6 314 läst ·
37 svar
6k läst
37 svar
Fas och nolla från UPS i samma rör som vanliga trådarna?
Sida 1 av 3
Skulle vilja ställa min UPS våningen under jag har dator mm som jag gärna vill ha UPS på. Nu sitter det dosor och rör lämpligt till för att slippa dra utanpåliggande. Ingen jätte operation men vore ju smidigt om jag slapp. Får man då dra fas och nolla direkt från UPS in i rören och ta jord där den redan finns? UPS kommer att matas från samma dosa som jag sedan vill använda igen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 971 inlägg
Kan inte se något problem med det. UPS är inget system av något slag för skydd mot elchock. Du behöver bara märka upp kretsarna för att undvika förväxling, med tanke på att UPS kan ge farlig spänning även när huvudbrytaren är frånslagen.
Självklart kommer utag vara märkta att de går över UPS.
Tack för svar.
Tack för svar.
Moderator
· Stockholm
· 57 929 inlägg
Jag skulle nog vilja lägga till märkning i centralen och i alla ev. kopplingsdosor på vägen. Jord som kommer tillbaka från den gruppen skulle ju kunna vara strömförande om det läcker i ex. en ansluten dator.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 273 inlägg
Är det helt OK alltså? Även om UPS inte är något skydd mot elchock så kan det ju som sagt *ge* en elchock. Vi brukar ju alltid banna de som vill ha exv. separata grupper till brunnarna i samma uttag i hemmet med motiveringen att gemene man inte förstår att det kanske inte räcker att bryta säkringen till en grupp för att göra uttaget spänningslöst. Samma situation borde ju enkelt kunna uppstå här, dvs man bryter säkringen till UPSens primärsida, men sekundärsidan är ju fortfarande farlig.Bo.Siltberg skrev:
I industrier/kontor så är det ju en annan sak, även med uttaget och definitivt UPS, och jag är helt på det klara med att regelverket (ev) inte tar upp det, eftersom UPS i en villa är ganska ovanlig, men analogt med andra resonemang så får jag i konsekvensens namn inte ihop det.
(Därmed inte sagt att jag inte skulle göra det. Men jag skulle vara noggrann med en mycket permanent märkning, av typen skylt skruvad över uttag/dosor/central med en tydlig varning, inte bara en dymotejp som ramlar av efter något år).
Behöver det märkas i hela huset blir det nog att hitta en bra kabelväg istället.
Och Ang Dymo mfl. blir dessa ofta mer permanenta än ev skruvade skyltar som sticker i ögonen på frun i huset.
Och Ang Dymo mfl. blir dessa ofta mer permanenta än ev skruvade skyltar som sticker i ögonen på frun i huset.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 273 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 971 inlägg
Det är inte tal om någon bristfällig isolering mellan systemen här. FK i rör ger dubbel isolering. Sedan får man givetvis hålla isär kretsarna i dosor etc.
Att PE skulle behöva särbehandling har jag inte hört talas om. Förhoppningvis löser något felskydd vid "jordfel". Det beror också på om nollan delas med matande nät. Men då handlar det om stora UPSer.
Att PE skulle behöva särbehandling har jag inte hört talas om. Förhoppningvis löser något felskydd vid "jordfel". Det beror också på om nollan delas med matande nät. Men då handlar det om stora UPSer.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 273 inlägg
Har invändningen mot dubbla grupper för brunnarna i uttag alltså alltid varit bristande isolering? När man ändå får montera bort uttaget?Bo.Siltberg skrev:Det är inte tal om någon bristfällig isolering mellan systemen här. FK i rör ger dubbel isolering. Sedan får man givetvis hålla isär kretsarna i dosor etc.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 971 inlägg
Flera faser/grupper i brunnarna på ett uttag har främst med lekmän och byte av uttaget att göra - det ska räcka med att bryta en (1) säkring. Några andra skäl kan jag inte påminna mig om, men isolationen kan ha varit på tapeten. Det är inte helt klarlagt om alla tillverkare tillåter överkoppling av flera faser på X-plintarna etc.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 273 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 971 inlägg
Det är enbart du som nämnt ordet uttag här. Snuttjulle kanske kan förklara hur det ser ut i verkligheten.
