig blev det en tvättmaskins dosa vid UPS då dragavlastning då va fixat. Sedan en gummikabel ut från den och in i UPS. Tydligt uppmärkt utag i andra änden att det matas från UPS.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
1000VA UPS för att driva så många grejer?
Min 1000VA orkar ju knappt min vanliga dator i 5 minuter.

Pumba skrev:
Nu har inte angiven VA något att göra med hur länge backupen verkar, beror bara på batterikapaciteten man har till den.

En "Smart-UPS
APC Smart-UPS 1000VA USB & Serial 230V"

Ska enligt databladet klara 100Watt i 100 minuter, om din ups bara klarar
5 min så är det antagligen ingen vanlig dator, eller så är det något fel på din ups

Pumba skrev:
Vad har nu effekten att göra med hur länge upsen kan leverera? 1kVAh räcker att driva 1000 va i en timme. 250VAh räcker en kvart osv.
( energi vs max effekt...)

Utgår från att ni 2 har UPS så ni vet vad ni pratar om.

Det sitter ett 12V 7,2Ah batteri i det som benämns som 1000VA.
jag är inne på min 3dje och det är samma batteri typ i den.

375W är den högsta effekt min UPS klarar leverera och det går definitivt inte att köra i 15 minuter med det uttaget.

Därav att jag är frågande till hur länge en standard 1000VA UPS kommer vara med så mycket grejer kopplade.

Redigerat:
En ups på 1000voltampere kan leverera lite under 700w. Det inbyggda batteriet brukar oftast räcka i 6 minuter. Det inbyggda alltså. Vill man ha längre driftstid ansluter man helt enkelt fler batterier.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
sunqan skrev:
En ups på 1000voltampere kan leverera lite under 700w. Det inbyggda batteriet brukar oftast räcka i 6 minuter. Det inbyggda alltså. Vill man ha längre driftstid ansluter man helt enkelt fler batterier.
Det beror helt på märket vad den kan leverera för effekt, min nuvarande är tex en "Trust" som inte orkar med så mycket, av de 3st 1000VA jag haft har ingen kommit över 500W enligt märkningen på dem.

Att man sen kan ha massa fler batterier är ju en annan 5a, men det är ju tämligen osmidigt att ansluta dem till en standard UPS.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.