6 349 läst ·
29 svar
6k läst
29 svar
Från UPS till fast installation
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Jag har ingen egen erfarenhet av UPS: er men jag minns lite av det som jag lärde mig i någon datorhandbok på 90 talet.
Där stod det att en vanlig UPS klarar av att driva en dator i ungefär 5-10 minuter. UPS: en är inte till för att fortsätta driva en dator under ett strömavbrott utan de är bara till för att man ska hinna stänga ner datorerna i en kontrollerad ordning.
Nu finns det säkert många olika sorters UPS: er, och det finns säkert några som klarar av att driva många datorer under ganska så lång tid. Men jag tycker det låter rimligt med några hundra watt i 5 minuter för en vanlig UPS. För att fortsätta driva datorerna under ett långvarigt strömavbrott så använder man väl nödkraftaggregat istället.
Där stod det att en vanlig UPS klarar av att driva en dator i ungefär 5-10 minuter. UPS: en är inte till för att fortsätta driva en dator under ett strömavbrott utan de är bara till för att man ska hinna stänga ner datorerna i en kontrollerad ordning.
Nu finns det säkert många olika sorters UPS: er, och det finns säkert några som klarar av att driva många datorer under ganska så lång tid. Men jag tycker det låter rimligt med några hundra watt i 5 minuter för en vanlig UPS. För att fortsätta driva datorerna under ett långvarigt strömavbrott så använder man väl nödkraftaggregat istället.
Jag har min UPS enbart för tex när det är oväder ute och det blinkar till eller dyl, lagom för att datorn ska dö.Donald-Duck skrev:Jag har ingen egen erfarenhet av UPS: er men jag minns lite av det som jag lärde mig i någon datorhandbok på 90 talet.
Min dator är kopplad som så att om strömmen går är den igång 2 minuter, har inte strömmen kommit tillbaka då så stänger den av datorn enligt normalt förfarande.
Det är ungefär vad min 1000VA UPS orkar med det inbyggda batteriet.
Därav att jag blir frågande till att man ska driva en server och flera switchar och kameror på denna, borde ju vara rätt många batteri för att hålla det någon längre stund.
Min senaste server drog närmre 800W när man drog på lite, så det kan ju även vara en defintionsfråga vad en server innebär.
Nu var det ju dock inte det som var huvudfrågan i tråden.
Ska bli intressant när TS kör ett verklighets test.. hur många minuter det funkar innan spänningsnivån sjunker tills allt slocknar...
Beror helt på vad du har för switch, min som delar ut till alla uttag i huset drar närmre 50w, en router av enklare modell brukar ju ha 12V 1A, alltså 12W max typ, sen lite förlust i transformator osv.Nyfniken skrev:
En väldigt enkel server av tex ITX storlek drar kring 30-50W beroende på belastning och innehåll.
Dock så vidhåller jag att vad 1000VA UPS med enbart det inbyggda batteriet klara att leverera är en väldigt stor besvikelse, iaf om man köpt en som kostar under 1500kr, de över har jag ingen större erfarenhet av, men batterikapaciteten är ju ungefär den samma.
Går man in med förhoppningen att den bör räcka en timme så kommer man nog bli väldigt besviken om man inte handlat till extra batterier.
Redigerat:
Kan nästan vara bättre att skippa 12v omvandlarna och koppla kameror mm direkt till ett fritids/båt batteri. Som laddas jämt...
Om en UPS enligt specifikationen har en reservtid på X minuter (angivet vid full last) så kan man lite grovt säga att reservtiden vid halv belastning blir 2*X o.s.v. Nu är inte det riktigt sant då överföringsförlusterna ofta ökar ju mer man avviker från dimensionerad effekt.
Har inte UPS:en extra batterier kan man oftast förutsätta att reservtiden är runt 6-10 minuter.
Har inte UPS:en extra batterier kan man oftast förutsätta att reservtiden är runt 6-10 minuter.
Sen ska man ju även veta att att som med så mycket annat så ta specen med en nypa salt då tillverkaren så klart vill få det att låta så bra som möjligt när det ska säljas.Grottan skrev:Om en UPS enligt specifikationen har en reservtid på X minuter (angivet vid full last) så kan man lite grovt säga att reservtiden vid halv belastning blir 2*X o.s.v. Nu är inte det riktigt sant då överföringsförlusterna ofta ökar ju mer man avviker från dimensionerad effekt.
Och så har ju även batterierna i många fall inte jättelång livstid, tycker de brukar vara mer eller mindre helt slut strax under 2 år, tillverkarens specifikationer gäller ju så klart helt nytt batteri.
Fördelen är att om man köper de billigare UPS modellerna så har Biltema fina blyackumulatorer som passar perfekt.
Att batteriet är dåligt brukar ju dock först uppdagas den dagen man behöver UPSen och märker att allt dog på fläcken ändå.
Jag har 2st 38amp batterier istället för orginal . Matar sedan fasta uttag till dataprylar , stereo, tv, mm. På 3 olika våningar
Klarar 1timma tvtittande utan problem .Inga trasiga nätdelar i datorer, mm pga åska .har aldrig dragit ut en sak vid åska.barnen kollar på tv då!
Bara köpt 2 större batterier ,2m 6mm2, 1 batterikontakt och borrat hål för kablarna till mina exrerna batterier.
Vu till ström ups och en in56dosa med dragavlastad intagskabel till ups'n vid service sätts bara kablarna i hop.
PS försök inte mata ups med kina elverk pga.dålig frekvens&spänning. låter som ett smatterband vid nyår.
Klarar 1timma tvtittande utan problem .Inga trasiga nätdelar i datorer, mm pga åska .har aldrig dragit ut en sak vid åska.barnen kollar på tv då!
Bara köpt 2 större batterier ,2m 6mm2, 1 batterikontakt och borrat hål för kablarna till mina exrerna batterier.
Vu till ström ups och en in56dosa med dragavlastad intagskabel till ups'n vid service sätts bara kablarna i hop.
PS försök inte mata ups med kina elverk pga.dålig frekvens&spänning. låter som ett smatterband vid nyår.
Jag har en UPS APC ES 700VAPumba skrev:Beror helt på vad du har för switch, min som delar ut till alla uttag i huset drar närmre 50w, en router av enklare modell brukar ju ha 12V 1A, alltså 12W max typ, sen lite förlust i transformator osv.
En väldigt enkel server av tex ITX storlek drar kring 30-50W beroende på belastning och innehåll.
Dock så vidhåller jag att vad 1000VA UPS med enbart det inbyggda batteriet klara att leverera är en väldigt stor besvikelse, iaf om man köpt en som kostar under 1500kr, de över har jag ingen större erfarenhet av, men batterikapaciteten är ju ungefär den samma.
Går man in med förhoppningen att den bör räcka en timme så kommer man nog bli väldigt besviken om man inte handlat till extra batterier.
som är ca 3år, inte bytt batterier.
Med den driver jag en NVR med en kamera kopplad till och en Telia Thomson smart router.
Totala anslutna effekten, upmätt med enklare energimätare är 36W.
Testade idag och Ups:en klarade 51min innan den stängde av.
Jag har en APC Smart-UPS,980 Watts /1500VA, två stycken 12V 17Ah batterier.
Vid 18-20% last (24 portas switch, fiberkonverter, bredbandsdelare, telefoniadapter, router, NAS, dator med skärm) så håller den i ca 60 minuter.
Vid 18-20% last (24 portas switch, fiberkonverter, bredbandsdelare, telefoniadapter, router, NAS, dator med skärm) så håller den i ca 60 minuter.
Klicka här för att svara