Även med ett uttag kan man hålla isär kretsarna bakom uttaget så att de enda trådar som "sticker ut" hör till uttaget. Det är ju definitivt olämpligt att använda uttagets X-plintar för två olika system här.
EDIT: Det är som sagt inget förstahandsval att dela rör på detta sätt. Jag finner inga specifika regler för UPS, men för nödkraft ska kretsarna vara oberoende av andra kretsar vilket innefattar både funktionen och förläggningssättet (skilda vägar).
Även med ett uttag kan man hålla isär kretsarna bakom uttaget så att de enda trådar som "sticker ut" hör till uttaget. Det är ju definitivt olämpligt att använda uttagets X-plintar för två olika system här.
EDIT: Det är som sagt inget förstahandsval att dela rör på detta sätt. Jag finner inga specifika regler för UPS, men för nödkraft ska kretsarna vara oberoende av andra kretsar vilket innefattar både funktionen och förläggningssättet (skilda vägar).
Redigerat:
Du Bo brukar vara mycket noga med elsäkerhet osv, men här tycker jag du sagt ja ganska obesett. Möjligt att jag missuppfattar vad och hur TS ämnar göra detta men helt ok tycker jag inte det är. Skyltning, märkning i all ära men nog tycker jag detta ger fler möjligheter till farliga fall än hårklyverier kring om man får använda plintar på uttag för vidarekoppling.
En icke fackkunnig bör som yttersta åtgärd kunna bryta huvudbrytaren för centralen och spänningsprova mot tex jord, i detta fallet är det oklart om man ens har spänning mot sann jord, tvåpolig provning krävs här och hur är UPSen avsedd för fast anslutning in-ut osv. Även användning av den allmäna skyddsjorden kan ge problem om UPS utgången är tex mittjordad mot påbyggda uttagens jordbleck osv.
Inte för att måla fan på väggen, själv tycker jag ibland det tassas kring olika frågor väl försiktigt här på BH men det är iofs på rätt sida, men i detta fallet och utan mer detaljer skulle jag inte vilja råda åt något håll.
En icke fackkunnig bör som yttersta åtgärd kunna bryta huvudbrytaren för centralen och spänningsprova mot tex jord, i detta fallet är det oklart om man ens har spänning mot sann jord, tvåpolig provning krävs här och hur är UPSen avsedd för fast anslutning in-ut osv. Även användning av den allmäna skyddsjorden kan ge problem om UPS utgången är tex mittjordad mot påbyggda uttagens jordbleck osv.
Inte för att måla fan på väggen, själv tycker jag ibland det tassas kring olika frågor väl försiktigt här på BH men det är iofs på rätt sida, men i detta fallet och utan mer detaljer skulle jag inte vilja råda åt något håll.
Produkter som diskuteras: "spänningsprova"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 971 inlägg
Härligt med lite diskution runt detta. 
Det som va tänkt och även framöver är tänkt att UPSen matas från ett uttag (ingen stor fast monterad pjäs). Från denna i en utanpåliggande dosa med dragavlasting gå över till FK eller kabel som är hel hela vägen fram till ett eller flera uttag där dator mm får sin ström ifrån. Detta kommer självklart få div märkning att det inte blir strömlöst vid strömavbrott. Detta kommer inte att sitta i direkt anslutning till ej UPSade uttag.
Det som va tänkt och även framöver är tänkt att UPSen matas från ett uttag (ingen stor fast monterad pjäs). Från denna i en utanpåliggande dosa med dragavlasting gå över till FK eller kabel som är hel hela vägen fram till ett eller flera uttag där dator mm får sin ström ifrån. Detta kommer självklart få div märkning att det inte blir strömlöst vid strömavbrott. Detta kommer inte att sitta i direkt anslutning till ej UPSade uttag.